Новини Одеси та Одеської області

“Пряма лінія” з Національною службою здоров’я : як знайти сімейного лікаря та оскаржити неякісні послуги

“Пряма лінія” з Національною службою здоров’я : як знайти сімейного лікаря та оскаржити неякісні послуги

Відбулася “пряма лінія” з головою Національної служби здоров’я України Наталією Гусак. Вона дала відповіді на запитання, які стосуються обслуговування переселенців сімейними лікарями.

– Доброго дня. Я переселенець із Херсона, зараз проживаю в Києві. Чи можу отримати безплатну медичну допомогу, якщо мій сімейний лікар виїхав за межі України та не обслуговує пацієнтів? До кого конкретно я можу звернутися? 

– Ви можете звернутися до будь-якого найближчого територіально розташованого до вас закладу, який законтрактований із Національною службою здоров’я України (НСЗУ). Щоб дізнатися, який заклад є поблизу, ви можете зайти на сайт НСЗУ. Там є інтерактивна мапа, де позначені всі законтрактовані з НСЗУ заклади й де можна знайти лікарню за потрібною адресою.

Або ви можете зателефонувати на телефон «гарячої лінії» за номером 16-77 (усі дзвінки на цей номер зі стаціонарних  та мобільних телефонів  безплатні) й оператори знайдуть найближчий до вас заклад.

Якщо ви шукаєте медзаклад на сайті НСЗУ, відкрийте вкладку Е-ДАНІ, перейдіть на Аналітичні панелі (дашборди), натисніть на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», натисніть на розділ ІІ – «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та Населений пункт» введіть назву вашого міста, вид послуг, напрям, група послуг, форма власності, надавач послуг.

Телефон «гарячої лінії» НСЗУ працює з понеділка по четвер із 9:00 до 18:00, у п’ятницю – з 9:00 до 16:45.

Наталія Гусак

Наталія Гусак, голова НСЗУ.

– Добрий день! У мене немає сімейного лікаря, виїхав, як тільки почалася війна. Я перебуваю в Києві. До кого конкретно я можу звернутися і мене там приймуть?

– Ви можете переукласти декларацію з будь-яким обраним вами лікарем у Києві, щоб звернутися по медичну допомогу. За відсутності сімейного лікаря також можете отримати спеціалізовану медичну допомогу, особливо в ургентному стані.

– Після цього я можу звернутися до будь-якої державної лікарні?

– Із НСЗУ законтрактовані також і приватні заклади. Якщо, наприклад, вам потрібен сімейний лікар чи терапевт і поряд з вами є приватний заклад, що законтрактований із Національною службою здоров’я України, то ви можете також отримати медичну допомогу і там.

Якщо вам десь відмовлять, телефонуйте на «гарячу лінію» НСЗУ за номером 16-77 і залишайте ваше звернення чи скаргу на заклад, який вам відмовив. Ми обов’язково її розглянемо.

– Як подолати психологічний бар’єр перед тим, як писати скаргу на лікаря або медзаклад за неякісні послуги? Боюся, що мене взагалі не будуть обслуговувати, якщо в лікарні дізнаються моє прізвище.

– Я це називаю медичним булінгом і завжди публічно говорю про те, що люди  бояться, що їх не будуть обслуговувати, якщо вони поскаржаться в НСЗУ чи в МОЗ, чи в інші інстанції.

Водночас у нас є велика кількість доказів, що після звернення людей на «гарячу лінію» за номером 16-77 ми відновлюємо право на безоплатний медичний документ та послуги. Я думаю, що зараз не час боятися. Сьогодні особливо необхідно відстоювати своє законне право на безплатну медичну допомогу. Тому раджу звертатися до НСЗУ.

Перед тим як телефонувати на «гарячу лінію» раджу не соромитися і ще раз звернутися до головного лікаря медзакладу й нагадати, що ви знаєте про номер 16-77 та про те, що НСЗУ має договір із лікарнею, і за неналежним чином надані послуги ви будете скаржитися. Більшість питань громадян вирішуються на місці конфлікту й необхідність  писати скаргу відпадає.

– Якщо лікарня, в якій я обслуговуюся, не має контракту з НСЗУ, то я не зможу звернутися зі скаргою на 16-77?

– Безумовно, ми відповідаємо в рамках договірних зобов’язань за ті заклади, з якими укладаємо договори. Але я б не була категоричною стосовно того, що у всіх цих закладах, що не законтрактовані з НСЗУ,  неякісна медична допомога або, до прикладу, не повністю безоплатна. В такому разі треба звертатися до засновника цього закладу. Наприклад, якщо це Міністерство охорони здоров’я – за телефоном 0 800 505 201 із 8:00 до 20:00. Якщо це Національна академія медичних наук – у них також є контакти, щоб залишити скаргу. Насправді фінансування цих закладів не менше, а то й значно більше, ніж тарифи Національної служби здоров’я України.

– Я розумію, що є телефонні гарячі лінії в НСЗУ, Міністерства охорони здоров’я?

– Ні, їх значно більше. Приміром, є НАМНівське, Міністерство охорони здоров’я. Це може бути звичайний комунальний заклад, який може не захотіти укладати договори з Національною службою здоров’я України. Ми не є єдиним закупником. Можуть закуповувати медичні послуги так само і громади, і заклад може не мати договору з Національною службою здоров’я України. Тому пацієнту раджу дивитися, у чиєму підпорядкуванні перебуває медзаклад, якщо немає договору з НСЗУ. Спочатку необхідно дізнатись, хто є засновником закладу і туди звертатися, перш ніж іти до його керівника, щоб залишити скаргу.

«Гаряча лінія» МОЗу у випадку, якщо медичний заклад не законтрактований з НСЗУ, – 0 800 505 201

– Що робити, коли в медичному закладі відповідають, що буцімто наразі немає місць для планового обстеження?

– У такому випадку вони мають дати чітку відповідь, коли таке місце буде. А по-друге, ви можете знайти ту ж саму послугу в іншій лікарні. У цьому допоможуть дані на сторінці НСЗУ. Адже ви маєте право звернутися за цією послугою в будь-який інший заклад. У нас немає прив’язки в направленнях. А направлення — це здебільшого про планові речі. Немає прив’язки про заклад, про лікаря і про будь-що, що б зв’язувало людей з конкретним закладом.

– Дякую. Ще таке запитання: коли йдемо до вузького спеціаліста за направленням сімейного лікаря, то в реєстратурі кажуть, що запис проходить у загальній черзі, а не телефоном. Чи мають право так відповідати в реєстратурі й що робити, коли так відповідають?

– Зараз важко сказати, чи мають таке право в реєстратурі. До сімейного лікаря має бути чітко визначений графік і вказано в договорі, що попередній запис може здійснюватися різними шляхами, не тільки через реєстратуру, а й через електронні інструменти.

Що стосується реєстратури, чому там можуть сказати, що прийом відбувається в рамках живої черги – це питання конкуренції пацієнтоорієнтованості. Заклади зараз здебільшого зацікавлені в пацієнтах, бо від цього залежить оплата. Якщо заклад не зацікавлений, то пацієнт може піти в інший медзаклад. Особливо це стосується великих міст. Бо, наприклад, кардіолог чи інший вузький спеціаліст у великих містах є в багатьох клініках. Я розумію, що в районному центрі можуть бути трішки інші підходи до цього питання. Законодавчих обмежень немає. Але тут спрацьовують правила пацієнтоорієнтованості, людиноцентричності та конкурентоспроможності закладу.

– Чи змінився час реагування на виклик швидкої допомоги під час воєнного стану?

– Ні, стандарти не змінилися.

– Доброго дня. В Одесі в поліклініці №6 відмовляються вакцинувати від поліомієліту дитину-ВПО, примушуючи укласти з їхнім сімейним лікарем декларацію. Буцімто без цього вони не можуть списати вакцину. Хотілося б, щоб для ВПО розробили спрощену процедуру вакцинування без переукладання декларації. Сподіваюсь на розв’язання питання.

– Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Наказу МОЗ України від 17.03.2022 № 496 “Деякі питання надання первинної медичної допомоги в умовах воєнного стану”, надавач ПМД зобов’язаний забезпечити проведення вакцинації згідно з вимогами календаря профілактичних щеплень.

– Чи правда, що сімейний лікар не має права відкривати листок непрацездатності за неврологічною патологією (зокрема, щодо чергового загострення остеохондрозу), якщо такий хворий раніше оглядався невропатологом? 

– Сімейний лікар має право відкрити листок непрацездатності для пацієнтів із різними станами, включаючи неврологічні розлади, такі як остеохондроз. Однак, у конкретних випадках, коли пацієнт із неврологічними скаргами обслуговується вузьким спеціалістом, таким як невропатолог, може бути доцільніше, щоб саме цей спеціаліст відкрив листок непрацездатності. Саме він знає специфіку стану пацієнта і може надати точнішу оцінку непрацездатності та тривалості відпустки. Однак, це залежить від практики взаємодії між лікарями різних спеціальностей.

На “прямій лінії” працювали Юлія Крапивина і Сергій Чернявський.

Читайте також:

Висловіть вашу думку. Це важливо.
Підписатися
Сповістити про
guest
0 коментарів
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Ще за темою
Всі новини

купить квартиру в Одессе

Вибір редакції