Містобудування та урбаністика в Одесі — це вічно актуальне питання. Архітектори не припиняють роботу навіть під час війни і створюють проєкти перебудови Одеси. «Одеське життя» дізнавалася, яке місце в них відводять людям, будинкам і транспорту.
Основний містобудівний документ Одеси — Генеральний план. У ньому прописані рішення щодо розвитку міських територій і мають враховуватися інтереси одеситів.
— Генплан можна було б назвати комплексним планом розвитку, але насправді чіткого і зрозумілого документа у нас немає, — каже урбаніст Петро Обухов. — Немає розуміння, до чого ми рухаємося. Усе відбувається якось хаотично. І ось це — а зовсім не корупція — мені здається сьогодні головною проблемою керівництва міста.
Для початку, вважає урбаніст, необхідно визначити напрям розвитку — чи буде Одеса туристичним, промисловим або, наприклад, транспортним центром. Але незалежно від цього, пріоритетом має залишатися якість життя одеситів. А отже — гідний рівень міського громадського транспорту, доріг і комунальних послуг. А цим Одеса похвалитися поки що не може. Наприклад, за словами Обухова, місто витрачає щороку щонайменше пів мільярда гривень на доплату за газ — на додачу до грошей, які одесити платять за опалення. І ніхто цю сферу, судячи з усього, реформувати не збирається. Хоча цілком реально зробити роботу котелень ефективнішою. Коли будинки перестануть «опалювати космос», зекономлені гроші можуть бути спрямовані на розвиток ЖКГ.
Ще однією важливою умовою комфортного життя городян є нова організація забудови.
— Того, що коїться зараз, наприклад в Аркадії, на Краснова (між Адміральським проспектом і Середньофонтанською), відбуватися не повинно. У цих районах немає жодної школи. Хоча жити там будуть тисячі людей. Відповідно, це не найкращим чином впливає, зокрема, на транспортні потоки. Але ніхто про це не подумав. І тепер доведеться вигадувати якісь складні варіанти, щоб зробити там життя людей комфортним, — каже урбаніст. — Школи немає досі і в районі «Альтаїра». Але там хоча б можна гіпотетично передбачити місце, де вона коли-небудь, я сподіваюся, з’явиться.
Для правильної забудови «велосипед винаходити» не треба, переконані урбаністи й архітектори: у житлових районах мають бути зелені зони, дитячі майданчики, поліклініки, школи.
— Загалом мені, наприклад, подобається, як спроектовані Черемушки, — ділиться Петро Обухов. — Це малоповерхова забудова, район потопає в зелені, у кожному кварталі є школа, дитячий садок, посеред району — парк. Не розумію, чому планувальники не зробили того ж самого на селищах Котовського і Таїрова.
Забудову «людського масштабу» пропонує при проектуванні нових житлових районів і архітектор Максим Бадерний. Адже багатьом одеситам подобається жити у форматі парку — як на Черемушках.
— Забудова формату «місто-сад» може бути інтегрована з іншим видом забудови. Можна чергувати нові та старі квартали і водночас поліпшити їх щільнішим міським середовищем з усім необхідним для життя: бізнесом, школами, дитячими садками, — розповідає Максим. — Наша команда Stripe Architects бачить на Черемушках будівлі висотністю від трьох до шести поверхів. Зрозуміло, що в середовищі, яке ми проєктуємо, 25-поверхові будинки просто неможливо побудувати. Навіть дев’ятиповерхівки не ефективно будувати, бо вони потребують додаткової інфраструктури.
Урбаністи впевнені, що правильне планування міста може зробити його жителів у рази щасливішими. І, зокрема, для цього необхідна організація комфортного публічного простору: парків, пішохідних зон, площ. До речі, торік в Одесі було оголошено конкурси на реконструкцію одразу двох міських площ: Театральної та Катерининської. Щоправда, жодної з проектних пропозицій міськрада не прийняла.
— Умови конкурсу реконструкції Катерининської площі були дивні. Спрямованість — тільки трикутник посередині, де раніше був пам’ятник Катерині, — розповідає Петро Обухов. — А на мій погляд, потрібно робити перепланування всієї площі — аж до Дюка. Щоб це була не гігантська гранітна пустеля без жодного дерева, а простір, де багато зелені, є місця для сидіння. Тобто — не гігантська парковка, а місце, де людям приємно перебувати. У нашому спільному проєкті з архітектурною студією SIVAK + PARTNERS усе це враховано. Замість пам’ятника ми пропонуємо зробити фонтан. Сама площа може бути використана для концертів і ярмарків. Головна ідея — збільшення її пішохідної частини. Залишається проїзд у Воронцовський провулок і місця для паркування вздовж будівель. Я сподіваюся, коли закінчиться війна, ми зможемо знову просувати цю ідею.
Гідна якість життя одеситів неможлива також без транспортної реформи.
— Перший етап — запровадження єдиного електронного квитка оплати за транспортні послуги. Конкурс на маршрути на 10 років з гарантованою оплатою за здійснені рейси. Збір усіх грошей мерією з подальшою виплатою перевізникам, — каже Петро Обухов. — Другий етап — розвиток громадського транспорту, приведення до ладу трамвайної мережі. Трамвай має бути швидким, тихим, комфортним. На Преображенській і Пантелеймонівській потрібно виділити трамвайне полотно, щоб машини не їздили по рейках, трамвай не стояв у заторах і в нього був пріоритет на світлофорах. Крім того, потрібно побудувати трамвайну гілку на вулицях Семена Палія та Радісної — від площі Дерев’янка до аеропорту.
Також, за словами Петра Обухова, у майбутньому важливо розв’язати проблему розділення міста залізницею. Будівництво мостів і тунелів може стати імпульсом для розвитку й освоєння територій.
— По-перше, з’єднати тунелем Люстдорфську дорогу, вулиці Водопровідну і Чернишевського в районі станції Одеса-Мала. Тоді величезна територія в районі колишнього масложиркомбінату стає цікавою для забудовників. До того ж з’явиться альтернативний маршрут транспортного руху — з Балківської через Чернишевського на Водопровідну. І це розвантажить центр — минаючи його, можна буде їздити на селище Таїрова. Багаторівневі залізничні переїзди потрібні на вулицях Дальницькій, 7-й Пересипській, Лиманній, Марсельській, Жоліо-Кюрі. Їхнє будівництво дасть змогу розвивати депресивні сьогодні райони, — ділиться урбаніст.
Зараз, під час війни, на масштабні проєкти у сфері громадського транспорту розраховувати не доводиться, проте точкові зміни відбуваються. Наприклад, нещодавній ремонт рейок на перехресті вулиць Пантелеймонівської та Мечникова. А ще, за словами Обухова, Одеса незабаром має отримати з Німеччини 10 дизельних автобусів. Крім того, міськрада взяла кредит на 30 електробусів, які з’являться на наших вулицях через кілька років.
Поки концепції урбаністів і архітекторів залишаються на папері в очікуванні перемоги, важливо не випускати їх з поля зору і продовжувати дискусії про майбутнє нашого міста, опонуючи девелоперам і чиновникам, які мислять миттєвою вигодою. Крім того, потрібно стежити за ухвалюваними місцевою владою рішеннями і вимагати більшої публічності від органів місцевого самоврядування. Зокрема, переконаний Петро Обухов, необхідно зобов’язати їх публікувати всі свої рішення на онлайн-платформі. Це підвищить прозорість, змусить їх поводитися відповідальніше та допоможе боротися з корупцією.
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Із п'ятниці, 22 листопада, в Одесі відновлено роботу автобусів № 105 і №105-А за постійним… Read More
У п'ятницю, 22 листопада 2024 року, у зв'язку з плановими роботами на міських електромережах деякі… Read More
1003-й день Україна протистоїть повномасшатабній агресії російської федерації. На ранок, 22 листопада, ситуація на фронті… Read More
В Одесі 49-річна водійка автомобіля «Ssang Yong» наїхала на жінку, яка переходила проїжджу частину і… Read More
Доброго ранку, друзі! Почніть свій день з посмішки - ми підготували для вас свіжу порцію… Read More
Привоз в останню декаду листопада: легкий дощик, «тяжкий» вітерець. Людей (чи так здалось) менше, аніж… Read More