Статті

Одеський вчитель розповів про вигадані факти та помилки в українських підручниках географії

Помилки в підручниках – це не просто друкарські огріхи, а системна проблема. Дмитро Жданов, відмінник освіти та викладач географії одеського ліцею №82, роками веде боротьбу за якість навчальних посібників. На його думку, сучасна школа часто змушує дітей вчити застарілу або відверто хибну інформацію. Чому так сталося?

Ключові моменти:

  • Одеський вчитель географії Дмитро Жданов роками фіксує системні помилки та вигадані факти в українських підручниках, зокрема з географії та курсів НУШ.
  • У навчальних посібниках трапляються застарілі дати, хибні наукові твердження, вигадані географічні об’єкти та помилки, спричинені неякісним перекладом.
  • Навіть нові підручники 2025 року містять серйозні неточності, що свідчить про відсутність ефективного контролю якості з боку видавництв і держави.
  • Учитель пропонує використовувати такі помилки як інструмент розвитку критичного мислення у дітей. На помилки треба вказувати та пояснювати.

Хіт-парад абсурдних помилок у підручниках одеських школярів

Обкладинка підручника з географії для 5-го класу

Найбільше претензій викликають підручники НУШ («Пізнаємо природу») та класичні посібники з географії. Ось лише кілька прикладів, що знайшов одеський освітянин Дмитро Жданов:

  • Вигадані острови. Роками в підручниках 6-го класу пропонували знайти координати острова Табор – об’єкта, який Жуль Верн вигадав для роману «Діти капітана Гранта».
  • Застарілі дати. День літнього сонцестояння вказують як 22 червня (радянський стандарт), хоча вже пів століття це 20 або 21 червня.
  • Плутанина в термінах. Через неякісний переклад з російської замість «часових поясів» з’являються «годинні», а замість «осередку землетрусу» – «вогнище».
  • Наукові неточності:

– астеносферу помилково включають до складу літосфери;

– стверджується, що ґрунт сприяв появі життя, хоча життя зародилося в океані;

– нафту та газ називають «гірськими породами» (хоча це не так).

Новітні підручники 2025 року також з помилками

Навіть у нових виданнях на 2025 рік знаходять грубі помилки. Наприклад, у складі карпатського флішу (осадова порода) «знайшли» глинисті сланці, які є метаморфічною породою.

Чому так відбувається?

  1. Сліпе копіювання: нові підручники часто є просто перекладом старих радянських посібників через Google Translate.
  2. Відсутність відповідальності: видавництва не несуть фінансових втрат за брак у накладах. Якби існувала система штрафів, контроль якості був би суворішим.

Реакція Міносвіти на помилки у підручниках: «Нічого страшного»

У Міністерстві освіти на зауваження одеського вчителя відповідають стримано. Дещо, звісно, виправили, але запропонували Дмитру Жданову зважати на те, що інколи діти ще не мають достатньо знань, щоб надавати їм більш глибоку інформацію, тому матеріал спрощують.

Проте Дмитро Жданов із цим не згоден:

– Навіщо спочатку вчити неправильно, щоб потім у старших класах «ламати» знання учня і перевчати наново?

Таємниці мінералів розкриває географія. Але нафту та газ в українських підручниках називають «гірськими породами», що не так

Лайфхак від учителя: як перетворити помилку на урок

Дмитро Жданов пропонує не ігнорувати помилки, а використовувати їх для навчання.

  • Критичне мислення: учні мають самостійно знаходити неточності. Наприклад, перевірити дані про «полюс спеки» в Ірані (71℃). Звернувшись до першоджерел NASA, діти дізнаються, що це температура поверхні ґрунту, а не повітря.
  • Результат: коли дитина сама знаходить помилку дорослих авторів, правильна відповідь запам’ятовується назавжди.

Висновок: навіщо це потрібно?

Справа не лише в географії. У 2016 році на форумі в Давосі визначили «4К» успішної кар’єри:

  1. Критичне мислення.
  2. Креативність.
  3. Комунікація.
  4. Координація.

Якісна освіта починається з якісного підручника. Якщо система не здатна визнавати та виправляти власні помилки, вона не зможе навчити дітей мислити критично.

Читайте також: 

На анонсному фото: Дмитро Жданов проводить урок з географії

Share
Світлана Комісаренко

Світлана Комісаренко – авторка видання "Одеське життя". Журналістка з понад 30-річним досвідом. Пише про медицину, освіту й соціальні питання. Має освіту у сфері фізики та психології, членкиня Національної спілки журналістів України (НСЖУ), лауреатка відзнаки «Золоте перо одеської журналістики».

Recent Posts

  • Новини

На Одещині скасували святкування Різдва 25 грудня: яка причина 

В одній з громад Одеської області повністю скасували культурно-розважальні заходи, заплановані на 25 грудня. Чому… Read More

23-12-2025 в 17:31
  • Новини

Понад 50 тисяч осель без електрики: що відбувається з енергосистемою Одещини

Масовані атаки по енергетичній інфраструктурі Одещини залишили без електрики десятки тисяч родин. Аварійні бригади працюють… Read More

23-12-2025 в 17:02
  • Новини

100 доларів за гектар: депутатка та лікарка погоріла на хабарі в Одеській області

В Одеській області правоохоронці затримали депутатку однієї з міських рад. Будучи головою земельної комісії, вона… Read More

23-12-2025 в 16:29
  • Статті

Зимові подарунки воїнам-землякам від жіночих батальйонів села Осички

У селі Осички працюють цілі три волонтерські центри: «Невтомні руки», «Плетіння сіток» та «Бджілки». Хоча… Read More

23-12-2025 в 15:37
  • Новини

Одескі соцмережі залишаються «вірними» російській мові, поки вся Україна переходить на державну, – звіт

Поки майже вся країна активно переходить на українську мову в цифровому просторі, Одеська область демонструє… Read More

23-12-2025 в 15:06
  • Статті

«Ми вчилися розміновувати по Ютубу»: історія одеського підприємця, який став сапером-розвідником

Коли Росія розпочала повномасштабне вторгнення, Ігор Бею – одеський активіст, підприємець – зрозумів, що Південь… Read More

23-12-2025 в 14:35