Ключові моменти
-
Після позбавлення Геннадія Труханова громадянства президент створив в Одесі міську військову адміністрацію, яку очолив Сергій Лисак.
-
Військові адміністрації діють лише під час воєнного стану і мають широкі повноваження, включно з управлінням бюджетом і комунальними об’єктами.
-
Експерти попереджають: у разі розширення повноважень адміністрації місто може фактично втратити самоврядування.
-
У Чернігові та Херсоні подібні адміністрації вже спричинили конфлікти між військовими і міськими радами.
-
Сам Сергій Лисак заявив, що не планує перебирати функції ради й хоче працювати з депутатами спільно, акцентуючи на обороні, укриттях і підготовці до зими.
Як створювали військову адміністрацію в Одесі?
- 14 жовтня. На сайті СБУ з’явилося повідомлення, що Комісія при Президентові України з питань громадянства прийняла рішення про припинення громадянства нашої держави міському голові Одеси Геннадію Труханову, що затверджено указом глави держави.
- 15 жовтня. Зеленський створив Одеську міську військову адміністрацію Одеського району Одеської області й призначив її начальником Сергія Лисака.
- 16 жовтня. Секретар Одеської міської ради Ігор Коваль, посилаючись на Закон «Про місцеве самоврядування в Україні», підписав розпорядження про призначення себе виконуючим обов’язки Одеського міського голови.
- 16 жовтня. Відбулося представлення начальника Одеської міської військової адміністрації Сергія Лисака в Одеській міській раді.
Військові адміністрації з’явилися в наших реаліях невдовзі після повномасштабного вторгнення. Втім, правники й політологи досі сперечаються щодо розмежування повноважень міських рад та начальників військових адміністрацій. Справа в тому, що виконання деяких повноважень міських рад начальниками військових адміністрацій суперечить окремим нормам Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», що врешті-решт викликає низку важливих питань: у кого більше повноважень та хто нестиме відповідальність за те, що відбувається у місті.
Військова адміністрація: що каже закон
Військові адміністрації – це тимчасові державні органи, які створюються лише рішенням президента країни на час воєнного стану. Це робиться для об’єднання зусиль військових і цивільних щодо захисту громади від ворога чи інших загроз.
Робота військових адміністрацій переважно визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану». У статті 15 цього документу перераховані повноваження військових адміністрацій, і вони є доволі широкі (47 пунктів). Серед них:
- складання та затвердження місцевого бюджету, забезпечення його виконання;
- встановлення ставок місцевих податків і зборів;
- управління об’єктами ЖКГ, транспорту і зв’язку громади;
- здійснення управління майном громади (крім вирішення питань відчуження);
- надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;
- управління закладами та установами освіти, охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту;
- затвердження маршрутів і графіків руху місцевого пасажирського транспорту незалежно від форми власності та інші.
Що й наскільки змінюватиметься у певних галузях життєдіяльності міста, залежатиме від рішення начальника військової адміністрації. Він перебирає на себе повноваження міського голови, а ось для того, щоб начальник виконував повністю і функції місцевої ради (наприклад, щодо бюджету), тобто мав фактично одноосібне право керувати містом, – має бути відповідне рішення Верховної Ради України. В ідеалі, військова адміністрація та органи місцевого самоврядування мають працювати спільно для покращення безпеки міста.
Нещодавно деякі одеські телеграм-канали вже встигли «налякати» одеситів і введенням перепусток для виїзду-в’їзду до міста, і забороною продажу алкогольних напоїв, і вилученням майна для потреб ЗСУ тощо. Деякі подібні заходи застосовувалися й раніше. Згадаймо заборону на продаж у певні години алкоголю кілька років тому, збільшення до доби комендантської години (в окремих випадках) тощо. Маємо надію, що без суттєвих підстав запровадження таких заходів не відбуватиметься.
Що кажуть експерти?
Юрій Ямковий, заступник виконавчого директора Одеського регіонального відділення «Асоціації міст України»: «Насамперед слід сказати, що підстави для введення військової адміністрації у законодавстві прописані не дуже чітко. Військова адміністрація вводиться, якщо мер чи рада не виконують своїх повноважень, але не сказано, яких саме. Військова адміністрація замінює мера, проте немає випадків, коли б Верховна Рада України погодила і виконання обов’язків місцевих депутатів військовою адміністрацією.
Тобто головне при запровадженні військової адміністрації – налагодити її комунікацію з міською радою. Чому саме в Одесі ввели військову адміністрацію та позбавили можливостей законно обрану особу, мені особисто незрозуміло. Чіткі причини не озвучені. Якщо мер не справляється зі своїми обов’язками, є секретар міської ради, який, згідно із законом, має виконувати обов’язки мера. У прифронтових містах, де просто немає депутатів у достатній кількості, – це логічно, але в Одесі? Я вважаю, що це рішення більш політичне та створює таку дуалістичну модель двовладдя. Не кажучи вже про звуження повноважень місцевого самоврядування, хоча саме воно взяло тягар перших місяців війни на себе».
Анатолій Бойко, голова одеського Комітету виборців України: «Як відбуватиметься розподіл влади і повноважень в Одесі, поки важко сказати. Є різні практики, наприклад у Чернігові – постійна судова тяганина між представниками місцевої ради та начальником військової адміністрації, у Херсоні – введені суттєві обмеження діяльності міської ради.
Ключовий ризик, якщо ВР ухвалить відповідне рішення, то військова адміністрація може приймати будь-які рішення одноосібно, що зруйнує систему місцевого самоврядування. При всіх недоліках Труханова, його рішення мала погодити міська рада. А якщо депутати не згодні з рішенням військової адміністрації, їм залишається лише подавати до суду. Громада втрачає усі важелі впливу, адже військова адміністрація підзвітна лише президенту. На мій погляд, введення військової адміністрації в Одесі є недоцільним».
ОНОВЛЕНО 20 жовтня о 21:05
Чи змінилося щось у роботі одеських депутатів?
Ймовірний хід розвитку подій та розподіл влади у місті поки прокоментували лише деякі депутати.
Ольга Квасніцька, членкиня депутатської фракції політичної партії «Слуга народу»:
«ОМР продовжує працювати, обов’язки міського голови, відповідно до законодавства, виконує секретар ради, продовжують працювати і депутатські комісії. Наразі нас запрошують на різні презентації: з концепції велоруху, з регуляторного акту щодо придомової території (хто має її прибирати), які планується винести на сесію. Тож я хочу запевнити, що контроль з боку громадських організацій триває. Присутній і контроль з боку бюджетної комісії, яка, попри перехід рішень до начальника міської військової адміністрації, продовжує працювати. Всі міські програми щодо використання бюджетних коштів залишаються в управлінні представницького органу. Зазначу, що раніше влада фактично була узурпована Г. Трухановим, адже депутати ухвалювали рішення у позасуб’єктний спосіб. Тобто заблокувати незаконність рішення не було можливості, зараз з’явилася персональна відповідальність начальника військової адміністрації. Наша задача – здійснювати контроль за його діяльністю, підсилювати його в питаннях оборони та захисту й допомагати кожному, хто дбає про Україну та Одесу».
Петро Обухов, член депутатської фракції політичної партії «Європейська солідарність»:
«Я думаю, що вся влада буде зосереджена в руках Сергія Лисака, натомість в.о. міського голови Ігор Коваль буде виконувати лише технічні функції, як він це робив і за Г. Труханова. Я впевнений, що Коваль не буде конфліктувати з Лисаком, адже він представник тієї ж політичної сили, що і президент, тому в цьому немає сенсу. Переконаний, що продовжать у більшості працювати в ОМР і колишні соратники Труханова по «Довіряй ділам». Вони не будуть влаштовувати якісь бунти, у кожного з них є якісь слабкі місця та свої інтереси. Щодо Лисака і Кіпера, то як вони себе поводитимуть – одному Богові відомо. Сподіваюсь, що вони будуть робити для міста щось хороше».
Перші розпорядження в.о. міського голови Ігоря Коваля
Хоча законодавство не дає чіткої відповіді «чий бюджет», перше розпорядження Коваля стосувалося саме бюджетного процесу. Він затвердив «перелік осіб, яким надано право першого та другого підписів фінансово-платіжних документів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету Одеської міської територіальної громади».
Згідно з документом, перший підпис за ним особисто та за першим заступником Одеського міського голови Олександром Філатовим. Другими у переліку йдуть директор департаменту бухгалтерського обліку, звітності та закупівель ОМР Віра Щеплоцька та заступник директора департаменту – начальник управління закупівель та договірної роботи департаменту бухгалтерського обліку, звітності та закупівель ОМР Інна Любарська.
Чи означає це розпорядження, що бюджет все ж залишається за міськрадою – поки невідомо.
Разом чи окремо: як працюватимуть одеські депутати та Сергій Лисак?
Перші заяви начальника міської військової адміністрації Одеси під час представлення були доволі лаконічними.
Проте, дещо вже зрозуміло. Сергій Лисак зауважив, що перебирати на себе повноваження міської ради він не планує, його головне завдання – посилити захист об’єктів критичної інфраструктури та міста загалом.
Серед інших завдань, які він вважає першочерговими, – підготовка до зими, турбота про освіту, медицину, соціальний захист захисників, стан укриттів.
Також начальник військової адміністрації анонсував створення найближчими днями Ради оборони Одеси. Сергій Лисак зазначив, що буде активно співпрацювати з міською радою: «Адже саме їх обрали одесити. Питань у місті багато, і вирішувати ми їх будемо спільно з депутатським корпусом».
***
Війна – це завжди випробування демократії й основ місцевого самоврядування на міцність. Адже воєнний стан концентрує фактично необмежену владу в руках однієї людини чи невеликої групи осіб. Чи застосують її на користь громаді? Поки питання є риторичним. Як казали колись в Одесі: «будем посмотреть».
Читайте також:
- Військова адміністрація в Одесі може обернутися проблемами зі світлом, водою, транспортом: уроки Чернігова та Сум
- Новий глава Одеси провів першу нараду і визначив, з ким йому не по дорозі
- Мільярди на рік: чому влада Одеси не допускає жителів до планування витрат