24 липня у слов'янських країнах відзначають язичницьке свято Івана Купала, яке збігається з християнським святом Різдва Іоанна Предтечі. З давніх-давен про цей день існувало безліч повір'їв і вважалося, що в цей час активізуються темні сили, особливо відьми.
Саме в ніч на Івана Купала спалювали опудала відьом і таким чином виганяли нечисту силу. А траплялося, що на вогнище потрапляли й самі працівниці окультних наук.
В Україні завжди любили розповідати містичні історії, особливо про відьом, які чого тільки не вміють — на мітлі літають, чужих корів доять, на чорних кішок перетворюються і знайомляться із самим «лисим дідьком», тобто чортом. Майже в кожному селі щонайменше одну з мешканок обов’язково вважали чаклункою — «солохою», як іноді називали відьом. І хоча хату її зазвичай обходили десятою дорогою, за потреби насамперед бігли по допомогу саме до неї.
Читайте також: «Китайки» та боротьба за вінки: як святкували Івана Купала на Одещині?
Це зовсім не означає, що чаклунство у нас в країні було офіційно дозволено — будь-яка, кого визнавали відьмою, за законом могла поплатитися життям за своє «несанкціоноване» захоплення. Про це йшлося в «Правах, за якими судиться малоросійський народ», у розділі «Про чародіїв і чарівників». Там чорним по білому було записано, що в разі доведеної провини чаклуна (так само, як і чаклунку) слід «смертию казнить — живаго сжечь». Утім, доказова база в ті часи була вельми ненадійною: щоб суд визнав жінку винною, достатньо було спіймати відьму на ворожіннях або просто, глянувши їй у вічі, вимовити вголос: «Ти відьма!».
Однак, незважаючи на це, українських чаклунок на вогнище відправляли рідко. Частіше з них брали чесне слово, що чаклувати вони більше не будуть, і відпускали геть. За всю історію в Україні за чаклунство стратили всього 13 осіб.
Відьми ділилися на «білих» і «чорних». Білі вміли лікувати. Навіть у разі смерті пацієнта суд брав до уваги благі наміри відьми. Ну а з чорними справи йшли більш суворо. Якщо в селі починала вимирати худоба або траплялася посуха, селяни навіть не сумнівалися, хто винен. Вони влаштовували підозрюваній у чаклунстві самосуд і жорстоко з нею розправлялися.
Першою жертвою «полювання на відьом» в Україні стала така собі Настя Чагровна з половецького роду. Вона була коханкою князя Ярослава Осмомисла. 1171 року бояри звинуватили її в чаклунстві й спалили, а князя змусили повернутися до законної дружини. Через 500 років у боротьбі з відьомством відзначився і гетьман Іван Брюховецький. Одного разу його вагітна дружина захворіла і навіть втратила дитину. Гетьман вирішив, що на неї навели порчу і, недовго думаючи, відправив на багаття шістьох жінок, яких запідозрив у чаклунстві. Серед них була навіть дружина гадяцького полковника.
Читайте також: Єньовдень: свято з травами, живильною водою і ворожінням
Утім, до працівниць окультних наук не завжди ставилися вороже. Багато козаків навіть брали відьом за дружин і дуже пишалися, що їм вдалося підпорядкувати собі ту, якій сам піп не указ. Серед запорізьких козаків також було заведено брати чаклунок із собою в походи — там вони ворожили для козаків і намагалися приворожити удачу. А от якщо така сивілла потрапляла в полон до поляків, вони її обов’язково страчували.
Хоча магія в Україні і вважалася суто жіночою справою, нею займалися і чоловіки. Щоправда, ставилися до них по-іншому. Якщо з жінками не особливо церемонилися, то чоловіків-відьмаків поважали. Вважали, що вони можуть контролювати не тільки нечисту силу, а й самих відьом. Магією володіли і багато запорожців.
У 1735 році за чаклунство судили Марію Танську, доньку полковника Семена Палія та дружину полковника Антона Танського, які також вважалися чаклунами. Семен Палій був відомим характерником, тобто лицарем-чаклуном. А Антона Танського в Україні вважали упирем, або вампіром.
Наймістичнішим місцем в Україні був Київ, особливо знаменита Лиса гора, куди зліталися на шабаш не тільки українські, а й білоруські та литовські відьми. За переказами, у цій горі колись були закопані скарби і стародавні ідоли, які приваблюють відьом і зараз. Сто років тому таких гір у Києві було більше десяти, а зараз залишилося тільки чотири. До речі, на одну з них — на лівому березі Дніпра — і літала булгаковська Маргарита.
У Києві досі пам’ятають розповіді про двох місцевих відьом-подружок Ірицю і Босорку. Усі їхні прогулянки містом і вилазки в шинки обов’язково супроводжувалися хуліганськими витівками. Подружки переодягалися то в баринь, то в бродячих ворожок. А з собою носили мішок, у якому сидів сірий кіт. Напившись у шинку горілки, пані випускали на стіл кота, який по-хазяйськи розвалювався і починав умиватися. Той же, хто робив відьмочкам зауваження, тут же виявляв у своїх кишенях мишей. У поліцейській дільниці скарг на Ірицю і Босорку накопичилося безліч. Це набридло міській владі, і одного чудового дня відьом просто видворили з Києва. А після їхнього відходу, як кажуть, у кожному київському будинку з’явилося по сірому коту.
Фото: з відкритих джерел
Читайте також:
Кам'яний грот, що знаходить на території Стамбульського парку, є досить відомою одеською пам'яткою. Але зараз… Read More
Коротко кажучи, клінінг квартир – це прибирання приватних домогосподарств. Це знімає тягар із повсякденного життя… Read More
У суботу, 9 серпня 2025 року, погода на одеському узбережжі залишатиметься літньою та сприятливою для… Read More
Вітаємо з суботою, друзі! Час відпочити та посміятися від душі! Ми підготували для вас добірку… Read More
За прогнозами вчених, сьогодні та найближчими днями очікується період підвищеної геомагнітної активності. Хоча бурі не… Read More
Прославлена одеська спортсменка-каратистка Анжеліка Терлюга стала срібною призеркою Всесвітніх ігор – 2025. Ігри відбуваються з… Read More