Трамваї, що не ходять в Одесі через реконструкцію шляхів вже кілька років, або зупиняються під час кожного дощу, в Одесі таке вже не дивує, але продовжує зсмучувати багатьох городян. Ось і зараз, в розпал навчального року, багато жителів опинилися в складній ситуації через зупинку одразу трьох важливих маршрутів.
У всьому світі електротранспорт активно розвивається як альтернатива працюючому на бензині, дизелі та газі. Трамвай більш екологічній, багатьом маршрутам байдужі пробки, бо вони мають виокремлені колії. Але щоб дійсно стати альтернативою автотранспорту, треба не поступатися йому гарантованим виходом на маршрути. А ось із цим в Одесі виникають серйозні проблеми.
Навіщо купувати проїзний, якщо ходитимеш пішки
Повідомлення одеської мерії, що з 6 вересня орієнтовно до 20 жовтня в Одесі не ходитимуть три трамваї — №5, 28 та 17, стало для багатьох шоком. Воно й не дивно. Адже повідомили про реконструкцію трамвайних колій біля кінотеатру «Родіна» лише за день, 5 вересня.
При тому, що ремонт там вже йшов деякий час і було зрозуміло, що зупиняти трамваї доведеться. До того ж розпочався навчальний рік, а працюючим громадянам треба вчасно приїжджати на роботу, і не всі мають 30-60 гривень на день, щоб користуватися маршрутками. Що багатьом пацієнтам треба діставатися до лікарень. Але жителям міста просто не дали шансів і часу знайти шляхи вирішення транспортною проблеми, яка несподіванно виникла.
Не дуже полегшують ситуацію і два автобусні маршрути — 18Т (Куликове поле — 13 станція Великого Фонтану) та 5Т (Аркадія — залізничний вокзал), які запустили замість частини двох трамвайних маршрутів.
«Робота автобусів буде організована з перевезенням усіх пільгових категорій пасажирів, передбачених чинним законодавством України», — сказано на офіційному сайті міста. Проблема лише в тому, що режим «маршрутне таксі» не передбачає безкоштовного проїзду пенсіонерів.
До редакції одесити зверталися і з питаннями про те, як бути з проїзними квитками? Адже люди купували проїзні, які їм не знадобляться. Одеситів «кинули», і відповіді на запитання, чи компенсація цих втрат буде, поки немає. Мимоволі згадався старий вислів про принцип роботи одеського кондуктора: «Взяв квиток — йди пішки». У нашому випадку – «Купив проїзний – йди пішки».
Великий Фонтан без трамваїв — не Фонтан
Наша газета вже писала, що на 16 станцію Великого Фонтану трамвай №18 не ходить з вересня 2020 року. Причина – реконструкція розворотного трамвайного кільця навколо ЖК «Аквамарін». Наразі було зупинено ще й 17-й маршрут (на 2 жовтня роботу трамваю №17 вже поновили – ред.).
Але як можна залишити без доступного транспорту Фонтан? Там санаторій, шпиталь, міська лікарня №8, поліклініка.
Про все це авторці цього матеріалу розповідали люди, які дивуються, не розуміють, чому так довго не ходить трамвай. Є побоювання, що 18-й трамвай ще довго не ходитиме. Схоже, що інтереси забудовника тут явно взяли гору над інтересами всіх жителів міста, яких залишили без трамваїв на одному з найпопулярніших оздоровчих та туристичних маршрутів. Головне, щоби не назавжди. Тому що Фонтан, як кажуть місцеві, без трамваїв це не Фонтан.
* * * * *
Шкода, але поки що всі зміни в роботі головної транспортної мережі Одеси — міського електротранспорту — з городянами не обговорюються. Хочеться, щоб інтереси людей надалі враховували, а не навішували на них чергові проблеми.
Ау, мерія! Дайте відповідь на запитання одеситів
До редакції звертаються читачі з питаннями про те, що відбувається із нашим міським транспортом. Ми зібрали найактуальніші з них:
- Як довго триватиме реконструкція трамвайних колій біля кінотеатру «Родіна»?
- Чи компенсують вартість проїзних квитків, якими пасажири не можуть скористатися через зупинення трьох маршрутів?
- Як організовано роботу дублюючого автотранспорту (замість зупинених трамваїв): вартість проїзду у маршрутках, та хто має право безкоштовного проїзду?
- Чи знову з’явиться трамвай на Фонтані хоч колись, чи це вже історія?
- «Навіщо це потрібно наприкінці літа?» — запитують одесити у Фейсбуці щодо інформації про швидкий вихід на маршрут модернізованого чеського трамвая «Татра Т-3» із потужним кондиціонером.
- Чи вирішиться проблема зупинки трамваїв на Пересипу, не пристосованої до сильних дощів та снігопадів.
- Чому немає оперативної системи перемикання трамваїв — трамвай №12, який нещодавно застряг на Пересипу, на кілька годин паралізував рух 7-го маршруту на селище Котовського.
- Досі не зрозуміло, чому не відновлено колишній маршрут руху тролейбуса №10 від Пересипського мосту, а не з вулиці Рішельєвської.
Ці питання через керівника прес-служби Одеської мерії Наталю Мальцеву ми надіслали міським чиновникам. Але відповіді досі не отримали.
Світлана КОМІСАРЕНКО