Ключові моменти:

  • Від 1 липня 2025 року Пенсійний фонд виплачує 39 видів соцдопомоги замість управлінь соцзахисту.

  • Найближчі 2–3 місяці виплати обіцяють нараховувати автоматично, але можливі затримки.

  • З вересня допомогу можуть припинити без заяви до ПФУ — про це не всі знають.

  • Заяви можна подавати через ЦНАП, пошту, додаток Дія або сайт Пенсійного фонду.

  • До кінця року ПФУ перевірятиме доходи й майно всіх отримувачів соцдопомог.

Які виплати здійснюватиме Пенсійний фонд

Офіційно про нововведення Пенсійний фонд оголосив тільки на початку липня

Експерт відразу зауважив, що чим більше чиновники закликають не хвилюватися, нібито це суто технічне рішення, тим більше є побоювань, що між рядками постанов знов приховані якісь неприємні сюрпризи. 

Загалом йдеться про 39 видів виплат, тобто майже про всі види соціальної допомоги. Це, зокрема: 

  • допомога переселенцям на проживання; 
  • державна допомога тим, хто не має права на пенсію; 
  • допомога на догляд по інвалідності;
  • допомога малозабезпеченим;
  • соціальні стипендії;
  • усілякі компенсації чорнобильцям; 
  • виплати при народженні дитини та ще багато іншого. 

Все це тепер буде у руках Пенсійного фонду разом з пенсіями, субсидіями, лікарняними та іншими страховими виплатами. 

– Фактично йдеться про поступову ліквідацію управлінь соцзахисту, а Пенсійний фонд тепер буде супер структурою. За словами міністерки соцполітики Оксани Жолнович, Пенсійний фонд перетворюється на виплатне агентство, – каже Сергій Коробкін. 

Що змінюється для одержувачів соціальних допомог

Що ж змінюється для одержувачів саме соціальних допомог? Для тих хто отримує будь-яку соціальну допомогу, вона також має виплачуватися і надалі автоматично, принаймні найближчі 2-3 місяці. 

– Поки що гроші, як і раніше надходитимуть, просто тепер це контролюватиме Пенсійний фонд. Для тих, хто встиг нещодавно подати заяву на виплату до соцзахисту чи ЦНАПу, документи вже мали передати Пенсійному фонду, і вже вони повинні ухвалити рішення про призначення чи відмову щодо виплат. Тут можуть бути затримки з ухваленням рішення до 60 днів. Тобто впродовж двох місяців вони повинні всі справи опрацювати.

Куди звертатися для оформлення соціальної допомоги

Тепер подавати заяви на отримання соцдопомоги можна робити незалежно від місця проживання. В Пенсійному фонді наголошують, що: 

  • Заяви на призначення можна подавати поштою – як електронною, так і паперовою. 
  • Можна як і раніше подавати у місцеві ради та до ЦНАПів. 
  • Але тепер це можна зробити ще й у відділеннях ПФУ. 
  • А також дистанційно – через вебпортал електронних послуг, через мобільний додаток Пенсійного фонду або через новий портал соціальних послуг Міністерства соцполітики та навіть через застосунок Дія.

Читайте також: Не пенсіями єдиними: які виплати обіцяють українцям

Чи затримають виплати соціальних допомог

Скоріше за все, попри запевнення влади, що затримок з виплатами не буде, українці з ними стикнуться. 

– Рішення про часткове передавання нових функцій Пенсійному фонду Кабмін затверджував різними Постановами – від 11 червня, від 23 червня, а також від 25 червня. І вже від 1 липня собєси мали передати всі справи, а Пенсійний – налагодити роботу. Зрозуміло, що чисто фізично такий обсяг роботи за кілька днів зробити просто неможливо, – відзначив Сергій Коробкін.

За його словами, програмне забезпечення буде допрацьовуватися поступово, і на сьогодні ані портал Пенсійного фонду, ані застосунок Дія ще повністю не готові до роботи у новому режимі.

Експерт каже, що в коментарях на сторінці Пенсійного фонду у Фейсбуці люди скаржаться, що в деяких ЦНАПах їх тепер футболять до Пенсійного фонду, або просять чекати тиждень-два, бо у них ще немає відповідних програм. Та і в Дії жодних додаткових функцій досі не з’явилося.

Навіщо ПФУ надали повноваження з виплати соцдопомоги

Мета змін – щоб система соцдопомоги працювала якісніше і набагато швидше, ніж раніше. У Пенсійного фонду буде доступ до всіх можливих реєстрів, щоб люди не бігали по різних інстанціях і кабінетах та не збирали купу різних папірців, які раніше вимагали для оформлення виплат.

– Передавання функцій наче спрямоване на оптимізацію роботи саме державних органів, ініціатори цих масштабних змін запевняють, що це прискорить їх роботу, дозволить ретельніше контролювати витрати, здійснювати верифікацію, швидко формувати звітність та зробить систему прозорішою. А ще дозволить скоротити штат працівників, – відзначив Сергій Коробкін. 

Але зараз, за словами експерта, у перехідний період, низка одержувачів виплат може зіткнутися не просто із затримкою в оформленні виплат, а практично з їх припиненням.

Читайте також: Виплати сім’ям із низьким доходом: хто і як може отримати

З вересня багато українців можуть лишитися соціальної допомоги

Попри можливі затримки виплат зараз, при переході повноважень, справжні складнощі отримувачів соцдопомоги можуть чекати після 1 вересня. Їм заново прийдеться пройти процедуру подання та розгляду заяви.

– Про що ж нам поки не розповідають, а замість цього кажуть, що все буде добре? В постанові Кабміну №765 від 25 червня зазначено, що — цитую — протягом липня-серпня Пенсійний фонд має надіслати одержувачам соціальних допомог повідомлення про необхідність звернутися вже до 1 вересня 2025 року до органів Пенсійного фонду для подання заяви або інших документів, необхідних для встановлення права на продовження виплати грошових допомог, – каже Сергій Корорбкін.

Тобто, за його словами, автоматичного продовження може не бути. Та принаймні один раз треба показатися в Пенсійному фонді та оновити дані. В постанові зазначено що Пенсійний фонд має оповістити таких людей бодай якось: 

  • чи паперовою поштою, 
  • чи через електронний кабінет,
  • чи навіть телефоном,
  • або, як вказано у постанові, за допомогою інших доступних технічних засобів.

У разі відсутності зв’язку з одержувачем грошових допомог працівник Пенсійного фонду має скласти акт про інформування такої особи, в якому зазначаються дата і час здійснення дзвінків, повідомлень, їх кількість (не менше двох), і це все долучається до матеріалів електронної справи.

Якщо вам не додзвонилися, то з вересня виплату вже можуть припинити. А якщо взагалі не дзвонили та людина й гадки не має, що їй треба прийти? Відповіді, за словами експерта, наразі немає та офіційних роз’яснень від Пенсійного фонду з цього приводу теж досі не було.

У Пенсійному фонді перевірять отримувачів соцвиплат

Окрім цього, Пенсійний фонд має провести ретельну перевірку до кінця року щодо обґрунтованості всіх допомог. Зокрема будуть перевіряти доходи громадян. Адже часто соціальна допомога призначається найбіднішим сім’ям з урахуванням їх сукупного доходу та майнового стану.

Пенсійний фонд отримує доступ до інформаційної системи «Трембіта». Через неї можна дізнатися про людину майже все – дані про офіційні доходи, інформацію з податкової, з мін’юсту, з реєстрів МВС, міграційної служби, демографічного реєстру, відомості про нерухомість, наявність транспортних засобів тощо. 

– І тут виникає парадокс. Пенсійний фонд знає про вас все та через зайві доходи може позбавити виплат. І в той самий час, якщо ви маєте право на виплату, але працівник Пенсійного фонду просто не додзвонився до вас, то виплату теж припинять. Тобто викручують все на користь держави, – резюмує Сергій Коробкін.  

Читайте також: Куди скаржитися, якщо відмовили у субсидії?

Підписатися
Сповістити про
guest
0 коментарів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі