Театральна площа, розташована біля будівлі Одеської опери — перлини архітектури, має виглядати гідно та наголошувати на величі опери. Тому незважаючи на війну, у вересні 2022 року було оголошено конкурс на найкращу проектну пропозицію щодо благоустрою Театральної площі в Одесі.
Конкурс проводиться відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 11.08.2022 р. №164.
Усього представлено сім варіантів дизайнерських розробок. Незабаром журі конкурсу має оголосити його переможців.
Що треба врахувати при благоустрої площі та чи можливо повною мірою здійснити заплановане — своєю думкою з нашими читачами ділиться старший викладач архітектурно-мистецького інституту Одеської державної академії будівництва та архітектури Юрій Снядовський.
Зовнішність Театральної площі тісно пов’язана з СРСР
Свій вигляд Театральна площа, яку одесити знають її сьогодні, отримала після Другої світової війни. У 1950-1960-х роках фасади з хаотично розкиданими вікнами прикрашали колонами. І розмістили там меморіали з іменами передовиків виробництва та Героїв Радянського Союзу. До того ж «прикрасили» площу скульптурами робітника та колгоспниці.
Сьогодні в рамках декомунізації пам’ятні дошки з радянською символікою з центру міста мають бути видалені. Причому учасникам конкурсу благоустрою Театральної площі слід запропонувати місце, куди можна перенести меморіали.
— Площа після цього необхідно привести в нормальний вигляд. Саме у такому плані я зрозумів завдання оголошеного конкурсу з благоустрою, – розповів Юрій Снядовський. — І було б правильніше, якби замовник вказав на яку суму він розраховує, визначився з бюджетом. Від цього слід відштовхуватися при проектуванні. І знаходити оптимальне співвідношення критеріїв ціни та якості.
Пішохідна зона та перенесення автомобілів у підземний паркінг
Сьогодні на Театральній площі досить інтенсивний автомобільний рух. За результатами опитування, проведеного авторами одного із проектів, 85% одеситів підтримують ідею створення тут пішохідної зони. І розробники пропонують частину вулиці Рішельєвської — від Дерибасівської до Ланжеронівської — перетворити на пішохідну зону повністю, а транспортний рух Ланжеронівською звузити до однієї смуги. До того ж прибрати з площі паркування.
— Пішохідна зона — це, звичайно, добре. А з іншого боку – де паркуватись? Там ще РАГС знаходиться, під’їжджають весільні кортежі. До того ж театр розрахований на понад 1500 глядачів. І паркуються вони на прилеглих вулицях, але цього недостатньо.
Робити паркування замість дерев і газонів — неприпустимо. Отже, знайти оптимальний баланс — складне завдання, — не приховує Юрій Олександрович. — Найправильніше рішення — збудувати там підземний паркінг. Але це дуже затратна справа, і вже не благоустрій, а реконструкція.
Знесення ресторану та створення фонтану «лебедине озеро»
Меморіали з іменами героїв Радянського Союзу учасники конкурсу пропонують перенести на Алею Слави, до парку Савицького, на меморіальний комплекс героїчної оборони Одеси «411-а батарея» та до парку Перемоги.
Від радянської атрибутики центр міста очистять. А голі стіни будівель на Театральній площі треба буде декорувати знову. І тут головне — уникнути контрасту між перлиною архітектури та «новоділом».
Автори одного з проектів, наприклад, пропонують знести одноповерхову прибудову ресторану «Моцарт». На їхню думку, вона спотворює композицію площі. А на місці ресторану планують збудувати двоповерховий павільйон у класичному стилі. І для симетрії – розмістити навпроти іншої. Тобто, за словами архітектора, збудувати підробку під стиль.
— В умовах конкурсу було сказано, що застосовувати під час проектування сучасні матеріали та дизайн заборонено, щоб не вносити дисонанс до архітектурного ансамблю Театральної площі, — наголошує Юрій Снядовський. — Моя думка все вирішує почуття міри. Все потрібно робити зі смаком. Пропорції – закони краси – порушувати, безумовно, не можна.
Так, цілком доречний у центрі Театральної площі запропонований авторами одного з проектів сухий фонтан овальної форми під назвою «лебедине озеро». Влітку фонтан буде «дзеркальним озером завглибшки 2-3 сантиметри», взимку — крижаною ковзанкою.
— Стиль бароко, — зазначає архітектор, — у якому створено театр, якраз передбачає правомірність розміщення саме такого типу елементу благоустрою на Театральній площі.
Про колірну гамму, декор і мансарди
Автори одного з проектів пропонують змінити колірну схему фасадів по периметру площі на пісочні, коричневі та молочні відтінки — «під колір» театру.
— Має бути певна колірна гама фасадів, — підтверджує Юрій Олександрович. — Там є дві будівлі: гостинця «Моцарт» та будинок із протилежного боку. Їхні стіни пофарбовані в бежевий, а ліпнина, що виступає, — сандрики, карнизи — теракотового кольору. Це, очевидно, було зроблено, тому що колони, між якими знаходяться меморіальні дошки, — того самого кольору. Можна було б перефарбувати вдома, повернути їм початкові кольори. Адже у старовинній архітектурі навпаки. Фон стін, як правило, темніший, а деталі, що виступають, — світлі. Непогано було б, щоб виділили гроші на фарбування всіх фасадів.
В одному з проектів пропонують прикрасити торці будівель таким же декором, як розміщений на фасадах, що виходять на Рішельєвську.
— Там фасади дуже гарні, насичені, багато ліпнини, — зазначає архітектор. — До того ж у цьому проекті торкається і розбудова мансард. Тільки там можуть бути квартири і потрібна згода мешканців. Але якщо Театральна площа є пам’яткою світового значення, можна і на такі витрати піти.
Доглянутий газон і тактовне підсвічування
Прикрасити площу автори проектів пропонують фонтанами та скульптурами, фресками та афішними тумбами в бароковому стилі. Розмістити тут планують оригінальні світильники та лавки. Висадити вічнозелені чагарники та дерева, розбити клумби.
— Газон на Театральній площі сьогодні не доглянутий, — зазначає Юрій Снядовський. — Його обов’язково треба упорядкувати. Завдання це для ландшафтного дизайнера цікаве. Розташований газон на північному боці. Там є місця, які практично не освітлюються сонцем. Тож треба буде підібрати тінелюбні та світлолюбні рослини.
Ще одне важливе завдання — правильне освітлення. Вечірнім підсвічуванням треба обладнати всі елементи декору, афішні тумби, дерева. А фонтан має бути світломузичний.
— Але зробити це треба делікатно, — підкреслює архітектор. — Щоб уникнути ефекту прожекторів на військовому плаці.
Якщо пофантазувати…
— Я призначив би ще один тур цього конкурсу. Оприлюднив думку журі щодо виставлених робіт, думку фахівців-архітекторів, одеситів. Хто думає: що доречно, що не доречно. Потім, можливо, проекти доповнять, доопрацюють. І, мабуть, зробив би ще один тур, аби врахувати ліміт вартості проекту, — ділиться архітектор. — Якби мені сказали витрачати скільки хочу (це мрія будь-якого архітектора), і якщо пофантазувати — я б там зробив триповерховий підземний паркінг. Щоб ця зона справді повністю була пішохідною.
Втім, конкурс, переконаний Юрій Снядовський, у будь-якому випадку — річ корисна. Адже у суперечці народжується істина. А приймати рішення за зачиненими дверима — неправильно та просто непристойно.
Докладніше з проектами та їх описом можна ознайомитись на офіційному сайті міста Одеси.
Читайте також: День в історії: 213 років одеському оперному театру