Чому в Одесі виник попит на сучасні трамваї
Електротранспорт активно розвивається в Європі. Він екологічно чистий, комфортний та швидкий. Саме ці пріоритети стали головними, коли в Одесі почали втілювати задум випуску трисекційного трамваю на комунальному підприємстві «Одесміськелетротранс» (далі – КП «ОМЕТ», прим.ред).
– В Одесі великий пасажиропотік, тож місту потрібні сучасні трамваї – місткіші, комфортніші та технічно досконаліші. Багато людей, побувавши в Європі, вже їздили сучасними трамваями і тепер хочуть такі саме зручності вдома, – розповідає Микола Литовчук, директор КП «Одесміськелектротранс». – Ми почали цей великий проєкт заради одеситів і продовжуємо його попри труднощі війні.
Odissey MAX: найдовший трамвай в Україні та безбарʼєрний доступ
Сучасний трамвай Odissey MAX модифікований із старого Т-3, але став комфортнішим і ощадливішим у використанні. У трамваї оновили кабіну водія та салон: встановили сучасні пасажирські сидіння та облаштували майданчик для колісних крісел або дитячих візочків. Для зручності пасажирів встановили нові поручні та освітлення, розроблене спеціально для цієї моделі. Тому коли трисекційник рухається у темний час доби, своїм світлом він створює відчуття урочистості. Це дійсно трамвай-свято.
Читайте також: Трамвай «Чекай на мене» – таке було можливо тільки в Одесі (відео)
Odissey MAX розрахований на великий пасажиропотік: його довжина – 32 метри (це найдовший трамвай в Україні), а місткість – 260 людей. Завдяки низькій підлозі, сходинкам та пандусу він зручний для літніх людей, пасажирів з візочками та людей з інвалідністю.
У листопаді 2019 року на маршрут вийшла перша модель, а зараз підприємство зробило вже чотири трисекційних трамваї. Капітальний ремонт трамваїв такого рівня проводять у вагоно-ремонтних майстернях підприємства, якими вже багато років керує Іван Цюро. Коли в Одесі почали приділяти особливу увагу проєктам безбарʼєрного доступу, саме цим майстерням доручили адаптувати трамваї без низької підлоги для людей з інвалідністю та пасажирів на колісних кріслах. Для Івана Цюро цей проєкт став найскладнішим у його практиці.
Завдання виконали успішно: підйомник працює за допомогою пульта, тож його не треба складати вручну, як пандус. Вперше цю новинку КП «ОМЕТ» представили на виставці InnoTrans 2024 у Берліні. Після успішних випробувань і позитивної оцінки від громадської ініціативи «Рух без бар’єрів», підприємство подало документи на патентування промислового зразка.
Українська альтернатива дорогим європейським трамваям
Наступні низькопідлогові трамваї КП «ОМЕТ» вже купувало у вітчизняного підприємства ТАТRА-YUG, головний офіс якого розташований в Одесі, а виробництво – у Дніпрі. Конструкцію трамвая розробили у власному бюро за стандартами ЄС, тож він здатний конкурувати і з європейськими аналогами.
Трамваї мають повністю низьку підлогу, кондиціонери та сучасні інформаційні табло. Камери в салоні передають зображення на пульт водія, тож він бачить усе, що відбувається в салоні та зовні. Завдяки сучасній системі керування рух мʼякіший і тихіший.
Замість придбання нових дорогих трамваїв, місто зусиллями КП «ОМЕТ» може оновлювати наявні: проводити капремонт із заміною кузова на зручний, частково низькопідлоговий, ставити сучасну систему керування та нову обшивку. Після такого ремонту трамвай виглядає і працює як новий, але коштує в 2-3 рази дешевше за новий вітчизняний і тим паче коштовний європейський.
Європейські інвестиції в одеський міський транспорт
Великі трамваї стануть основою маршруту Північ-Південь. Вони дадуть змогу одеситам та гостям міста без пересадок доїхати з одного кінця Одеси в інший. Сьогодні завдяки кредиту Європейського інвестиційного банку для Одеси закуплено 13 трисекційних трамвайних вагонів.
– Оскільки робота трамваїв на такому довгому маршруті суттєво залежить від стану всієї інфраструктури, ми проводимо масштабні роботи з ремонту трамвайної колії, – розповідає Микола Литовчук. – У 2024 році на площі Трибуни Героїв (колишня Толбухіна, – прим.ред.) відремонтували трамвайні колії та дорожнє покриття. Подібні роботи вже виконали на перетині проспекту Володимира Великого і вулиці Заболотного та на узвозі Блажка. Зараз ремонт триває на вулиці 28-ї Бригади, де оновлюють і розворотне кільце. Там зʼявиться додаткова гілка, щоб трамвай, який стає на відстій чи дрібний ремонт, не зупиняв рух на всій лінії.
Микола Литовчук впевнений, що пасажирам оцінять можливість швидко діставатись протилежних частин міста, користуючись сучасним транспортом. Заради цього розпочату роботу буде продовжено.
Вас може зацікавити: Трамваєм та пішки. Скільки займає дорога з Котовського до Слобідки?
Довідка ОЖ
TATRA-YUG – з 1993 року великий український виробник трамваїв та устаткування. Є ідейним послідовником найбільшого в світі підприємства з виробництва трамваїв – ЧКД ТATRA (Прага, Чехія, засновано в 1927 році). ТАТRА була одним із співзасновників ТАТRА-YUG і передала одеситам свої технічні знання та досвід роботи на ринку. ТАТRА-YUG виготовляє різні типи трамваїв за індивідуальними замовленнями з урахуванням усіх вимог замовника, таких як кліматичні особливості, стан колійного господарства та інші важливі характеристики. За роки існування організовано виробництво 7 типів трамваїв. Крім Одеси, вагони від ТАТRА-YUG працюють в Дніпрі, Запоріжжі, Миколаєві.