З початку масштабних відключень світла до редакції часто зверталися читачі з питанням: «Чи відшкодують українцям під час війни техніку, що згоріла через перепади напруги?». Близько місяця ми намагалися знайти відповідь. Що вдалося з’ясувати, читайте у нашому матеріалі.
Зрозуміло, що з початком масових відключень світла (згідно з графіком), українці стали прислухатися до порад енергетиків і намагаються дотримуватися їх рекомендацій. Але є й екстрені відключення світла, які відбуваються раптово та з різних причин (відбулася аварія, ракетний обстріл тощо). Або буває так, що світло згідно з графіком є, але за кілька хвилин його вимкнули, а за цей час люди вже включили побутові пристрої. Крім цього, багато людей похилого віку досі користуються старою технікою, якій понад 20 років. А вона не завжди витримує напругу та інші перебої світла. Щоб дізнатися, чи діє під час війни право захисту споживачів, у яких через перепади напруги згоріла побутова техніка, ми поставили питання декільком державним організаціям.
Що юрист радить робити і до кого звертатися
Перший запит з питаннями ми надіслали фахівцям Безкоштовної вторинної правової допомоги в Одеській області. І одразу отримали відповідь від юриста Захарівського бюро правової допомоги Роздільнянського місцевого центру Наталії Заболотної:
«Якщо, на вашу думку, причиною виходу з ладу електроприладу є низька або висока напруга в мережі під час увімкнення електроенергії, треба звертатись до оператора системи розподілу електроенергії. Порядок розгляду таких звернень регламентовано Главою 13.3 Розділу XIII Кодексу систем розподілу. Звертатись необхідно з письмовою скаргою, в якій вказати:
всі відомі обставини (число місяць, час) події, що сталась;
яке майно вийшло з ладу та суму завданих збитків.
Листа потрібно відправити поштовим відправленням з повідомленням про отримання, або шляхом заповнення відповідної форми на сайті підприємства. Складаючи заяву майте на увазі, що сума вказаних збитків має бути обґрунтованою, тобто необхідною умовою є наявність чека про придбання товару, або чеку про вартість ремонту, а також документу, що підтверджує причини завданих збитків. Встановити причини виходу з ладу електроприладу може сервісний центр, який обслуговує відповідний тип товару. Ви як заявник маєте отримати висновок такого центру самостійно, тобто за власний кошт. Строк розгляду скарги про відшкодування збитків становить 30 днів. Компанія зобов’язана відшкодувати збитки споживачу завданих недотриманням показників якості електроенергії. Однак, якщо ДТЕК доведе, що вони викликані форс-мажорними обставинами або виникли не з його вини, а з вини споживача, такі збитки не відшкодовуються. У відповіді споживачу надаються всі підтверджуючі матеріали невинуватості», — детально пояснила Наталя.
Якщо ви вже зіткнулися з такою ситуацією і хочете дізнатися більше про свої права, звертайтеся за допомогою до найближчого бюро Безкоштовної вторинної правової допомоги або дзвоніть на гарячу лінію – 0 (800) 213-103.
Головна відповідь НКРЕКП: чи відшкодують збитки споживачам
Наступний запит з питаннями ми надіслали до Центрального апарату Національної комісії регулювання електроенергетики України (НКРЕКП). Через деякий час отримали відповіді, частина яких також посилається на розділ 13.3 розділу XIII Кодексу системи розподілу. Пояснивши, що збитки, які виникли внаслідок недотримання показників якості електропостачання, не відшкодовуються, якщо оператор системи розподілу доведе, що вони виникли за форс-мажорних обставин або виникли не з вини, а з вини споживача. Нам також пояснюють, що відповідно до глави 11.4 розділу Кодексу системи розподілу, якість електроенергії характеризується фізичними параметрами відповідно до стандарту ДСТУ EN50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних межах загального призначення». Цей стандарт не поширюється за таких умов:
- встановлення тимчасового електропостачання споживачів внаслідок аварії, під час технічного обслуговування та будівельних робіт;
- у разі, якщо установки або пристрої мережею електропостачання не відповідають певним стандартам або технічним умовам приєднання, встановленим державними органами влади;
- у надзвичайних ситуаціях, зокрема: погодні умови та інші природні лиха, втручання третіх сторін, дії органів влади під час страйків на підприємствах (на підтримання законних вимог), при форс-мажорах та дефіциті потужності внаслідок зовнішніх впливів.
Також вимоги Кодексу розподілу та ДСТУ не поширюються під час застосування заходів регулювання споживання електроенергії за рахунок вимушеного зменшення величини споживання, потужності (аварійне розвантаження, застосування графіків обмежень, аварійних та погодних відключень) та тимчасових схем живлення споживачів, викликаних пошкодженням мереж електроенергії внаслідок військової агресії Російської Федерації (завдання ракетних ударів та інше).
Що це означає? Це означає, що під час війни та воєнного стану, за законом, нам не можуть компенсуватися згорілу або зламану через відключення світла техніку. Однак якщо ви впевнені, що поломка сталася через інші причини і в цьому винні компанія, що розподіляє електроенергію, подавайте відповідну заяву на відшкодування збитків.
Що радять робити в ДТЕК Одеські електромережі
У відповіді на наш запит фахівці ДТЕК Одеські електромережі пояснили, як діяти в ситуації, якщо ваша техніка вийшла з ладу, і ви впевнені, що це вена компанії. Отже, вам необхідно написати заяву, вказавши в ній період часу, коли спостерігалися перепади напруги, перелік пошкодженого майна та документи, що підтверджують розмір завданих збитків.
З цією заявою вас слід звернутися до найближчого Центру обслуговування клієнтів ДТЕК (адресу можна дізнатися за телефоном 0 (800) 409-090) або надіслати її на пошту [email protected].
Оператор системи розподілу також може уточнити у клієнта інформацію:
- точки розподілу, недотримання показників якості електропостачання, в якій призвело до збитків клієнта;
- орієнтовної дати та часу виникнення порушення;
- переліку майна клієнта, пошкодженого або знищеного внаслідок недотримання показників якості електропостачання;
- суми відшкодування збитків, що визначаються відповідно до вартості заміни пошкодженого майна з урахуванням заміни або вартості ремонту;
- підтвердження розміру шкоди (квитанції, чеки та інші документи) та причини пошкодження майна.
Як ви вже зрозуміли, це звернення розглядатиметься протягом 30 днів.
Що таке форс-мажор
Згідно з законом України, ситуацією форс-мажору вважаються надзвичайні та невідворотні обставини, що виключають виконання умов договору згідно із законом. Це може бути тероризм, диверсії, збройний напад, кримінал, революція, заколот, масові заворушення, запровадження комендантської години, карантин, захоплення підприємства, страйк, аварія, вибухи, пожежі, ембарго, стихійні лиха. Військова агресія Росії та запровадження військового стану також є форс-мажорною обставиною.
Ідіть до районної адміністрації
З відповідним питанням ми також звернулися до Одеської міської ради. У прес-службі мерії нам підказали, що за міською соціальною програмою є надання матеріальної допомоги на придбання побутової техніки для малозабезпечених верств населення. За більш детальною інформацією слід звернутися до районної адміністрації.
Читайте також:
- «єРобота» та «єОселя»: як українцям отримати державну іпотеку чи грант для бізнесу
- Кому і в яких випадках потрібно обмінювати закордонний паспорт
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів