Про одеські маршрутки пасажири здебільшого говорять з обуренням. Проте продовжують ними користуватися, сплачуючи за проїзд досить відчутну суму. Але, виявляється, деякі громадяни мають законне право їздити в маршрутках безкоштовно. Ось тільки часто-густо люди про ці свої пільги не знають. Про проблеми одеського маршрутного таксі й те, чи можна пенсіонеру проїхати в маршрутці безкоштовно, ми розмовляємо з людиною, якій вдалося це зробити, – ветераном Збройних сил України Олександром Струком.
– У деяких маршрутках є інформаційні плакати і там – перелік осіб, які мають право безкоштовного проїзду. Вказані й пенсіонери за віком. Якщо в маршрутці розміщений інформаційний плакат, який сповіщає пасажирів про їхні права, то водій має виконувати ці вимоги, – переконаний Олександр. – Якщо інформація неправдива, вже застаріла – нехай його знімуть. Тож я «навчив читати» водія 168-ї маршрутки те, що в нього за спиною висить. Запропонував показати йому свої пільгові документи. Він, зціпивши зуби, зі мною погодився. І я вийшов із маршрутки, не заплативши.
Водночас переважна кількість пенсіонерів про свої пільги на проїзд не підозрює. Маршрутники ж не поспішають сповіщати про них громадян поважного віку. А крім цілком зрозумілої «забудькуватості» – заробляти ж треба – здійснюють ще безліч порушень правил перевезення пасажирів, затверджених Законом України «Про автомобільний транспорт».
– Водій маршрутки часто «три в одному», – зазначає Олександр. – Хоча за правилами водій транспортного засобу повинен тільки вести автомобіль. Під час руху йому заборонено навіть робити ковток води. Не те що телефоном розмовляти. А він ще гроші від пасажирів приймає, здачу видає, плюс ще й диспетчер, перемовляється з іншими маршрутниками.
За словами пенсіонера, двох-трьох маршрутників він спіймав під час рейсу на перегляді TikTokа. Але, на жаль, зняти це можливості не було.
– У нього стоїть телефон на підставці. Він їде і навіть там щось лайкає, – розповідає чоловік. – Я в обличчя йому кажу: ти розумієш, що в тебе ззаду 20 трупів їде? Ти їдеш на швидкості 50 кілометрів і в телефон дивишся.
Правила пасажирських перевезень для деяких маршрутників взагалі не указ. Не встигнувши під’їхати до зупинки, вже відчиняють двері навстіж. Потім, на ходу їх закриваючи, зриваються з місця. Хоча, згідно з правилами, відчиняти і зачиняти двері можна тільки за умови повної зупинки транспортного засобу. В іншому разі пасажир із маршрутки може випасти.
До того ж за твердженням Олександра, далеко не завжди маршрутки перед виходом на рейс проходять техогляд.
– У мене поруч із будинком – звичайна стоянка. І там постійно ночують три-чотири маршрутки. Звичайно, перед виходом немає ніякого медичного огляду, техогляду, як годиться. Тобто це повне порушення правил пасажирських перевезень, – наголошує чоловік. – До того ж у маршрутках часто не працює спідометр. Гальма скриплять.
Вкрай незадовільний технічний стан маршруток він пов’язує з тим, що перевізники, вигравши тендер на обслуговування міських маршрутів, просто набирають приватників, які мають свій транспорт. Частину зібраних грошей вони віддають компанії, яка дозволила вийти на лінію, частину – залишають собі. Ремонт маршрутки роблять власним коштом. І сьогодні утримувати маршрутку самостійно досить накладно.
Ще один серйозний бич маршруток – кишенькові злодії. Щоправда, під час війни їх поменшало. Але свого часу було дуже багато.
– Кишенькові злодії працювали по маршрутках постійно. Я з Лузанівки на Бочарова їжджу не перший рік. Злодіїв знаю в обличчя. Бували ситуації – в очі йому дивлюся і кажу: сьогодні не працюємо. Мовчки на наступній зупинці він виходив, – розповідає Олександр. – Ми навіть із друзями зверталися до людей через соцмережі – давайте з ними воювати. Усі добре знають ці пики, які працюють на маршрутах. Фотографуємо, робимо фотографії. Плакати зробимо «Їх знає весь район». Купимо рекламні місця в маршрутках, і там їх розмістимо. І на кінцевих зупинках. У такий спосіб будемо боротися з цими бандюганами. Народ почитав, лайки поставив, і тиша.
На інформаційних листівках, розміщених за кабіною водія, є номер телефону гарячої лінії перевізника. Олександр обов’язково телефонує диспетчерам, коли помічає, що водій курить, розмовляє телефоном. І вважає, що маршрутки за порушення правил можна штрафувати постійно. Але мерія продала тендери на перевезення і, на його думку, «умила руки».
– Приберіть ці «скотовози», як їх люди називають. Німці нам давали автобуси – де вони? – запитує Олександр. – Є два великі автобуси, на маршрутах 145 і 242. Кожен із них бере одразу велику кількість людей. Навіть нехай вони ходять через 20 хвилин. Це те ж саме за часом, як у маршрутці на зупинках стояти по п’ять хвилин. Водії кажуть, що в них графік. Але я за проїзд 20 гривень плачу, а не за простоювання.
Сьогодні пасажирів пільгових категорій в Україні стає дедалі більше. І, щоб компенсувати їхнє перевезення, компанії будуть змушені підвищувати ціни на проїзд, вважає Олександр. Тому забезпечувати транспортні пільги громадян зобов’язана держава.
Відповідно до закону «Про автомобільний транспорт», в Україні пільги на безоплатний проїзд в маршрутці мають:
Пенсіонери можуть безоплатно користуватися всіма видами міського громадського транспорту, крім метрополітену і таксі. Це право гарантується Постановою Кабінету міністрів України «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування». При проїзді на приміських маршрутках пільги для цієї категорії громадян не передбачені.
Пасажири, які мають право на безоплатний проїзд, повинні мати документ, що підтверджує їхнє право на пільгу.
Згідно зі статтею 37 Закону України «Про автомобільний транспорт», пільгові перевезення пасажирів зобов’язані забезпечувати перевізники. Обсяги пільгових перевезень встановлюються замовленням органів місцевої влади та самоврядування. Згідно з бюджетним кодексом України, до видатків місцевих бюджетів належать і видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд громадян. Місцеві органи виконавчої влади передбачають їх самостійно. Проте одеський муніципалітет, за словами голови транспортної комісії Петра Обухова, проїзд пільговиків компаніям-перевізникам не компенсує. Тому вони змушені перевозити їх власним коштом. Відповідно – встановлюють «свої нормативи». І нерідко в перевезенні пільговикам, особливо пенсіонерам, – просто відмовляють. Втім, встановлені законодавством пільги ніхто не має права ні обмежити, ні скасувати. Тому вимоги громадян пільгової категорії щодо безкоштовного проїзду в маршрутках мають цілком законні підстави.
Якщо водій відмовляється слідувати маршрутом, доки пільговик не сплатить за проїзд, варто викликати наряд поліції. За безпідставну відмову від пільгового перевезення пасажирів, згідно зі ст. 60 Закону «Про автомобільний транспорт», водія можуть оштрафувати в розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 170 гривень.
На недбалого маршрутника можна поскаржитися в Єдиний центр звернень громадян за телефонами 15-35 або (048) 705-55-55.
У заяві необхідно вказати:
Скаргу мають передати на розгляд до міського департаменту транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху. Можна надіслати її безпосередньо до департаменту:
Читайте також:
Гроші від держави для малозабезпечених не завжди надходять вчасно. Причина – насамперед фінансують оборону, а… Read More
Із завтрашнього дня, 21 травня 2025 року, одеський трамвай №7 тимчасово припиняє роботу на час… Read More
Завтра, у середу, 21 травня 2025 року, в Одесі та Одеській області істотних опадів синоптики… Read More
Всеукраїнська виставка-форум «Українська книга на Одещині» пройде ювілейний 25-й раз. Цього разу подію приймуть Одеса… Read More
Одеса встановила партнерські відносини із німецьким містом Гейдельбергом. Така угода була укладена днями у рамках… Read More
Сьогодні я вже знаю, чому улюбленим анекдотом людей з вадами слуху став саме цей. Господь… Read More