30 травня 1934 року в Одесі вступила в експлуатацію перша ширококолейна трамвайна лінія. Це був 29-й маршрут, на лінії якого курсували сім моторних вагонів із причепами.
Спочатку, коли в Одесі тільки починався трамвайний рух, для перших одеських вагонів було побудовано вузьку колію, яка відповідала європейським стандартам — 1000 міліметрів. У 1930-х роках трамвайні колії стали замінювати широкою колією — 1524 міліметри. Але це не була забаганка міської влади, для цього існували серйозні причини.
По-перше, до Одеси з Європи перестали надходити вузькоколійні трамваї. Вони зовсім не підходили для ширококолійної лінії, часто сходили з рейок та потрапляли до аварії. По-друге, всі трамвайні вагони почали будувати на залізничних заводах і розраховані на ширококолійні колії. Таке рішення було прийнято ще після Першої світової війни — уніфікувати трамвайну колію так, щоб у разі потреби до міста трамвайними рейками міг заїхати бронепоїзд.
Перша ширококолейка в Одесі з’явилася на Люстдорфській дорозі ще в 1930-і роки. А повністю з вузькою на широку колію Одеса почала переходити за два десятки років. Саме на той час і з’явилося загадкове словосполучення «потрійний рельс». Так називали трамвайні колії, якими могли пройти будь-які вагони, — у них одночасно була і вузька, і широка колія.
Спочатку широка колія була прокладена на Ближніх Млинах, в Ульянівку та Люстдорф, а загальна довжина нової траси становила 31 кілометр. Кінцева зупинка трамваїв знаходилася на Куликовому полі, де одночасно сходилися лінії широкої колії на Фонтан, вузькій колії з Фонтану і службові шляхи, які являли собою ту саму «потрійну рейку».
Джерела: grad.ua, uc.od.ua, traffic.od.ua
Читайте також: