Програму із заміни, модернізації та диспетчеризації ліфтів Одеська міськрада ухвалила ще близько 10 років тому. Як йдуть справи з її виконанням і на кому лежить відповідальність за утримання та ремонт ліфтів, дізнавалася «Одеське життя».
На момент ухвалення цільової програми на 2016-2020 роки в Одесі капітальному ремонту підлягали 1518 пасажирських ліфтів. Однак згідно з нормативами, граничний термін експлуатації пасажирського підйомного механізму становить 25 років. Тобто з кожним роком зношених ліфтів стає більше — у середньому на 200 одиниць.
У 2020 році програма ремонту завершилася. А перед самим початком війни комунальники почали відключати аварійні ліфти в багатьох багатоповерхівках. Причина — судові рішення на підставі актів перевірок, які підтверджують, що підйомні механізми перебувають у незадовільному технічному стані, що становить загрозу життю і здоров’ю людей. А в деяких ліфтів термін експлуатації і зовсім закінчився.
Тоді позбавлені ліфтів жителі багатоповерхівок готові були вийти на акції протесту. Гаряча лінія міськради розжарювалася від обурень одеситів, і комунальники зрештою перейнялися пошуками коштів на заміну ліфтів. Своєю чергою, мешканці дійшли висновку: щоб не опинитися заручником у 16-поверховій вежі, не варто сподіватися на комунальні підприємства та міську владу. Єдиний вихід — створити ОСББ і не допускати «ліфтового колапсу».
Стежити за технічним станом ліфтів у багатоповерхівках зобов’язані ЖКС і керуючі компанії. А з появою об’єднань співвласників багатоквартирних будинків відповідальність за їх експлуатацію та поточний ремонт лягла на плечі мешканців.
Якщо в будинку створено ОСББ, то воно і є власником ліфтів. Співвласники мають обрати підприємство, яке обслуговуватиме підйомники. Крім того, ОСББ, як і комунальні підприємства, зобов’язані кожні два роки проводити технічний огляд ліфтів. А після 25 років експлуатації — їхню експертизу.
До 2015 року обслуговуванням ліфтів займалося виключно підприємство «Одесаліфт». Нарікань на його «ненав’язливий сервіс» було дуже багато. Ймовірно, тому в місті і з’явилися десятки аналогічних сервісних компаній. Ці підприємства підтримують механізми ліфтів у робочому стані на підставі договору про технічне обслуговування.
До договору входять такі послуги:
Капітальний ремонт і модернізацію такі підприємства можуть проводити тільки із залученням додаткових коштів від балансоутримувачів будинку або з міського бюджету.
Утримання та ремонт ліфта — заходи не дешеві. І що старіший його механізм, то витрати вищі. Тому в ОСББ зазвичай завбачливо відкладають на це гроші.
Ремонт ліфтів у нас у будинку включено до ремонтного накопичувального фонду, — розповідає співвласниця багатоквартирного будинку Таміла. — Цього року на ремонт ліфтів, яким виповнилося 20 років, ми за рішенням загальних зборів витратили 45 тисяч гривень. Стільки ж, як мінімум, необхідно витратити і наступного року.
Це не найбільші витрати, з якими можуть зіткнутися мешканці багатоповерхівки. Топ дорогих «ліфтових робіт» виглядає так:
За словами директора департаменту міського господарства Наталії Мостовських, місто може виділити гроші на капітальний ремонт і заміну ліфтів ОСББ. Але, на думку юриста Анастасії Джиголи, під час планування подібних програм влада робить наголос на комунальну власність. Тобто в пріоритеті — будинки на балансі ЖКС і керуючих компаній.
Водночас у деяких містах України діють програми співфінансування реконструкції, реставрації, проведення капітальних ремонтів і технічного переоснащення спільного майна в багатоквартирних будинках. Вони покривають від 70 до 95% вартості робіт. У підсумку фінансова участь мешканців у дорогих ремонтних роботах зводиться до мінімуму.
Цільову програму з модернізації ліфтів продовжили до 2026 року. У міськраді кажуть, що в строк не вклалися через брак грошей і підрядників. До того ж як пояснив ексвіцемер Дмитро Жеман, необхідні для ліфтів запчастини раніше закуповували в Білорусі. Після 24 лютого 2022 року довелося шукати нових постачальників у європейських країнах, що потребує додаткового часу. Тому поки що до ремонту ліфтів в одеських висотках приступили тільки на папері. Наразі оформляється технічна документація і проводяться експертизи.
Водночас ще в травні депутати виділили 150 мільйонів гривень на закупівлю 101 ліфта.
На кожній наступній сесії ми запитували пана Жемана та його підлеглих, чи встигають вони з ліфтами цього року. Щоразу нам відповідали, що встигають, — каже депутат міськради Петро Обухов. — На сьогодні оголошено тендери на 39 ліфтів зі 101. До кінця року — менш ніж три місяці. Як думаєте, встигнуть встановити всі?
Навіть якщо здійсниться новорічне диво і встигнуть встановити всі 101, уже наступного року настане термін ремонту ще для 200 ліфтів, а отже, загальний список не зменшиться. І не останню роль у цьому ремонтному конвеєрі відіграють самі балансоутримувачі.
Щороку ми формуємо титул капітального ремонту ліфтів і проводимо роботи. Я хочу зауважити, що такі титули були б меншими, якби управителі будинками виконували відповідно до наказу Кабінету міністрів правила обслуговування ліфтів, — каже Наталя Мостовських.
І з нею не можна не погодитися.
Тим часом з’явилася інформація, що департамент міського господарства розмістив тендери про ремонт 22 одеських ліфтів на платформі Prozorrо. Вартість ремонту кожного підйомного механізму оцінили майже в півтора мільйона гривень. До неї входять заміна тросів і ліфтового обладнання, а також електроосвітлення ліфтових шахт. Загальна сума робіт становить понад 28 мільйонів гривень. За даними, зазначеними в тендерах, усі ліфти мають відремонтувати до кінця цього року.
Де відремонтують ліфти:
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Ця історія про учнів херсонської школи та їхню вчительку Олену, які підтримують українських захисників на… Read More
Новорічні свята вже не за горами. Саме час задуматися про подарунки. Кожна дитина вірить у… Read More
Поблизу села Комишівка Саф'янівської громади Ізмаїльського району зареєстровано спалах африканської чуми свиней (АЧС). Це вже… Read More
Сьогодні, 22 листопада, в Одесі спостерігається потужний вітер, що призвів до падіння дерев та пошкодження… Read More
Руслан Тимченко пішов серед перших захищати Україну добровольцем. Спочатку потрапив на Миколаївський напрямок, потім –… Read More
Викладачі проводять лекції в бомбосховищах, студенти навчаються з окопів, але конкурси та престиж вишу зростають,… Read More