Якісна зупинка – це не тільки місце, де пасажири можуть вийти з транспорту або зайти до нього. В ідеалі це величезний функціонал можливостей, який сьогодні не доступний одеситам.
Громадським транспортом в Одесі зараз користується величезна кількість городян, і зупинки необхідно оновлювати відповідно до їхніх потреб. Якими ж вони мають бути і чому?
Чому якісні зупинки потрібні та важливі
Згідно зі звітом Міського департаменту транспорту у докарантинному 2019 році трамваї, маршрутки та тролейбуси перевезли 276 мільйонів людей. У 2020 році пандемія внесла свої корективи, і міським транспортом скористалися близько 180 мільйонів людей. Офіційні цифри по 2021 році будуть пізніше, але можна припустити, що вони будуть чимось середнім – пандемія триває, але ситуація з транспортом вже не така жорстка.
Припустімо, кількість перевезених пасажирів становитиме близько 250 мільйонів. Звичайно, не йдеться про кількість людей – хтось користується громадським транспортом щодня, а хтось – два дні і більше. Але в будь-якому разі більше половини городян їздять у маршрутках, тролейбусах і трамваях, а отже, з регулярною періодичністю стикається з проблемою зупинок. Тим більше що в Одесі транспорт поки що не ходить точно за розкладом і часто доводиться чекати. Але одеситам не звикати, а туристи може якось переживуть.
Так і живемо, не замислюючись про те, що зупинки – це одна зі складових доброзичливого та безпечного міста. У принципі про зупинки взагалі мало хто думає. Можна сховатися від дощу або снігу в очікуванні транспорту – і спасибі. І це справді одне з їхніх завдань – створити відносно комфортні умови очікування. Але не тільки.
У європейських країнах із розвиненою міською інфраструктурою пріоритет віддається пішоходам, потім – велосипедистам та громадському транспорту, і лише потім – автомобілям. А забезпечення безпеки пішоходів та людей, які чекають на громадський транспорт, є одним із ключових аспектів фундаменту інфраструктури щасливого міста.
Безпека зупинок
Зупинки мають бути чітко відокремлені від проїжджої частини, по краю якої в ідеалі встановити невисокі металеві стовпчики. Таким чином люди в очікуванні транспорту будуть у більшій безпеці. Адже, на жаль, в Одесі та Україні ДТП з «участю» зупинок на сьогодні не рідкість. І в результаті страждають пішоходи, які навіть не підозрюють про небезпеку. Якщо ж говорити про зупинки на трасах, то вони можуть бути захищені ще надійніше, аж до бетонних блоків.
Страх та смерть на дорогах Одеси: чи можна зробити вулиці безпечними?
Комфорт зупинок
Зупинки мусять однаково захищати людину від дощу, снігу та палючого сонця. Дивно, але чудовим прикладом у плані функціональності є бельгійські зупинки, збудовані в Одесі більше ста років тому. Ще три роки тому їх вирішили навіть зарахувати до пам’яток архітектури місцевого значення. Ось тільки залишилося історичних зупинок лише кілька штук. А нові найчастіше далекі від поняття зручності і не розраховані більше ніж на 5-8 осіб.
Питання, на які має відповідати зупинка
Зупинка – це частина системи орієнтування у місті. І головна її функція у тому, щоб відповідати три головних питання: де, що коли?
В ідеалі, звичайно, встановлювати інтерактивні табло. Але можна піти і простішим шляхом. На кожній зупинці має бути:
- Табличка з назвою – так, щоб її було добре видно і з вулиці, і з вікон машин/громадського транспорту. Плюс у туристичному місті назва має дублюватися латинкою. Як часто ви стикалися з ситуацією, коли з умовної маршрутки неможливо побачити, на якій зупинці ви зупинилися і де зараз перебуваєте?
- Якщо не на самій конструкції зупинки, то хоча б поруч з нею може стояти скляна вітрина з банером, на якому перелічено всі види транспорту, що зупиняється, і показано схему його руху. Адже буває, що опинившись на зупинці, ми розгублено згадуємо, як звідси виїхати, на чому і навіть у який бік.
- Окреме місце має посідати інформація про розклад транспорту. Як мінімум, до якої години він ходить і з якими часовими проміжками.
- Як справи з зупинками в Одесі?
Зі всього переліченого на одеських зупинках сьогодні немає практично нічого. Рідкісні таблички з назвами не завжди проглядаються. Схема руху є лише на трамвайних зупинках, але далеко не завжди відповідає дійсності через ремонти та перекриття частини вулиць. Так, на Французькому бульварі сьогодні можна годинами чекати на «п’ятірку», але так і не дочекатися, бо провадяться ремонтні роботи на Пантелеймонівській. Ця інформація, до речі, теж має бути доступною саме на зупинці. Причому з описом альтернативного способу пересування чинного маршруту.
Плюс замість адекватних карт зі схемою маршруту шуканого трамвая часто на зупинках безглуздо існують повні схеми всіх міських трамвайних маршрутів. І вони не лише не допомагають, а й більше плутають. Наприклад, на одній із карт лінія «Пересипський міст – Центроліт» йде паралельно до Французького бульвару. А розташована вона взагалі на Тираспольській площі, звідки ні туди, ні туди на трамваї не дістатися.
Електронне табло – це дорого, кажуть одеситам. Але можна і без нього – на всіх трамвайних та автобусних зупинках у Празі є інформаційна стійка. І там на кольорових листах формату А4 або А3 роздруковано список зупинок, номери маршрутів та час прибуття трамвая. І це зручно не лише для приїжджих, а й для місцевих. Звичайно, поки що про позначення точного часу приходу трамвая ми можемо тільки мріяти, але перші два пункти цілком здійсненні.
Унікальна зупинка-гриб: як поживає найстаріший представник одеської трамвайної архітектури?
Дві проблеми зупинок в Одесі
Перша проблема зрозуміла – хоч із міського бюджету і виділяються гроші на нові зупинки в Одесі, але від старих вони не дуже відрізняються. Наприклад, ще у вересні 2021 року було виділено близько 5 мільйонів гривень на 46 нових зупинок. Їх, як і раніше, виготовляють зі скла, що б’ється, але обіцяють кращу антивандальну здатність. На нових зупинках по дві бічні секції із загартованого скла сантиметрової товщини. Дах має бути затемнений і виконаний з бронзового протиударного монолітного полікарбонату, мусить мати захисний шар від ультрафіолету. Корпуси графітового кольору покриті антикорозійною, термо- та вологостійкою фарбою. Тобто акцент робиться на те, щоб зупинки хоча б існували і вандалам їх важче було розбити.
А друга проблема – це байдужість городян. Ще наприкінці минулого року на онлайн-платформі “Соціально-активний громадянин” було запропоновано проект “Транспортна навігація на зупинках Одеси”. Його опис: «Встановлення інформаційних табло на зупинках, щоб одеситам та гостям міста було зручніше користуватися громадським транспортом. Зокрема, встановити сучасні та зрозумілі схеми руху транспорту, додати інформацію про назву зупинки, про інтервали (розклад) кожного маршруту, про вартість проїзду та способи оплати, контакти перевізників тощо».
Дивимося, скільки людей проголосувало за цей проект – 56. П’ятдесят шість осіб на мільйонне місто. Хочеться, звичайно, вірити, що просто мало хто знав, що є така пропозиція. Тому тепер уважно слідкуватимемо за тим, на що ми можемо вплинути тут і зараз, щоб жити у зручному місті.
Освітлення в Одесі: хто відповідає за світло на вулицях міста?