Традиції. Наше багатство і рятівний оберіг. Вони входять в наше буття і наполегливо виборюють право на існування. Саме вони як ніщо інше здатні торкатися найчутливіших струн наших сердець.
7 липня — Різдво Іоанна Предтечі. Свято Івана Купала. У віддалені історичні часи купальські обряди вважалися магічними. Напередодні Купала чоловіки та жінки йшли у ліси, де збирали зілля, корені, після чого готували з них ритуальні напої. Святкування проводилось переважно біля річок. Дівчата плели вінки з польових квітів і перед заходом сонця пускали вінки по воді. Традиційно ворожили на своїх «суджених», адже ворожіння на Івана Купала здавна вважаються правдивими та доленосними.
Звичаї — маленькі, але яскраві частини розмаїтого фольклору, — це повсякчас доводять. Вони живі не тільки серед старшого покоління, але й знаходять відголос у душах наших дітей, їм насправді притаманна велетенська об’єднувальна енергія.
Пригадую, як у моєму рідному селі Делень Арцизької громади відзначалося одне з найяскравіших літніх болгарських народних свят — Єньовдень. Для нас, юних болгарочок, цей день завжди був неабиякою подією, адже саме 7 липня можна було зазирнути за завісу майбутнього і дізнатись про свого судженого. А що могло більше заінтригувати нас, учениць старших класів?
Перша половина дня минала як будь-який інший літній день на селі — у праці і клопотах.
Магічне дійство починалося в післяобідню пору. Вважається, що цього дня сонце досягає свого зеніту, і перед тим, як почати сходити додолу, воно купається в животворній силі єньовської води.
Тому цього дня заведено купатися і обливатися водою. Так ми і вчиняли: жінки і дівчата збиралися біля води, поливали одна одній руки, обливалися водою і раділи краплям, в яких відбивалося пекуче сонце. Ці цілющі краплі падали нам на обличчя і на одяг і перетворювалися на наші обереги від хвороб і всіляких напастей.
Трави, зібрані цього дня, також є цілющими, тому старі й малі збирали трави, висушували їх, щоб взимку робити всілякі корисні відвари та настої. А ще всі дружно плели вінки на щастя і співали…
Клепало клепе, Еньо ле,
рано в неделя, срещу понделник,
да се събират малките моми,
малките моми и големите,
да слушат, Еньо да гледат.
Переклад:
Прокидався Єньо
вранці у неділю, перед понеділком,
Щоб зібрать дівчаток, малих і дорослих –
Єньо зустрічати й слухати, й дивитись.
Єньовдень позаминулого, мирного року я провела разом із жителями села Євгенівка Бородинської громади, і там нібито відчула запах свого дитинства, знайоме шепотіння свого будинку, згадала свою улюблену бабусю Анну…
На вулиці, біля хати, де живе 85-річна баба Тана (Тетяна Дімітрова) – головна хоронителька традицій у селі, зібралися жінки поважного віку і дівчатка-підлітки. Вони всі мали свої відповідальні завдання — старші готували необхідні атрибути для ритуалу, а молоді робили невеличкі букетики з квітів, що росли в кожному палісаднику перед хатою. І сьогодні я пам’ятаю ту дивовижну атмосферу, яка панувала там.
Моя бабуся також, як і баба Тана, була головною виконавицею цього обряду. Вона ретельно дотримувалась усіх звичаїв і розповідала мені подробиці і деталі всіх народних свят. Я намагалася все запам’ятати і ловила кожне її слово. Насамперед і за це її поважали всі односельці. Часто приходили за порадою. А на Єньовдень вона керувала обрядом.
Бабуся наливала у велике відро воду, сідала на лавку разом з іншими жіночками і запрошувала дівчаток. Ті опускали кожна свій букетик у воду і сідали навпроти в очікуванні чогось надзвичайного.
Бабуся занурювала квіти у воду і накривала відро хусткою. Заразом жінки розпочинали співати пісню про шевця, а бабуся, не глядячи, діставала з відра один з букетиків. Доля тієї, кому належали ці квіти, була визначена: її чоловіком буде або швець, або ж той, хто має певне відношення до цього ремесла. Далі жінки заводили пісню про гроші, про статки, а ми з нетерпінням чекали, чий же букетик з’явиться в руках моєї бабусі.
Як проспівали всіх пісень, визначивши долю дівчат, букетики знов поверталися у відро. Тоді бабця виходила на дорогу і через голову виливала воду разом з квітами. Вважалося, що в тому напрямку, куди дивилися квіточки хазяйки букетика, жив майбутній чоловік, а отже і дівчина житиме там.
А вночі дівчата клали свої букетики під подушку і сподівалися уві сні побачити образ свого милого.
Так минав день 7 липня у моєму рідному селі в пору мого дитинства.
Давно вже немає бабусі, немає і її сусідок-подружок. І мирне повсякдення спалахнуло в жахіттях війни.
Але назавжди закарбувалися в пам’яті теплі спогади тих щасливих миттєвостей нехитрого сільського буття.
Тому кожного року 7 липня я запалюю свічки на вічну пам’ять про мою бабусю, молю Бога про здоров’я і щастя нашого роду, а потім з букетами польових квітів поспішаю додому, до сімейного вогнища, де я знов розкажу своїм дітям про болгарське свято Єньовдень.
Читайте також:
Сьогодні, 22 листопада, в Одесі спостерігається потужний вітер, що призвів до падіння дерев та пошкодження… Read More
Руслан Тимченко пішов серед перших захищати Україну добровольцем. Спочатку потрапив на Миколаївський напрямок, потім –… Read More
Викладачі проводять лекції в бомбосховищах, студенти навчаються з окопів, але конкурси та престиж вишу зростають,… Read More
На узвозі Віталія Блажка невдовзі почнеться будівництво нової дренажної системи. З 23 листопада 2024 року… Read More
Ми живемо в час історичних подій. 10 років Революції Гідності, 20 років Помаранчевої революції, роковини… Read More
До керівництва підприємства звернулися співробітники обласної станції переливання крові з проханням здати кров для потреб… Read More