Одеські вулиці сьогодні навіть із натяжкою не можна назвати безпечними. Правила порушують як водії, так і пішоходи, що призводить до численних ДТП. Після смертельних випадків на деяких небезпечних ділянках з’являються пішохідні переходи або світлофори. Але не завжди такі локальні зміни ведуть до вирішення проблеми.
Ця стаття про те, як знизити швидкість автомобілів та зробити пересування по місту безпечним.
Щороку на дорогах України трапляється в середньому 150 тисяч ДТП. До трійки антилідерів входить і Одеська область, яка поступається лише Києву та Київській області. Так, із січня по грудень 2021 року лише в Одесі сталося 11,5 тис. ДТП. В аваріях травмувалися 915 людей, ще 42 особи загинули.
Найнебезпечніші ділянки доріг Одеси:
- перехрестя проспекту Небесної Сотні, вулиці Інглезі та вулиці Космонавта Комарова;
- проспект Небесної Сотні, 2;
- перехрестя вулиці Академіка Філатова, площі Толбухіна та Люстдорфської дороги;
- перехрестя вулиць Генерала Петрова та Варненської;
- площа Бориса Дерев’янка, 1;
- Привокзальна площа, 2;
- вулиця Водопровідна, 1-5;
- перехрестя вулиць Семена Палія та Академіка Заболотного;
- перехрестя вулиць Миколаївська дорога та Лиманна;
- перехрестя проспекту Добровольського та вулиці Академіка Заболотного;
- ріг вулиць Розумовська – М’ясоїдівська;
- ріг вулиць Прохоровська – М’ясоїдівська;
- ріг вулиць Балківської та Бабеля;
- вулиця Балківська, 115.
Звичайно, українська і, зокрема, одеська ситуація, значно краща, ніж, наприклад, китайська. Там рівень смертності на дорогах у середньому сягає десятків тисяч на рік. До речі, самі китайці головною причиною численних ДТП вважають достаток водіїв-самоуків, які купують собі посвідчення водія (нічого не нагадує?). Але, як то кажуть, нам від цього не легше. Тим більше що – і це хороша новина – проблема вирішувана. Ось тільки із застереженням. Успішний результат можливий виключно за політичної волі та готовності міської адміністрації до дій.
У 2021 році в Одесі з’явилися нові дорожні розв’язки: як вони виглядають зараз
Що має стати аксіомою для міськради
Найважливішим фактором, що визначає швидкість водіння, є не попередження про обмеження швидкості і не інтервали перемикання сигналів світлофора. Швидкість диктується плануванням вулиці.
«У містах ми обираємо швидкість руху, виходячи з відчуття безпеки. Швидкість пов’язана з почуттям комфорту, яке своєю чергою є функцією взаємодії з навколишнім середовищем: зокрема, чи є на дорозі зустрічні та припарковані машини, наскільки широкі смуги руху, чи є на вулиці велосипедисти, якою є пряма видимість»,
Джефф Спек, фахівець із міського планування.
Як підвищити безпеку на одеських дорогах?
Як же підвищити безпеку на дорогах і змусити водія знизити швидкість до належної в межах міста?
Просторі дороги змушують водіїв їздити швидше та нахабніше
Відомо, що інженери-шляховики виходять із припущення, що деякими дорогами (наприклад, вулиці Разумовська або Балківська) їздитимуть швидко. Так з’являються широкі ряди руху і надія на те, що водії почнуть тримати достатній інтервал між автомобілями, що рухаються, а отже, начить безпека руху підвищиться. Але ширші смуги руху не забезпечують дотримання встановленого обмеження швидкості, а ще й провокують її збільшення. Фахівці впевнені, що відсутність на дорозі перешкод для перевищення швидкості знищує будь-які переваги безпеки, які могла б дати додаткова ширина смуг руху.
При капремонті вулиць слід продумувати на дорогах перешкоди для машин
Як не дивно, задля безпеки всіх учасників руху потрібно створювати певною мірою перешкоди для автомобілістів. І для нашого міста з характерним перетином вулиць під прямим кутом одним із вдалих рішень є розширення тротуару на переході. Справа в тому, що широка ділянка вулиці в місці переходу сама по собі не надсилає водіям жодних сигналів про необхідність пригальмувати. Більше того, кути таких перехресть провокують водіїв на зрізання кутів на поворотах. В результаті вони входять у повороти на високій швидкості, а пішоходам не залишається жодного захисту від машин, що повертають.
Порівняна з автомагістралями ширина смуги руху спонукає водіїв та в місті гнати з тією самою швидкістю.
Захист пішохідних переходів
На багатьох вулицях Одеси перший крок пішохід робить навіть не на смугу руху автомобілів, а на смугу їх паркування, тобто на ту частину дороги, яку водіям найважче бачити. Їхнє поле зору часто перекрите припаркованими автомобілями або іншими перешкодами.
Пішоходів, що ступили на проїзну частину, яка зазвичай розташована на п’ятнадцять сантиметрів нижче за тротуар, ще складніше помітити. Це додатково збільшує ризик пішохода потрапити під машину.
Скільки штрафів виписали одеситам за неправильне паркування?
Винесення тротуарів як один із варіантів «перешкод»
А тепер розберемо картинку нижче. Розширювальні виноси тротуарів (виділені блідо-сірим кольором у тон «зебрі») максимально скорочують дистанцію переходу та вивільняють для пішоходів простір по ширині паркувальних смуг, де стоянка транспортних засобів так чи інакше заборонена ПДР. Крім того, пішоходи, які збираються переходити проїжджу частину, стають помітнішими для водіїв, і ті інстинктивно скидають швидкість.
Приклад Праги
Подібні виноси тротуарів з обох боків вулиці (не в кожному випадку, але в багатьох) можуть значно скоротити простір, яким рухаються машини і який треба подолати пішоходам. Звуження дороги в ділянці переходів не призводить до автоматичного скорочення смуг руху, але дає водіям дуже сильний сигнал необхідності скинути швидкість.
Ось кілька прикладів із Праги:
Цікавий результат показує практика міст, що впроваджують безпечні дороги: водії, опинившись в умовах підвищеної тісноти на дорозі, виказують схильність до більшої обережності та знижують швидкість. А це призводить до значного зменшення кількості аварій. Повторимо, вузькі смуги руху та зміни у плануванні вулиць сигналізують водіям про необхідність знизити швидкість та залишатися у своєму ряді.
Резюме. Часто одеські чиновники посилаються на те, що місто не має грошей на створення так званих «острівців безпеки», велодоріжок, нових розміток та додаткового підсвічування. Але чи є політична воля? Тим більше що все це можна закласти заздалегідь у вуличні капремонти, які постійно відбуваються в Одесі. Просто тому, що безпека на дорогах має бути пріоритетом міста. У цьому матеріалі ми тезово розглянули одне питання, але й надалі розглядатимемо транспортні проблеми та шукатимемо шляхи вирішення, спираючись на практику прогресивних міст.
Марія Котельникова
За основу статті взято інформацію з книги «Битва за міста. Як змінити наші вулиці» (автори – колишній комісар Департаменту транспорту Нью-Йорка (2007-2013) Джанет Садик-Хан та спеціаліст у сфері медіа та транспортних комунікацій Сет Соломонов)
Кам’яні джунглі Одеси: як адресні вказівники та таблички можуть спростити наше життя?