24 депутати Одеської міськради мовчазним ігнором підтримали ідею будівництва паркінгу під Соборною площею та вирішили виділити 500 тисяч гривень на розробку проектної документації. Розповідаємо, як пронесли цей проект і з чиєю допомогою, і чому підземний паркінг на 450 місць не врятує місто від великої кількості машин.
Отже, ініціатива облаштування підземного паркування на Соборній площі належить віце-меру Одеси Михайлу Кучуку. Він стурбований тим, що «є велика потреба в машиномісцях, а в центрі міста немає жодного підземного паркінгу». Цікаво, що при цьому вже рік чиновникам не вдається створити та запровадити нові правила наземного паркування. Тобто врятувати ситуацію можуть лише нові 450 машиномісць під пам’ятником Михайлу Воронцову?
То що сталося?
За традицією на початку року депутати Одеської міськради ухвалювали бюджет міста. Тобто голосували за бюджет із сотнею об’єктів. І ось окремий рядок, тобто те саме будівництво підземного паркінгу на Соборці, голова транспортної комісії Петро Обухов запропонував виключити із загального списку. Пропозицію відправили на голосування, але набрала вона лише 20 голосів. Але цікаво інше. Проти проголосували лише 3 депутати та всі 3 від партії «Довіряй справам»: Андрій Терновський, Олександр Іваницький, Дмитро Танцюра. Утрималися від голосування четверо, а не голосували – 24 (!) депутати. Тобто рішення розробити проектну документацію майбутнього паркінгу і, відповідно, можливість подальшого будівництва ухвалено тими, хто просто проігнорував питання. А ось і поіменний список:
Проте серед тих, хто підтримує ідею паркінгу, і депутат промерської партії Світлана Осауленко, яка не голосувала. Вона, цитуємо, «не вбачає у підземному паркінгу проблеми, це нормально».
Забудова Одеси та охоронні зони: що не так із міським планом?
Про небезпеку
Хоча ось перед нами заява декана геолого-географічного факультету університету Євгена Черкеза про існування серйозних ризиків для будівель, що знаходяться у зазначеному районі, у разі задуманого будівництва:
«З погляду технологій будівництва, інженерно-геологічних та гідрогеологічних умов на цій ділянці можуть бути досить великі складнощі. Враховуватимемо, що паркінг може бути побудований поблизу або майже примикати до Спасо-Преображенського собору, який відносно нещодавно тільки відновили… Але там лесові ґрунти, складні гідрогеологічні умови. Наприклад, в районі вулиць Преображенської та Толстого ґрунтові води знаходяться на глибині близько 5 метрів. А, треба розуміти, що лесові ґрунти вже на глибині від 5 до 8 метрів перебувають у плинному стані», – пояснює геолог.
Чи не нагадує ця ситуація ту, що сталася з підземним паркінгом на Грецькій площі? Його так довго і складно будували, а в результаті дійшли тільки висновку, що він не має попиту і нехай буде там торговий центр. Цілі не виправдані, а про естетику площі сьогодні й говорити не випадає. Але, цитуємо депутата Осауленка:
«Це (будівництво підземних паркінгів у центрі) потрібно починати, і ви бачите, що центр міста задихається від транспорту, це, гадаю, абсолютно всім очевидно».
Як допомогти місту не «задихатися від транспорту»
Світова практика свідчить, що чим більше смуг на дорогах і зручностей для автомобілістів, тим більше машин. Про це буквально кричать урбаністи. Врятувати місто надлишку автомобілів може лише наявність:
- зручного громадського транспорту
- безпечних велодоріжок
- комфортної пішохідної зони
«Можливо, як автомобіліст Ви вважаєте, що громадський транспорт не принесе Вам користі. Вас цікавить проблема пробок, погані дороги та відсутність паркування. Але ці проблеми викликають виключно інші автомобілі, тому можна зробити висновок: ідеальні умови для окремо взятого автомобіліста – це мінімальна кількість інших автомобілів на дорогах.
Найменша кількість автомобілів на дорогах зменшить пробки, зменшить зношування доріг і зменшить ваш стрес. Навіть якщо ви ніколи не перестанете користуватися автомобілем, фінансування його альтернатив значно покращить ваше життя на дорогах. Паркінг, навпаки, лише збільшить кількість потенційних людей на дорогах та ускладнить Ваше життя.
Як бачимо, будівництво паркінгу – це найменш ефективний спосіб вирішити проблему з парковками, не кажучи про те, що:
- наявність безкоштовного паркування на тротуарах і вздовж узбіччя залишить паркінг завжди порожнім
- паркінг має точкове, невелике охоплення
- його експлуатація вимагала б постійної витрати бюджетних грошей протягом всього його існування», – коментує архітектор Аркадій Шупляков.
І це ми не говоримо про те, що Соборна площа як пам’ятка та приємне місце відпочинку буде спочатку перекрита (швидше за все не один рік), а в результаті просто знищена.
Зупинки в Одесі не мають практичного значення: чому так і що робити?
Чому підземний паркінг на Соборній площі не вихід
При цьому очевидно, що проблема паркування в Одесі розростається з кожним днем. У місті щодня паркуються 15-20 тисяч машин: на проїжджій частині, тротуарах і просто під заборонними знаками. До речі, вже рік чиновникам не вдається створити та запровадити нові правила наземного паркування. Тому давайте будувати підземний паркінг у самому центрі.
Але як багато водіїв користуються платним підземним паркінгом в Аркадії чи ТЦ “Новий Привоз”? Хоча у будь-якому разі нове будівництво підштовхне автолюбителів до поїздок до міста на власному транспорті. То чому б спочатку не зробити вуличне паркування платним і подивитися, а чи готові одесити платити гроші? А може вони вирішать, що зручніше добиратиметься громадським транспортом або на таксі і спокійно гуляти пішохідним центром? Чи в результаті ми отримаємо ту саму кількість машин у центрі та порожній марний паркінг під Соборкою? Чи можна буде відкрити другий підземний ТЦ?
Однозначно, паркінг місту потрібний. Але явно не ціною і так змученого центру Одеси. Зрештою, в інших містах, тому самому Львові, люди якось примудряються виживати без паркінгу під умовним Собором Святого Юра? І це ще й із цілорічним пішохідним центром, до речі.