Війна війною, а культурні події в Одесі на міжнародному рівні – ще одне свідчення того, що Україна переможе. Ба більше: вже перемагає, передусім на культурному фронті.
22 травня 2023 року у відділі рідкісних видань та рукописів Одеської національної наукової бібліотеки (ОННБ) відбулася творча зустріч з Митею Великонею, доктором філософії, професором культурології Люблянського університету (Словенія), та презентація його книжки «Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного переходу», перекладеної п’ятьма мовами. Її українська версія вийшла цими днями у Видавничому домі «Гельветика» (м. Одеса). Видання на таку тему в Україні публікується вперше.
У заході взяли участь також представники Посольства Словенії в Україні. Генеральний директор ОННБ Ірина Бірюкова провела високих гостей залами сторічної будівлі книгозбірні, які уважно слухали її розповідь про історію та сьогодення найстарішої в Україні бібліотеки. Гості із Словенії залишили свої побажання у книзі відгуків ОННБ.
Приємно, що захід привернув увагу молоді. Зал був вщерть заповнений студентами одеських вишів. Вони з інтересом слухали лекцію науковця, що вийшла далеко за межі дискусії «графіті – це вандалізм чи мистецтво?». Автор книги розкрив соціальну складову робіт вуличних художників, зробивши міждисциплінарний аналіз ностальгічних, патріотичних, ультраправих, футбольно-фанатських і шовіністичних графіті та стріт-арту. Словом, дослідив, кому/проти кого вони спрямовані і чому використовуються як політичні ЗМІ.
Митя Великоня зауважив, що його методологія мала на меті дослідження з чотирьох точок зору. Це – аналіз прочитання графіті у контексті реакції на події на момент створення, спілкування з автором графіті, власне знайомство з роботою та впливу/реакції на аудиторію графіті.
У культурологічні аспекти феномену графіті присутніх занурив історик мистецтва Кирило Ліпатов. Він не вважає стріт-арт мистецтвом і говорячи про феномен, згадав про картину П’єро делла Франческа «Вид ідеального міста», де всі будинки без надписів, а вулиці – безлюдні.
Наприкінці заходу іноземні гості поспілкувалися з присутніми у форматі «без краваток» та запросили студентів для спільного фото.
Фото надані ОННБ