Раніше ми писали історії як дошкільнята та їх родин прожили рік Великої війни. В цьому матеріалі розкажемо, як творчість допомагає справлятися з важким досвідом. Своїми думками з нами поділилась провідний педагог, голова правління Громадської Організації Центр Зустрічі Мистецтв «Співзвуччя» Наталія Микита.
Читайте також: Війна та діти: як дошкільнята пережили рік Великої війни
Як мистецтво допомагає покращити здоров‘я
Як ви відновили роботу Центру після 24 лютого?
Діти, які раніше ходили до центру, роз’їхалися. Робота центру призупинилася. Працівники були розгублені. Не знали, що робити. А потім ми зупинилися і подумали: чого ми сидимо? Бо ми можемо допомагати людям, які травмовані війною завдяки мистецтву. Тим, що ми робимо найкраще. Так з’явився проєкт «Зцілення мистецтвом». Він відкрився великим концертом 1 червня 2022 року.
Є заняття для різних вікових груп: від трьох до п’яти років, шість-сім років, вісім-девять, десять-пятнадцать, для дорослих. Допомога потрібна усім, травмовані усі. Навіть ті, хто не чув вибухів. Люди приїжджають сюди з різних куточків України: зі сходу, з Донецьку, Луганську, Маріуполя, Херсону…
Найперше, допомогти в центрі можуть через музику. Це може заспокоїти людей, зняти спазми. Ми намагаємося зробити так, щоб отой стрес, який нанесла війна, не пішов далі у тіло. Бо коли цей стрес іде у тіло, це викликає різні хвороби. Ми спостерігали за тим, що після двох місяців роботи з нами у людей покращився не тільки психічний, емоційний стан, а і фізичне здоров’я. І люди з нами ділилися, що нормалізувався тиск, пройшло безсоння, серце почало краще працювати, немає задишки. Є арт-терапія (живопис), співанки (терапія завдяки своєму голосу), бесіди для дорослих (батькам допомагають зрозуміти стан дітей), рукоділля (дерев’яна майстерня), театральна майстерність. Для дорослих є евритмія (видима мова і видима музика – за допомогою тіла треба показати музику, яку чуєш), розглядання мадонн (для кожної картини написали музику, яка виконується лірою). Після занять покращується сон, відходять спазми, налагоджується ритм між диханням і серцебиттям.
Для найменших працює садок на півдня
Які заняття є для дітей?
Для дошкільнят є садок на півдня «Промінчики». Двічі на тиждень діти відвідують заняття. Їм проводять зарядку, музичні заняття (співи, хороводи, ритмічні ігри, танці, музичні казки).
Ми з дітьми показували для батьків казку «Рукавичка», де у кожної дитини була своя роль, своя пісенька і діти були дуже щасливі. Ще ми не встигли навіть закінчити, діти підходили і питали, коли буде наступна казка, коли вони будуть ще якимись героями.
Урок побудований таким чином, щоб у дітей був правильний ритм. Для дітей важливо, щоб був вдих, коли вони поглинають якусь інформацію і видих. Під час гри можна розслабитися. За таким принципом після музичного заняття йде чаювання. Діти приносять смаколики, пригощають один одного. Після цього урок рукоділля. Вони ліплять з глини, шиють, малюють, роблять музичні інструменти. В центрі є духова шафа. Тому всі разом випікають печиво, або пиріг. Всі зайняті, мають своє завдання, а потім ділять приготований виріб, щоб усім вистачило. В групі дванадцятеро дітей. Хтось хворіє, хтось виїжджає за кордон, а хтось зі звільненням територій повертається додому.
Діти приходять до нас дуже суворі. З уроку в урок починають відтаювати
Як змінюється емоційний стан дітей?
Стан дітей дуже залежить від батьків. Тому ми працюємо і з батьками, і з дітьми. Коли тільки до нас попадають дітки, найчастіше вони приходять, наче хмаринки. Дуже суворі, не хочуть посміхатися, трохи, як колючі їжачки. Коли вони бачать, що до них дуже добре ставляться, їх приймають, їм посміхаються, ніхто їх не сварить, і така атмосфера душевна і тепла. З уроку в урок вони починають відтаювати. Можна побачити посмішку на їх обличчі, вони розкриваються. Дуже приємно бачити ці зміни. І їх помічають батьки. Навіть після двох-трьох уроків підходять батьки і кажуть, що вони помічають, що вдома дитина агресивна і зла. Але після уроків все стає спокійніше, і їм це дуже подобається.
І я ще помітила, що дітям дуже важливо мати час для вільної гри. У нас завжди заплановано півгодини на те, щоб діти просто пограли. І ця гра є також терапія. Найчастіше діти щось відбудовують. Наприклад, вони будують ціле місто. Отут у них є гори, річка, там у них є ферма, там вони живуть, там лікарня, і вони проживають ціле життя за цю гру. Дуже важливо, щоб така можливість пограти в них була і вдома. Коли є правильні іграшки, коли ніхто не метушиться, коли ніхто не каже, що треба вчитися, вчитися. Щоб вони знали, що у них є час, аби пережити все. Коли діти граються, то педагог завжди бачить, що дитині не вистачає, що вона переживає. Інколи треба лагідно перенаправити гру в інше русло, щоб дитині допомогти пройти цей стан. Коли діти приходять до нас, то ці зміни сильно видно і це радує.
Як Співзвуччя допомагає батькам пройти стрес
Як ви співпрацюєте з батьками?
Ми розказуємо, які заняття є для дітей. І ми кажемо: якщо ви хочете, аби це було більш дієво, то вам треба знати, що ми робимо з дітьми. На заняттях з дорослими ми розказуємо, як проходять години для дітей. Ми розуміємо, що в батьків також стрес.
В багатьох немає будинків, бо вони зруйновані. Зовсім інше життя, інша робота. Ми хочемо допомогти батькам пройти цей стан.
Багато батьків приходять у стані апатії, коли вони не хочуть взагалі нічого. Це дуже страшний стан, бо через нього заражаються діти. Вони розуміють, що у них є таке місце, де вони можуть бути вільними. Вільно виказувати свою думку, через творчість проявляти себе.
Дитяча історія про те, як страшно було виходити з окупації
Розкажіть історію, що вас найбільше вразила.
Найбільше мене вразила історія про те, як страшно було виходити з окупації. Коли люди розуміли, що більше неможливо знаходитися там, де вони є. І треба йти з дому. І мама з дітьми йшли вночі через поле. Це вразило дітей. Мама розказувала, що як закінчиться війна, то вони повернуться додому. Дитина запитувала, коли вони повернуться додому, чи вони знову будуть йти вночі через поле? Їм було страшно, вони хочуть додому, але не хочуть знову йти полем. Такий досвід дуже травмує.
Дуже правильно згадувати з дітьми ті позитивні моменти, які були у них в минулому житті. Ми намагаємося звернути увагу малечі на те, що у них є зараз. У них є друзі, домівка.
Зі мною діти часто діляться позитивними моментами. Розказують, яка в них там була кімната, хто в них там залишився, які іграшки в них були, що у них там була ялинка, до якої вони обов’язково повернуться зустріти Новий рік.
Творчість заспокоює, розслабляє та робить дітей більш вмілими
Який ефект мають заняття на дошкільнят?
Діти стають більш вмілими. Адже для цього віку важливо, щоб діти отримували багато нових навичок. Я не вчу їх малювати, кожний зображає по-своєму, кожний колір відтворює і переживає по-своєму. Коли діти щось роблять, вони стають щасливими. Діти стають спокійними, вони розслабляються.
Через творчість можна виявити і вивести стрес з організму
Чому варто використовувати творчість, щоб пережити досвід війни?
Я хочу запросити у наш центр усіх дорослих, усіх діток, які є в нашому місті. Навіть якщо ви вважаєте, що ви не травмовані війною, але той стрес, який ми пережили за цей рік, він впливає на наше повсякдення. Через творчість, мистецтво, живопис, музику, рухи, театральне мистецтво, рукоділля, ми можемо виявити стрес і вивести його з організму. Важливо розуміти, що зараз з вами відбувається. І через творчість ви можете це зробити.
Ви можете подивитися на себе і виявити в собі нові таланти, нові цінності. Навіть якщо ви вважаєте себе не талановитою людиною, це неправда. Всі люди талановиті. Приходьте, пробуйте. Я впевнена, що ви знайдете в собі багато нового, нових відкриттів, знайдете в собі джерело сил. Допоможете і собі, і своїм близьким. Ми на вас чекаємо.
Сторінки Центру Зустрічі Мистецтв «Співзвуччя» є в соцмережах: Фейсбук, Інстаграм, Телеграм. Для родини перші три місяці занять безкоштовні.
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Читайте також: Чи можна усиновити дитину під час дії воєнного стану