Ключові моменти:
- Одеса давно потребує метро, особливо для зв’язку віддалених районів з центром. Але географія і забудова міста створюють труднощі.
- Під землею — мережа катакомб, слабкі породи і ґрунтові води. Будівництво тунелів вимагатиме великих витрат і сучасних технологій.
- Навіть наземний варіант метро в історичному центрі неможливий без шкоди для архітектури.
- Першим кроком має стати геологічна карта міста.
Чому метро в Одесі досі не побудували
Про будівництво метро в Одесі говорять вже десятки років. Місто витягнуте вздовж моря, а віддалені райони, такі як Таїрова або селище Котовського, залишаються погано пов’язані з центром. Метро могло б вирішити проблему, але проект гальмують не тільки гроші, а й складна геологія регіону, розповів Сергій Кадурін.
Головна перешкода для будівництва метро в Одесі — унікальні підземні умови, вважає фахівець. Під містом — ціла система катакомб, які знаходяться близько до поверхні, на глибині всього 20–30 метрів. Щоб прокласти метро, доведеться йти значно глибше, крізь нестабільні породи, а це вимагає дорогих технологій і гідроізоляції.
Район Пересипі — особлива проблема
Один з найскладніших ділянок — район Пересипі. Тут немає звичних для міста вапняків, а замість них — пухкі річкові та морські відкладення. Метро в цій зоні довелося б будувати нижче рівня моря, в нестабільних глинах. Це технічно можливо, але вкрай дорого і ризиковано.
— Якщо ми поїдемо через Пересип до району селища Котовського, це можна зробити як комбіновану систему, коли якась частина буде під землею, а якась — над землею. Це залежить від розрахунків і створення проекту, — підкреслює Сергій Кадурін.
Крім того, доведеться долати водоносні горизонти, що створює додаткові загрози обвалів і затоплень. За словами Кадуріна, будувати метро можна тільки з надійною системою водозахисту і герметизації.
Стаття на тему: Хроніки одеського метро: чому його так і не побудували
Надземне метро — не вихід
Альтернативою може бути надземне метро, як в інших країнах. Але в центрі Одеси щільна історична забудова, і для масивних конструкцій просто немає місця. Такі проекти можуть пошкодити архітектурну спадщину міста, особливо якщо «другий поверх» метро буде проходити над дорогами або дахами будинків.
— До того ж це історична частина міста, і це культурна спадщина. І втручання туди з такими величезними конструкціями, які повинні йти навіть десь там над дахом, це величезна проблема, навіть з точки зору захисту культурної спадщини, — каже геолог.
Вартість також буде відрізнятися в залежності від маршруту. Наприклад, прокладання колій в центрі набагато дорожче, ніж на околицях. Тому, перш ніж говорити про будівництво, необхідно провести комплексне інженерно-геологічне обстеження міста.
Перший крок — зрозуміти, що відбувається під землею
Перспектива метро в Одесі залишається відкритою, але скоріше як довгостроковий стратегічний проект. Для його реалізації потрібні не тільки кошти, а й нові технологічні рішення, адаптовані до унікальної геології міста.
— Одесі, для того, щоб рости, потрібно вирішити велику кількість транспортних питань, — зазначає Сергій Кадурін.
Геолог зазначає, що навіть без будівництва метро місто стикається з ризиками: руйнування катакомб, зміна рівня ґрунтових вод, підтоплення. Тому важливо почати з наукового аналізу та складання геологічної карти. Тільки після цього можна говорити про реальні перспективи метро.
Раніше ми повідомляли, чому в Одесі не можуть вирішити транспортну проблему Аркадії.