Про булінг останнім часом говорять все частіше. За даними дитячого омбудсмена, кількість дітей в Україні, які страждають від фізичного та психологічного насильства зростає щороку. Чому так відбувається? Що провокує булінг? Спробуємо розібратись за допомогою фахівця.
Ключові моменти
Андрій Бортов, директор науково-практичного центру ментального здоровʼя Південноукраїнського національного педагогічного університету імені Ушинського, тренер, практичний психолог. Має понад 15 років досвіду роботи з дітьми, підлітками та дорослими.
Дуже часто батьки роблять спроби забезпечити своїх дітей всім, чого самі не мали в дитинстві: гарним одягом, сучасними смартфонами. Але в дитячому колективі, особливо в молодшій школі, коли відбувається криза семи років й дитина починає відчувати свою особистість, ставлення до матеріальних цінностей, якими володіє школяр, з боку ровесників дещо інше, ніж у дорослих.
– В молодшій школі присутній змагальний момент, діти змагаються, щоб визначити кращого, – розповідає директор науково-практичного центру ментального здоровʼя Південноукраїнського національного педагогічного університету імені Ушинського, практичний психолог Андрій Бортов. – І булінг в цьому віці виглядає як постійна штурханина. Але комусь дістанеться менше, а комусь – більше.
Якщо батьки в цьому віці починають купувати дітям дорогі телефони, одяг, вони ще більше розбурхують змагальну компоненту відносин дітей у школі, провокують прояви того самого булінгу дітей по відношенню одне до одного, на який потім скаржаться вчителю, в департамент, на гарячі лінії.
На думку фахівця, дуже важливо надати дитині можливість займатись тим, що їй подобається. Не батькам, а саме їй. Танцями, малюванням, різними видами спорту. Якщо дитина займається тим, що їй подобається, і досягає певних результатів, в неї немає потреби виборювати своє місце в шкільному колективі шляхом приниження чи фізичного насильства над іншими.
Якщо улюбленого заняття немає, а стверджуватись якось треба, школяр буде доводити, що він кращий, демонструючи телефон, машину батьків, на якій приїздить до школи, чи ображаючи когось зі своїх ровесників.
– Батьки повинні пропонувати кружок, секцію і спостерігати, що з запропонованого підійшло, обговорювати не лише навчання, а й хобі дітей, – каже Андрій Бортов. – Тоді дитина житиме своє, а не чуже життя, і необхідності комусь щось доводити шляхом насильства в неї не буде.
Булінг в школі — це постійне приниження, образи або насильство однієї дитини (або вчителя) щодо іншої. Він може бути фізичним, психологічним, словесним чи кібербулінгом — тобто відбуватись і в школі, і в інтернеті. Головна його ознака — повторюваність та бажання принизити або підпорядкувати іншу людину.
Читайте також: Як анонімно повідомити про булінг у школі: нововведення Міносвіти
Часто фахівці-психологи бачать дещо іншу картину. Батьки самі вирішують, чим займатиметься дитина. Наприклад, їй подобається футбол, а її відправляють на англійську мову та інформатику.
Не кожна дитина почне у такому випадку протестувати, бо хоче мати з батьками нормальні стосунки. Частіше негатив буде накопичуватись, а потім вийде назовні у конфлікті з однокласниками чи вчителями, проявиться тим самим булінгом.
Відсутність порозуміння з батьками, булінг з боку однолітків може стати причиною початку вживання алкогольних напоїв або наркотичних речовин, появи перших татуювань, пірсингу в підлітковому віці. Все це – прояви протестної поведінки.
У віці 11-15 років для школярів головним стає емоційне спілкування з ровесниками. Для цього вони обʼєднуються у групи, і тому, хто залишається поза групою, доводиться нелегко. Випадки насильства по відношенню до того, хто став ізгоєм, часто мають характер групового знущання, яке ще й знімається на телефон з метою ще більшого розповсюдження.
– Якщо батьки не спілкуються достатньо з дитиною, вони можуть стати для неї менш авторитетними, втрачається такий необхідний контакт, – продовжує Андрій Бортов. – Вдома інколи починають відбуватись емоційні сплески, коли дитина кричить, нервує. І це відбувається не тому, що дитина не любить батьків. Насправді це єдине безпечне місце, де можна собі дозволити істерику. Бо однокласники або сторонні люди можуть побити, вчитель – викликати до школи батьків. А батьки терпітимуть все.
За статистичними даними, 40% агресорів, які булять інших, самі переживали у житті випадки насильства, принижень. Наприклад, батьки, які в дитинстві пройшли через булінг, інколи в розмовах вдома принижують авторитет вчителя. І самі не розуміють, що тим самим провокують булінг стосовно вчителя, якого їхня дитина не слухатиме, не поважатиме і всіляко діставатиме.
– Батьки повинні памʼятати: більшу частину часу свого життя дитина проводить у школі з вчителями, – говорить Андрій Бортов. – Тому краще не говорити про те, що вона знаходиться з не авторитетними людьми. Бо це формує конфлікт у взаємовідносинах і з вчителями, і з однокласниками, які, на відміну від інших дітей, поважно ставляться до вчителів. Тому профілактику булінгу треба вести не лише серед учнів, а серед усіх учасників навчального процесу – учнів, вчителів, батьків.
На думку мого співбесідника, рішення про надання права вчителям займатись репетиторством зі своїми ж учнями, – це конфлікт інтересів. І як будь-який конфлікт інтересів, він спроможний позначитись на і без того непростій ситуації у сучасній школі.
Навіть педагоги, з якими довелось спілкуватися, впевнені: новація здатна провокувати виникнення конфліктів між учнями, які навчаються за звичайною програмою, і тими, чиї батьки мають можливість платити за додаткові заняття з репетитором.
Отже, здається, до обговорення ситуації з булінгом, окрім дітей, вчителів та батьків, треба долучати ще й чиновників, які своїми рішеннями не зменшують ризики виникнення конфліктів і випадків булінгу, а, навпаки, їх створюють.
Але на такий розвиток подій сподіватись марно: ще в січні цього року, коли ми обговорювали ситуацію про лідерство області (2-ге місце) за кількістю скарг на випадки булінгу, і обласний, і міський департаменти освіти відмовились надати хоч якісь пояснення.
Зараз ситуація не змінилась. Окрім теоретичних рекомендацій, ніякої інформації про вирішення конфліктів у конкретних шкільних колективах, звідки надходили скарги, немає. Отже, чим вони завершуються насправді, невідомо. І виходячи з позицій департаментів замовчувати цю інформацію, не дізнаємось ніколи.
Читайте також:
З 27 листопада в Одесі запустили ще два безкоштовних соціальних маршрути, де курсують комфортабельні автобуси… Read More
Російські ударні безпілотники знову атакували Одеську область вночі 27 листопада. ППО працювала активно, проте уникнути… Read More
Після багаторічної боротьби за екологічну безпеку на пляжі «Чорноморка» в Одесі знайдено рішення: каналізаційна станція… Read More
Громадські активісти правозахисної організації «Спільна Мета» поділилися гарною новиною: влада офіційно підтвердила порушення і вимагає… Read More
Відома одеська волонтерка, керівниця благодійного фонду «Корпорація монстрів» Катерина Ножевнікова дивом вижила після серйозного отруєння… Read More
Доброго ранку, друзі! Вже більша частина робочого тижня за плечима. Сьогодні четвер, тому сьогодні пропонуємо… Read More