8 жовтня 2022 року, сталася подія, яка точно увійде до анналів історії, як військової так і світової. Внаслідок вибуху було зруйновано повністю одну частину Керченського/Кримського мосту. Ця подія викликала тріумфування в нашій країні, яка воює з віроломним агресором і ворогом-Росією.
Для того, щоб розуміти всю важливість та сакральність, для Росії та особисто для Путіна, Керченського/Кримського мосту, ми підготували короткий огляд газет та журналів Росії за весну 2018 року. Міст було відкрито 15 травня 2018 року. Точніше його автомобільну частину.
- Ось що міст життєдайний робить (газет «Коммерсант»)
Заради чого Володимир Путін сів за кермо «КамАЗу»
Головний (після Володимира Путіна) будівельник мосту Аркадій Ротенберг (на фото — праворуч) став цього дня на 19 кілометрів старшим.
15 травня президент Росії Володимир Путін відкрив Кримський міст, а організатори цієї великої дії зробили все, щоб перетворити його на велике. Про те, як це відбувалося, спеціальний кореспондент ”Ъ” Андрій Колесников.
Там, де Кримський міст упирається у Керч, стояла сцена. За кілька годин на неї мав піднятися Володимир Путін. Поки що тут розминалися артисти, яких було надзвичайно багато. Валерія, Григорій Лепс, Олександр Маршал, Дмитро Харатьян… Здавалося б, не так уже й багато, але ж і весь Кубанський козачий хор. І Ансамбль пісні і танці Чорноморського флоту, що складався в основному з важких немолодих людей, яким їхні молодецькі безкозирки були якось все ж таки не личили. Втім, пісні, які вони співали на самому початку концерту, навпаки, відповідали їхньому віку: всі вони були радянськими, про дружбу, вірність флоту, про хоробрість у морях та океанах.
Володимир Путін прилетів на інший кінець мосту у середині дня. Він послухав міністра транспорту Максима Соколова, перекинувся парою фраз з водіями машин, які повинні були скласти колону будівельної техніки, і сам зрештою сів за кермо «КамАЗу», що йде першим. Він робив усе дуже впевнено, і могло навіть здатися, що всі ці роки він нічим іншим і не займався. Врубив першу, сказав «Поїхали!» – І поїхали. Причому швидкість набрали одразу під сто кілометрів, хоч домовлялися про сорок. І це, звичайно, залежало від водія першої машини, а я думав, звісно, про те, що головне тепер — загальмувати вчасно. Зрештою Володимир Путін якщо і тренувався керувати «КамАЗом» перед цією поїздкою, то тренування полягало, гадаю, перш за все, як завести машину і торкнутися її з місця…
Олександр Островський, що сидів поруч із ним, гендиректор «СГМ-Міст», розповідав йому про те, як страшно було починати будувати, і що технології додумували на ходу, і як перші палі забивали по десять-дванадцять днів кожну.
Швидко проїхали острів Тузлу, і це була вже середина шляху («Тобто під нами зараз земля?» — перепитав Володимир Путін будівельників, і, можливо, йому було від такої думки якось спокійніше).
Кожен його рух зараз знімали камери, їх було десятки на мосту, стаціонарні та мобільні, проїзд транслював у прямому ефірі телеканал «Росія 24», коментарі ведучих складалися з слів, що нескінченно повторюються, «велике», «історичне» і «грандіозне»… Покушення і правда був просто величезний: організатори мали намір зробити цю подію і історичною, і грандіозною, і великою.
Володимир Путін ще тільки під’їжджав до сцени, а актор Дмитро Харатьян вийшов на неї і констатував: — Міст збудований! Він повідомив це будівельникам з таким виглядом, ніби вони про це навіть не підозрювали, зате тепер усе з’ясувалося і все таємне остаточно стало явним.
— Ця подія,— вів далі Дмитро Харатьян,— сьогодні стане головною новиною всіх світових новин!
Я б на його місці не був у цьому так впевнений. Принаймні на цей момент головною новиною, і то не світовою, стали обшуки в київському офісі «РІА Новини» та затримання російських журналістів у столиці України.
– Ура героям! — вигукнув Дмитро Харатьян, і стільки ентузіазму було в його голосі, що це було не лише «ура!», а й «слава!». Герої відгукнулися лункою луною.
Промова Володимира Путіна теж була полум’яною. Він нагадав, що міст «намагалися побудувати ще за царя-батюшки».
— Завдяки вам цей проект, це диво відбулося! — вигукнув Володимир Путін за Дмитром Харатьяном.
Володимир Путін закінчив, і хтось у натовпі будівельників звернувся до нього: — Найкращий президент! — А ви найкращі люди! – Розчулився Володимир Путін.
Втім, одразу видужав: — Найкращі будівельники! Ще за кілька хвилин, коли президент уже поїхав, співак Олег Газманов заспівав пісню про Кримський міст. «Встає світанок над Керченською протокою…» і таке інше.
Концерт вийшов довгим. За спинами артистів, за сценою прямо на мосту почали в якийсь момент нагороджувати кращих будівельників. Треба було колись це зробити.
Я, правда, думав, артисти мали б поступитися їм цією сценою.
Просто завдячуємо.
- Ми відпочинемо (журнал «Експерт» Урал)
Уральський туристичний ринок оживає. Взимку популярному Е гіпту знайшли дешеву заміну, а до літа добудовують автомобільний міст у Крим
З відкриттям автомобільного руху Кримським мостом частка уральців, що відпочивають у Криму, може збільшитися в два-три рази
Минулий зимовий туристичний сезон зробив уральцям, які віддають перевагу закордонному відпочинку, чимало сюрпризів. Здається, туроператори після кількох невдалих спроб, нарешті, знайшли альтернативу Єгипту, що вибув, як масовий пляжний відпочинок взимку. (Нагадаємо, єгипетський напрямок був закритий для росіян у зв’язку з проблемами забезпечення безпеки, що загострилися, після аварії 31 жовтня 2015 року Airbus A320 авіакомпанії «Когалимавіа» над Синайським півостровом, всі 224 людини, що знаходилися на його борту, загинули.) Намагалися Єгипту заздалегідь приречені на провал через велику віддаленість південно-східного королівства і відповідно дороге перевезення.
О, ОАЕ!
- Друге приєднання Криму (журнал «Профіль»)
15 травня відбулося історичне відкриття Кримського мосту – одного з найуспішніших будівельних проектів Росії
Президент Володимир Путін 15 травня взяв участь в урочистому відкритті автомобільної частини Кримського мосту. Глава держави на чолі колони будівельної техніки (самоскидів, автокранів, цементовозів, цистерн) вирушив мостом з Краснодарського краю до Керчі. Сівши за кермо «КамАЗу», Путін погагарінськи сказав: «Поїхали!», і колона, голосно сигналячи, вирушила в дорогу. Вже за 16 хвилин президент прибув до пункту призначення.
Рух мостом для легкового та громадського транспорту відкрився лише наступного дня (вантажівки понад 3,5 тонни поїдуть Кримським мостом восени цього року) – рано вранці 16 травня сотні автомобілістів і байкерів (і навіть велосипедисти та водії квадроциклів) були готові вирушити в дорогу з боку Тамані та Керчі. Право першого проїзду отримали кубанці та кримчани. У першу годину після старту проїзду мостом проїхали понад тисячу автомобілів.
Спочатку за держконтрактом рух планували запустити на півроку пізніше – у грудні 2018 року, але роботи вдалося завершити достроково. Будівельники впоралися із завданням за 2 роки та 3 місяці, або за 816 днів, причому роботи велися цілодобово. Над будівництвом конструкції загалом працювали понад 10 тисяч робітників та інженерів, саме будівництво мосту вела одна з найбільших російських компаній – «Будгазмонтаж» бізнесмена Аркадія Ротенберга.
А ось залізничну частину мосту планують відкрити строго за планом – у грудні 2019 року (тоді ж у постійному режимі почне працювати архітектурне підсвічування автодорожньої арки мосту). Пасажирські потяги матимуть змогу розвивати швидкість до 120 км/год, вантажні – 80 км/год. Передбачається, що щорічно залізниця, яка зв’язує півострів і материкову частину Росії через Керченську протоку, зможе перевозити від 14 млн. пасажирів.
Говорячи загалом про кількість людей, що пересуваються через Кримський міст, в Асоціації туроператорів Росії, наприклад, прогнозують зростання самостійного туристичного потоку на півострів щонайменше на 10%.
Про зростання говорять і в Російському союзі туріндустрії. Там звернули увагу на можливість (за умови відсутності грандіозних пробок) проїзду мостом протягом 15–20 хвилин, тоді як шлях за допомогою поромної переправи з одного берега на інший займає теж 20 хвилин, але час очікування у черзі на пором у літній сезон може становити від години до кількох годин.
Крім економії часу відкриття мосту також допоможе зберегти гроші для водія: нагадаємо, що проїзд на поромі обходився в 2000 рублів для легковика в один бік, тобто поїздка на півострів для автотуристів з материкової Росії тепер буде дешевшою на 4 тисячі. Проїзд новим мостом абсолютно безкоштовний.
Зрозуміло, що заторів після відкриття мосту не уникнути. Для цього «Яндекс» спільно з Міністерством курортів та туризму Республіки Крим вирішили створити карти об’їзних шляхів можливих заторів від Кримського мосту в глиб півострова під час високого курортного сезону. Дані об’їзних маршрутів будуть доступні в «Яндекс-навігаторі» з 1 червня.
До речі, спочатку розглядалася ідея поєднати Краснодарський край та Крим тунелем. Але від цієї думки швидко відмовились. Річ у тім, що у зоні будівництва є висока ймовірність тектонічного розлому.
“У разі землетрусу можливий розрив тунелю”, – вказують на офіційному сайті будівництва Кримського мосту. Ще одна причина – для будівництва тунелю було б необхідно зміцнити основи конструкції через мулистий грунт, а це суттєво збільшило б витрати на будівельні роботи.
Замість назви “Кримський” він міг би називатися “Керченським мостом”. Ця назва стала другою за популярністю за підсумками офіційного народного онлайн голосування, яке відбулося у грудні 2017 року (третя за популярністю була назва «Міст возз’єднання»). У результаті міст став Кримським, і відтепер це найдовший міст у країні – його довжина 19 км: 11,5 км суходолом та 7,5 км над морем.
- Кримський міст між минулим та майбутнім
(«Независимая газета»)
Влада півострова чекає економічного ефекту від нової споруди наприкінці 2019 року
Фото Reuters
Володимир Путін назвав Кримський міст дивом.
На чолі колони з кількох десятків самоскидів, бетономішалок, автовеж і автокранів за кермом «КамАЗу» президент Володимир Путін відкрив у вівторок рух автомобільною частиною Кримського мосту через Керченську протоку. Він сказав «Поїхали!» і дав газами. Весь шлях колона здолала лише за 16 хвилин замість запланованої півгодини. Щоправда, і рухалися набагато швидше, ніж обумовлені 40 км на годину. Втім, дозволена швидкість тут 90 км на годину.
Це найдовший міст у Європі, його довжина 19 км, з яких 7,5 км йдуть над морем. Досі найдовшим у Росії був Президентський міст через Волгу в Ульяновську (довжина близько 13 км).
Найбільше президент акцентував учора увагу на історичності події та термінах будівництва. «Я не знаю, такі терміни десь є ще – два роки три місяці (здійснювалося будівництво мосту). Здорово!» – сказав Путін. Завдання збудувати міст президент поставив перед Мінтрансом 19 березня 2014 року. Спочатку планувалося, що автомобілі підуть мостом тільки в грудні 2018 року, але Будгазмонтаж впорався раніше, перед початком туристичного сезону.
Вітаючи будівельників, президент нагадав, що в різні історичні епохи, ще за царя-батюшки, люди мріяли про те, щоб побудувати цей міст, потім повернулися до цього у 30-ті роки минулого століття, у 40-ті, у 50-ті роки . «І ось нарешті завдяки вашій праці, вашому таланту цей проект, це диво відбулося. Дякую вам велике», – сказав Путін, звертаючись до будівельників. До речі, у зведенні мосту беруть участь майже 220 російських підприємств, будівництво ведуть понад 30 мостозагонів, понад 10 тис. робітників та понад 1,5 тис. інженерно-технічних фахівців.
Міст починається на Таманському півострові в Краснодарському краї, проходить по п’ятикілометровій греблі та острові Тузла, перетинає Керченську протоку і виходить на берег Криму. Його пропускна спроможність – 40 тис. автомобілів на добу. А навіть реконструйована у 2015 році поромна переправа у пік сезону перевозила вчетверо менше машин.
Із запуском другої частини мосту – залізничної – тут проходитимуть 47 поїздів на добу, вони перевезуть 14 млн пасажирів та 13 млн т вантажів.
Відкриття мосту дозволить розвивати з новими темпами та новою якістю економіку Криму та Севастополя, піднімати життєвий рівень людей, сказав учора Володимир Путін.
- КРИМСЬКИЙ МІСТ ГОТОВИЙ НАПОЛОВИНУ (газета «Відомості»)
Проїхати ним з комфортом можна буде не скоро: на будівництво прилеглих доріг піде ще два роки
Сьогодні буде урочисто відкрито автомобільну частину Кримського мосту. Але з комфортом ним скористатися можна буде не скоро. Будівництво прилеглих доріг триватиме ще два роки.
Сьогодні, 15 травня, у присутності президента Росії Володимира Путіна відбудеться урочисте відкриття автомобільного мосту через Керченську протоку. Рух автомобілів по ньому розпочнеться наступного дня – 16 травня о 5.30 за московським часом.
Кримський міст – один із найбільших у Росії. Його протяжність – 19 км. Він складається з паралельно розташованих автомобільної (по дві смуги в кожну сторону) та залізничної (по одній колії) трас. Міст починається на Таманському півострові, проходить існуючою 5-кілометровою дамбою та островом Тузла, а потім перетинає Керченську протоку і виходить на кримський берег.
Автомобільний міст був збудований з випередженням графіка на півроку. Щоправда, поки що проїзд по ньому буде відкритий тільки для легкового та громадського транспорту. Очікується, що вантажівки буде допущено на міст восени цього року. Введення в експлуатацію залізничного мосту, що будується паралельно автомобільному, заплановано на грудень 2019 р.
НАВІЩО ПОТРІБЕН МІСТ
Вперше ідея будівництва мосту з’явилася понад сто років тому. Але реалізацію проекту розпочали лише після приєднання Криму до Росії. До цього потрапити на півострів було зручніше через Україну. Але остання після втрати Криму оголосила про його повну блокаду, припинивши не лише транспортне сполучення, а й будь-які поставки, зокрема електроенергії та води. Фактично півострів перетворився на острів.
Проект обумовлений не так економічними, як політичними причинами, вважає директор Інституту транспорту ВШЕ Михайло Блінкін. Крим міг би обійтися і системою поромів, розповідав раніше екс-глава севастопольського заксобрання Олексій Чалий Forbes. Але це нерегулярний вид транспорту. Іноді поромів доводиться чекати годинами, а у разі негоди переправу взагалі закривають.
Досі дві третини туристів прибували до Криму через поромну переправу, каже віце-президент Центру економіки інфраструктури Павло Чистяков. Тому, за його словами, важливо забезпечити комфортний спосіб пересування. Тепер від одного берега до іншого можна доїхати лише за 15 хв.
ЯК ВИБИРАЛИ ПРОЕКТ
Перш ніж вибрати конкретний варіант і визначитися з кошторисом, експерти розглянули 74 варіанти транспортного переходу, згадує керівник Росавтодору Роман Старовойт. Серед них був і двоярусний міст, і підводний тунель дном Керченської протоки на глибині 100 м, але вибір упав на бруківку в Тузлінському створі. Міст міг би бути набагато коротшим, якби його будували в районі коси Чушка, там, де зараз розташована поромна переправа. Але цей варіант не підійшов через тектонічний розлом, що знаходиться там, і грязьових вулканів. До того ж, будівництво повністю зупинило б роботу поромної переправи, каже Старовойт.
У лютому 2016 р. проект Кримського мосту отримав позитивний висновок Головдержекспертизи. Після цього й розпочалося будівництво.
ЯК ПРИЗНАЧАЛИ ПІДРЯДНИКА
Вартість мосту – 227,9 млрд руб., Підрядник проекту отримав контракт на 222,4 млрд руб. Генпідрядник – ТОВ «Будгазмонтаж» Аркадія Ротенберга було обрано без конкурсу через відсутність конкурентів.
Проектом цікавилися й структури Геннадія Тимченка, але зрештою претендувати на нього не стали. «Це дуже тяжкий для нас проект. Не впевнений, що ми впораємося, – цитував слова Тимченка ТАРС. – Не хочеться брати на себе ризик репутації». Ротенберг в інтерв’ю «Комерсанту» називав Кримський міст своїм «внеском у розвиток країни».
Основним субпідрядником “Будгазмонтажу” став “Мостотрест” – він отримав контракт на 96,9 млрд руб. На момент отримання контракту ця компанія також належала Ротенбергу. Незадовго до початку будівництва моста він продав частку. Але у квітні 2018 р. бізнесмен купив її назад. Представник бізнесмена пояснив це зростанням компетенцій “Мостотресту” за час будівництва мосту. Наприклад, кульмінаційним моментом стало будівництво, а потім встановлення протягом 72 годин залізничної та автомобільної арок обох мостів. Протяжність прольотів становить 227 м, а самі арки важать 7000 т для залізничної частини та 6000 т для автодорожньої. Для пропуску суден, що проходять Керченською протокою, передбачений широкий коридор: арочні прольоти височіють над водою на 35 м.
ЯК БУДУВАЛИ
Основні будівельно-монтажні роботи розпочалися у 2016 р., вони розгорнулися одночасно по всій довжині мосту – на восьми морських та сухопутних ділянках, – а не з берега на берег, як за традиційного мостового будівництва. Основні проблеми були пов’язані з погодними умовами: у Керченській протоці складна геологія, висока сейсміка (до 9 балів) та непрості метеорологічні умови. «Кримський міст зводиться в сейсмічно небезпечній зоні та в умовах слабких ґрунтів – замість твердих порід на дні Керченської протоки багатометрові шари мулу та піску. Тому конструкція моста повинна мати підвищену міцність. Для цього палі занурили у ґрунт на глибину до 105 м», – коментує головний спеціаліст зі штучних споруд ДСК «Автобан» Володимир Цой. Крім того, для забезпечення сейсмостійкості палі вбивають вертикально, так і під кутом; похилі набагато краще витримають навантаження плавучих льодів у період льодоходу, продовжує Цой. В основі Кримського мосту понад 6500 паль, над ними 595 опор, а вага одного прольоту, що насувається над водою, досягає 580 т.
Як витрачали гроші
За проектом 170 млрд руб. передбачено створення основних конструкцій автодорожнього і залізничного мостів і прилеглих ділянок, 9 млрд крб. – На проектні та розвідувальні роботи, ще 4,8 млрд руб. йдуть на викуп землі та непередбачені витрати, решта витрат (близько 44 млрд руб.) – Підготовка території, тимчасові будівлі та споруди, об’єкти енергетики, каже Старовойт. Намагалися і заощадити, наприклад, підбираючи оптимальне за вартістю та технологічністю рішення довжини прольотів – у середньому по 55 і 63 м, передав через представника гендиректор інституту «Гіпробудмост – Санкт-Петербург» Ілля Рутман.
Незважаючи на це, навантаження для бюджету виявилося більшим. Через будівництво Кримського мосту було вирішено відмовитися від фінансування будівництва іншого важливого геополітичного транспортного об’єкту – мосту через річку Олену в Якутії, розповідали «Ведомостям» регіональні та федеральні чиновники. Від проекту не відмовилися, будівництво мосту розпочнеться після 2020 р., каже представник Мінтрансу Росії.
МІСТ ДО ВІДПУСТКИ
Завдяки мосту потрапити до Криму буде набагато простіше. Влада півострова очікує на приплив туристів. Минулого року до Криму приїхало 5,39 млн людей. Туристичний потік після введення мосту може збільшитися в 1,5–2 рази – до 8–10 млн. відпочиваючих на рік, писав на своїй сторінці у Facebook глава регіону Сергій Аксьонов.
Але зручність користування мостом безпосередньо залежатиме від того, коли буде добудовано прилеглі дороги, зокрема, федеральна траса «Таврида», каже Чистяков. «Таврида» з’єднає Керч із Сімферополем та Севастополем. Вартість проекту складе 163 млрд руб., Підрядник – ВАД. Перший етап будівництва (дві смуги) планується завершити до кінця 2018 р., другий (ще дві смуги) – до кінця 2020 р. Якщо міст відкриється раніше, ніж «Таврида», то пробок у Криму не уникнути, попереджав навесні міністр транспорту Максим Соколов. Утруднень руху по території півостріва очікує і голова Держкомітету дорожнього господарства Криму Сергій Карпов.
Проблеми можуть виникнути і з іншого боку мосту: дороги Краснодарського краю на підходах до мосту поки що не готові до навантаження, каже Чистяков. Побудовано дорогу завдовжки 40 км від траси М25 Новоросійськ – Керченську протоку до мосту. Але частина розв’язок ще будується, розповідає людина, близька до Росавтодору. Майже по всій її протяжності очікується розширення з 2-3 смуг руху до чотирьох, сказав представник Мінтрансу. Дістатися мосту можна і трасою Краснодар – Слов’янськ-накубані – Темрюк (Р251) або через Кримськ (А146), каже Чистяков, але обидві дороги не автомагістралі і проходять через населені пункти. Росавтодор має проект реконструкції дороги через місто Слов’янськ-на-кубані. Вона вважається далекими підходами до мосту і нещодавно була передана у федеральну власність, її реконструкція оцінюється приблизно в 70 млрд руб., Завершити її планується до 2023 р., повідомила людина, близька до Росавтодору. Єдина відремонтована дорога – через Кримськ – приведена до нормативного стану, але її активно використовує вантажний транспорт, каже співрозмовник «Ведомостей». Плани розвитку дорожньої мережі навколо Кримського мосту на території Краснодарського краю будуть реалізовані в повному обсязі майже одночасно з завершенням будівництва траси «Таврида» до Криму, обіцяє представник Мінтрансу.
6. Московская правда
Підготував Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ