Ренійська громада – одна з небагатьох на Одещині, яка створила та вже багато років фінансує відділення соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями. Цю установу відвідують від 10 до 15 осіб.
«У будь-яку погоду наші вихованці о восьмій ранку вже на порозі, — розповідає завідувачка Ганна Манолова. – Вони йдуть сюди, адже головне для них – спілкування».
— Ці діти вимагають цілодобової уваги, тому для кожної мами залишити свою дитину під наглядом соціальних педагогів – це можливість працевлаштуватися чи просто зайнятися побутовими справами, — розповідає Ганна Володимирівна. – Вранці наші вихованці ставлять кожному з нас питання: «Як справи?». І це не просто через люб’язність. Їм справді все цікаво: як минув мій вечір, що я готувала? У нас є програма занять із соціальної реабілітації. Вчимо навичок особистої гігієни, підтриманню належних житлових умов тощо. Ми малюємо, конструюємо, ліпимо, слухаємо музику: діти з інвалідністю – ще ті меломани!
Ганна Манолова зауважує, що й досі у суспільстві щодо людей з інвалідністю існують забобони:
— Наприклад, споконвіку вагітній жінці не дозволяли дивитися на людину з інвалідністю — «щоб таке ж немовля не народилося», — розповідає педагог. – Буває, що деякі батьки, побачивши у дитини з інвалідністю неконтрольоване слиновиділення або незвичайну пігментацію шкіри, негайно забороняють спілкуватися із нею власній дитині. Цей страх — від непоінформованості, від елементарного незнання, як правильно поводитися.
Видання «Одеське життя» провело опитування в Ренійській громаді, у якому взяли участь понад двісті осіб. 75% з них вважають, що люди з інвалідністю потребують як фінансової допомоги, так і гідного ставлення суспільства – це не менш важливо.
— Одна річ – сказати, а інша – усвідомити це, — зауважила Ганна Манолова. — Хто із цих людей готовий «наводити мости», спілкуватися, надавати допомогу?
Останнім часом дедалі більше батьків, які виховують дітей з інвалідністю, починають самостійно заглиблюватись у проблему – читають, спілкуються із фахівцями, навіть стають професійними логопедами, психологами і діляться досвідом. З’явилися спеціалізовані санаторії, такі як «Хаджибей». Велику роль відіграв так званий «Будинок з янголом» – реабілітаційний центр імені Бориса Літвака. На жаль, у період великої війни спеціальні установи змушені обмежити свою діяльність. Але ще гірше те, що багато фахівців, які працюють із дітьми з інвалідністю, поїхали за кордон.
Ми попросили Ганну Манолову дати конкретні поради для різних випадків.
— Якщо ви хочете, наприклад, пригостити дитину смаколиком, насамперед треба звернутися до того, хто її супроводжує: «Чи можна дізнатися, як звуть вашу дитинку? Чи можна пригостити її яблуком?» І вам підкажуть, як краще підійти до дитини, щоб вона не злякалася і пішла на контакт.
— Це діти, які живуть у своєму світі, при цьому дуже тонко відчувають незнайомих людей. Як правило, вони «недоторканні». Не можна просто підійти і звернутися до дитини з аутизмом: вона може злякатися, заплакати, закричати. З такими дітьми краще спілкуватися через дорослих, які їх супроводжують.
Одещина – багатонаціональний край: запитайте, якою мовою дитина розмовляє вдома? З дитиною краще говорити її рідною мовою, тоді більше шансів, що вона піде на контакт.
Буває, що дитина з синдромом аутизму на ігровому майданчику може некоректно повестися з іншими дітьми. Не треба лаяти її — підійдіть до батьків і ввічливо зверніть увагу на ситуацію.
— Багато хто називає таких діток «сонячними» — краще казати так, ніж «даун», що боляче для батьків. Ще краще взагалі уникати будь-яких визначень. Ці діти велелюбні, вони хочуть уваги і дуже відкриті. У своїх емоціях не контролюють себе і можуть обійняти так сильно, що навіть зроблять боляче. Треба за цим стежити. Не пропонуйте їм смаколики без дозволу батьків — у них часто бувають порушення травлення, і ваше частування може нашкодити. Просто поспілкуйтеся.
— Їм важко концентрувати увагу. Вони бігають, стрибають, можуть кричати, лаятися, битися. Це вас, сторонню людину, може дратувати. Батьки намагаються «згасити» цю енергію, але ви нічим не допоможете. Можна зробити відволікаючий маневр: «Подивися, яка яскрава кульбаба». Але якщо вас не просять про допомогу, пройдіть спокійно повз — це вас не стосується.
— Ці діти живуть у своєму світі – це треба зрозуміти і прийняти. Але дуже гостро на ваші слова відреагують батьки, опікуни, якщо ви якимось чином висловили неповагу до їхньої дитини. І пам’ятайте: діти відчувають інтонації голосу. Якщо хочете поспілкуватися, то інтонація має бути рівною, доброзичливою.
Дитина може чіпати ваш одяг, сумку. Не лякайтеся – вам не зашкодять, на такий контакт можна йти. Якщо для вас це неприйнятно, просто скажіть спокійно: «Давай ми не будемо торкатися один одного».
— Більшість таких людей міцні духом. Нерідко вони розвивають такі навички, які більшості недоступні. Наприклад, у людей з поганим зором розвивається чудова пам’ять. Жалість до таких людей недоречна, навпаки, поспівчувайте собі: маючи всі можливості, ви лінуєтеся і не розвиваєте свої здібності.
Діти та дорослі з фізичними проблемами не приймають почуття жалю, вони прагнуть гідного ставлення. І цілком справедливо! Ви зрозумієте це, якщо поспілкуєтеся з ними. Ці люди зазвичай дуже начитані, комунікабельні, але у своєму колі. Якщо така дитина готова з вами спілкуватися, то влаштуйтеся комфортніше, знайдіть лаву в парку, щоб говорити очі в очі. Більшість таких людей відкриті та готові ділитися своїми знаннями. Виявіть свою повагу: потисніть руку, похваліть за те, що, наприклад, цього дня ваш візаві подолав велику відстань.
Знайома ситуація: дитина тупотить ногами і кричить. Або впала у магазині на підлогу і лежить. В чому проблема, ви, стороння людина, не знаєте. У дитини може бути, наприклад, напад епілепсії. Намагаючись її підняти, ви, не знаючи причин, можете завдати шкоди.
Просто запитайте супроводжуючого, чи не потрібна ваша допомога.
А ще деякі дорослі, бачачи, як дитина «страйкує», одразу реагують фразою: «А я зараз тебе заберу». У жодному разі так не кажіть: цим ви тільки помножите дитячі страхи.
— Особливий такт слід виявляти до сімей, де ростуть діти з інвалідністю. Навіть якщо мама – сильна, цілеспрямована, вона все одно потребує підтримки.
На жаль, багато матусь, зустрівшись із неприйняттям суспільства, замикаються в собі. Тоді потрібна допомога психолога, який навчить правильно сприймати ситуацію.
Усім раджу не бути нав’язливими, не давати непроханих порад. Якщо ваша дитина підійшла до дитини з інвалідністю, не заважайте – нехай спілкуються, діляться іграшками. Я, наприклад, дуже рада, коли мій син після уроків приходить до нашого відділення та спілкується з хлопчиками й дівчатками. Потім він мені такі моменти відкриває, про які я, дипломований спеціаліст, навіть не здогадуюсь. Дуже добре, що в дитячих садках та школах України працюють інклюзивні групи та класи. Діти здебільшого краще вміють порозумітися зі своїм однолітком з інвалідністю. Вони навіть підказують педагогам, як себе поводити.
Матеріал підготовлений завдяки фінансовій підтримці Української Асоціації Медіа Бізнесу за гроші «Німецького Фонду Маршалла з США» та «Українського Медіа Фонду»
За останніми історичними даними, сьогодні ,19 травня 2025 року, Одесі виповнилося 610 років. Журналістка "Одеського… Read More
Лідер партії «Велика Молдова» Вікторія Фуртуне заявила про своє бажання повернути своїй країні Буджак на… Read More
У другому турі президентських виборів у Румунії здобув перемогу чинний мер Бухареста Нікушор - проєвропейський… Read More
За останніми історичними даними, 19 травня 2025 року Одесі виповниться 610 років. Перша відома назва… Read More
Одеський «Чорноморець» достроково залишає Українську Прем'єр-лігу за підсумками сезону 2024/25. У матчі 29-го туру 18… Read More
У понеділок, 19 травня 2025 року, розпочалася 1181-ша доба з початку широкомасштабної збройної агресії Російської… Read More