17, 18 вересня 2022 року в Одеському національному академічному театрі опери та балету відбудеться прем’єра, на яку очікує вся культурна спільнота – опера Олександра Родіна «Катерина».
В Одеській опері знакова прем’єра
Опера «Катерина» Олександра Родіна за мотивами творів Тараса Шевченка – наймасштабніша за часів незалежної України постановка театру, спеціально до якої написані музика та лібрето.
Авторка ідеї та художня керівниця цього масштабного проекту – генеральна директорка-художня керівниця театру Надія Бабіч.
Надія Бабіч розповідає:
Ми пройшли непростий шлях від ідеї до створення вистави, яка стала символом ствердження національної гідності й стійкості, віри в Перемогу і важливості наближати її потужною силою мистецтва – це опера Олександра Родіна «КАТЕРИНА».
У театрі розповіли, що робота над цим твором була випробуванням на міцність, витримку, чесність і щирість в мистецтві, втіленням віри в силу світла, добра.
Я вдячна кожному, хто доклав своє натхнення й талант у здійснення такої важливої для України і світу мистецької події!
– каже Надія Бабич.
Тепер у репертуарі Одеської національної опери з’явилась унікальна вистава, що стане новою віхою в історії українського театрально – оперного мистецтва.
Як все починалось?
Більше тридцяти років на сцені нашого театру йшла вистава «Катерина» Миколи Аркаса за однойменною поемою Тараса Шевченка. Повинна сказати, що вона полюбилася глядачеві і завжди добре сприймалась. Але новий час й новий глядач викликали необхідність пошуку новітніх ідей та їх втілення. Отже, я звернулась до сучасного українського композитора Олександа Родіна (автора музики і лібрето) з проханням, взявши за основу класичний й улюблений твір – поему «Катерина» Кобзаря, «розповісти» мовою митця XXI століття історію про кохання і зраду, вічні людські цінності…
– розповідає Надія Бабич.
І, за її словами, сталося неймовірне – геній Кобзаря став творчим імпульсом для композитора у створенні масштабного мистецького твору за мотивами поеми, в якому знайшли втілення обряди й традиції, глибинні сенси і національні культурні коди, життя душі українського народу. Створення картини українського світу і світогляду згуртувало митців, які народжували нову «Катерину» часів війни!
Хто працював над створенням нової опери
У створенні опери була задіяна потужна творча група постановників – диригент В’ячеслав Чернухо – Воліч, режисерка Оксана Тараненко, хормейстер Валерій Регрут, художник Ігор Анісенко, балетмейстер Ігор Скляренко, автор відеоконцепції Дмитро Ципердюк, майстри-віртуози виробничих майстерень театру, та увесь колектив.
Надія Бабич сподівається, що ця подія стане символом нашої Перемоги й прикладом єдності і незламності духу української нації.
Автор музики і лібрето – випускник Одеської музичної академії, композитор, музика якого лунає на відомих сценах світу Олександр Родін зазначив:
Опера «Катерина» – це моя данина та мій низький уклін генію української літератури Тарасу Шевченку. Це моя жага повернути оперному жанрові його законне право на красу та мелодійність та вкласти в цю мелодійність всю магію української пісні.
Новий твір – це подорож всіма знаковими українськими святами, обрядами, традиціями, на тлі яких розгортаються історії життя героїв поеми Тараса Шевченка.
Для диригента-постановника опери, головного диригента театру В’ячеслава Чернухо-Воліча існує абсолютна аксіома: глядачу, який виходить після перегляду вистави, має запам’ятатися хоча б один музичний мотив:
Я впевнений, що після прем’єри «Катерини» таких мелодій буде лунати в пам’яті глядача багато. Знайомство з неоромантичною партитурою Родіна надихнуло мене і всіх артистів, які з захопленням розучують партії, бо музика надзвичайно виразна, мелодійна, натхненна й зворушлива. Ця опера про любов, а любов – це життя.
Цією виставою Одеська опера хоче змінити підсвідомо усталену традицію інтерпретації українських музичних творів на сучасній оперно – балетній сцені.
Зараз, коли відбуваються бойові дії і Україна виборює свою свободу, коли актуалізується питання самоідентичності – хто ми, чим ми відрізняємось від інших, які сенси ми пропонуємо світові? – відповіді потрібно шукати у класиків, саме у таких, як Тарас Шевченко – вони завжди на часі,
– впевнена режисерка-постановниця Оксана Тараненко.
Художник-постановник вистави Ігор Анісенко:
Вважаю, що зараз така постановка є актуальною, як ніколи, тому ми наполегливо працюємо над нею. І прем’єра, незважаючи на війну, обов’язково відбудеться. Композитор, автор лібрето Олександр Родін розширив сюжет поеми Шевченка, включивши до партитури опери тему обрядових свят. Виходячи з цього знайшлося сценографічне рішення вистави – поворотне коло з кільцем жорна, тобто люди приходять і йдуть, але щось вічне, непорушне як саме життя залишається. Це – основна ідея вистави і до певних часових рамок вона не прив’язана.
Хормейстер-постановник вистави, головний хормейстер театру Валерій Регрут зазначив, що:
«Катерина» – це хорова опера, її фактура складна за гармонійною мовою, ритмом, палітрою тембрів. Величезна кількість сцен насичена обрядовими піснями, танцювальними жанровими епізодами, що створює колорит українських народних піснеспівів.
Важливу роль відведено і хореографії, над якою працює Олексій Скляренко. Саме його пластичне бачення допоможе створити відчуття того, що люди, так само як природа, є частиною одного світу.
17 та 18 вересня, з першими прем’єрними показами опери Олександра Родіна «Катерина», розпочнеться новий відлік в історії української опери.
В театрі відзначають, що «Катерина» – унікальне мистецьке явище, створене сучасниками для сучасників: вражаюча музика, яка зуміла вмістити в собі мотиви майже з усіх регіонів України, масштабні декорації, автентичні костюми, символізм, переміщення у часі, традиції та обряди, містику, сучасні візуальні рішення.