Джевецький Степан Карлович (Стефан Казимирович, 1843 р., Подільська губернія — 1938 р., Париж) — вчений, інженер, конструктор, винахідник, дотичний до історії Одеси, автор кількох типів підводних човнів.
Він народився в родині заможних польських дворян, предки яких володіли великими маєтками й лісами на Волині. Вони мали також велику ділянку землі в Одесі просто над морем — із фруктовим садом і розкішною дачею на Малому Фонтані. Їм належала нерухомість у Варшаві, Петербурзі та Парижі.
Юність Степан провів у Парижі, де навчався в інженерному училищі. До речі, він товаришував із Гюставом Ейфелем — майбутнім творцем всесвітньо відомої вежі.
Джевецький займався винахідництвом, розробляв різноманітні прилади й пристрої, зокрема — для мореплавства. Свої винаходи (пристрій автоматичного зчеплення вагонів, реєстратор швидкості поїздів, регулятор парових машин і турбін, курсограф для кораблів та інші) він демонстрував на Всесвітній виставці у Відні 1873 року.
З початком російсько-турецької війни 1877 р. пішов добровольцем-рядовим на Чорноморський флот. Брав участь у морському бою, був нагороджений за хоробрість хрестом. Після цього демобілізувався, оселився на дачі в Одесі й повністю присвятив себе винахідництву.
Під враженням від морського бою (його корабель майже знищив потужний турецький броненосець), він розробив проєкт одномісного підводного човна, який рухався завдяки м’язовій силі людини — педалями. Так він планував боротися з турецькими кораблями, підкладаючи під них міни.
Джевецький побудував підводний човен на одеському механічному заводі за фінансової підтримки Феодора Родоконакі — грецького купця, судновласника, банкіра, промисловця, мецената та голови грецької громади в Одесі.
Степан Карлович особисто випробував свій «підводний велосипед» (з педальним приводом на гребний гвинт), але до того часу війна з турками вже завершилася. Дізнавшись про це, до Одеси прибув головнокомандувач Чорноморського флоту віце-адмірал Микола Аркас. Восени 1878 р. Джевецький продемонстрував йому свій винахід на одеському рейді.
Винахідник 20 хвилин (такий був запас повітря) маневрував під водою (глибина трохи понад 10 м) у пошуках «жертви», що перебувала на відстані 200 метрів, закріпив міну до дна баржі та, відійшовши на безпечну відстань, підірвав її.
Другий підводний човен Джевецький збудував уже в Санкт-Петербурзі у 1879 році. Його екіпаж складався з 4 осіб, човен мав 2 гребні гвинти. На початку 1880 р. човен випробували на озері в Гатчині за участі майбутнього імператора Олександра III.
Джевецький маневрував під шлюпкою зі спадкоємцем, а потім підірвав міну, прикріплену до плота-мішені. Захоплення! І уряд замовив 50 таких човнів. У 1881 р. їх виготовили для екіпажу з 3 людей, але в бойових діях вони участі не брали.
Один човен залишився у власності винахідника. У 1885 році на його основі він створив перший у світі підводний човен з електродвигуном, що працював від акумулятора. На початку 1890-х Джевецький запропонував проєкт підводного човна водотоннажністю близько 120 тонн з паровим двигуном та екіпажем із 12 осіб. На Міжнародному конкурсі в Парижі 1898 року він здобув першу премію.
В одеському парку Перемоги встановлено пам’ятник, присвячений Джевецькому — творцеві першого боєздатного (!) підводного човна.
Далі — про попереднього «власника» цього топоніма — російського поета Лермонтова. Назву провулку змінили в рамках деколонізації, що триває нині в Україні. Це непростий процес, особливо для покоління, яке вивчало в школі біографію цього «великого російського поета», чия «варварськи й безпричинно» перервана життя ніби стала наслідком «мовчазного схвалення» царських верхів, яких він критикував.
Переказувати біографію поета тут не варто, а от щодо «безпричинності» фатального пострілу можна згадати те, про що шкільні підручники мовчали. Лермонтов насправді «дістав» Мартинова своїми постійними глузуваннями.
Вони з юних років були знайомі, згодом належали до одного кола: обидва були офіцерами, відвідували одні й ті самі салони, разом проводили час у П’ятигорську влітку 1841 року, де й відбулася та дуель.
І ЗАВЖДИ Лермонтов насміхався з Мартинова — особливо в компанії, де той намагався справити враження романтичного героя. Їдкі й дошкульні зауваження поета справляли свою дію. Мартинов небезпідставно вважав, що Лермонтов підриває його честь і виставляє на посміховисько перед дамами.
Чи міг у такій ситуації офіцер Мартинов не розрахуватися з кривдником кулею? Не буду відповідати «Звісно, ні!», а просто проведу паралель із судовою історією, в якій брав участь знаний дореволюційний російський адвокат Федір Плевако — один із найвидатніших судових ораторів імперії.
Суть справи: багато років сусід дражнив і знущався з горбатого чоловіка, аж поки той не вдарив кривдника сокирою по голові. Здавалося б — каторга без варіантів. Але ось голос Плевако в суді: «Панове присяжні засідателі!» — і знову, і знову… Через 5 хвилин таких повторів присяжні вже обговорювали, куди дзвонити — в психлікарню чи в поліцію? І тоді Плевако мовив: «Панове присяжні! Я всього лише 5 хвилин з повагою звертаюся до вас — і ось як це вас дратує. А підсудного роками(!) принижував і знущався вбитий. То чи винен він?» Присяжні вирішили: не винен. По суті, і Мартинова суд виправдав: його понизили до солдат, але згодом повернули до служби.
Ще на тему:
Дивіться також наше відео про зміну назв одеських топонімів:
Валерій БОЯНЖУ, Херсон — Одеса
27 вересня місто Кодима відзначає 271-й рік народження. Історики й досі не визначилися, що виникло… Read More
Сьогодні, у суботу, 27 вересня 2025 року, через планові ремонтні роботи на електромережах ряд вулиць… Read More
У Києві відбувається 16-й Одеський міжнародний кінофестиваль (ОМКФ). Другий день фестивалю подарував глядачам насичену програму… Read More
За інформацією Гідрометцентру Чорного та Азовського морів, найближчими днями на Одещині та вздовж морського узбережжя… Read More
Вітаємо з суботою, друзі! Час відпочити та посміятися від душі! Ми підготували для вас добірку… Read More
У суботу, 27 вересня, очікується нормальна магнітосфера, без магнітних хвилювань і бур. Read More