Статті

Обман споживачів чи необхідність: чому в Україні дорожчають продукти? (вiдео)

З початком повномасштабного вторгнення росії ціни на харчові продукти в Україні значно зросли. На деякі групи товарів вони піднялися майже втричі. «Одеське життя» поговорило з економістом, і з'ясувало, із чим пов'язане постійне подорожчання товарів, та чи можна сказати, що підвищення цін – це обман споживачів?

За даними Держстату, за рік війни ціни на харчові продукти в середньому піднялися на 31,5%. Найбільше подорожчали яйця (на 80,3%) та фрукти (на 74,9%). Зросли ціни на рибу (44,1%), овочі (36,2%), цукор (32,5%), макарони (25,8%), м’ясо (23,2%), хліб (19,3) %), молоко (17,4%) та соняшникову олію (14,1%).

Чому ціни на продукти зростають?

За словами одеського економіста Едуарда Каражії, причин для зростання цін в Україні багато – є серед них і об’єктивні, і суб’єктивні.

Едуард Каражія

«Ми спостерігаємо й об’єктивне зростання витрат на виробництво, і тривалу відсутність світла, і зміну логістики, і скорочення ринку споживання через виїзд українців за кордон. Але, звісно, є й такі підприємці, які збільшують ціни на свій товар просто за принципом «А що як минеться?», «на майбутнє», – пояснює Едуард Каражія.

Причина №1: окупація Херсонської області

Різке подорожчання яєць та овочів багато в чому було пов’язане з окупацією Херсонської області. С/г підприємства та склади там були зруйновані, а новий урожай просто не мали можливості посадити.

«Ми знаємо, що найбільшу в Європі птахофабрику в Херсонській області – 4,5 млн голів – було знищено. Тому ринок України не дорахувався цієї кількості яєць та м’яса. Але зі звільненням цієї території ми можемо сподіватися, що ціна на так званий «борщовий набір» через якийсь час навпаки знизиться, тому що наші аграрії знову почнуть свою роботу», – каже економіст.

Причина №2: зміна логістики

Багато в чому продукти подорожчали через зміни умов доставляння до споживача. За словами Едуарда Каражії, раніше товари доставляли найдешевшим морським транспортом. У нових умовах від цього довелося відмовитися. Тепер продукти перевозять переважно автомобілями. Цей тип логістики – найдорожчий, а зростання цін на пальне також відображається на кінцевій ціні товарів, які ми бачимо в магазинах.

Причина №3: відключення світла

Ракетні удари по енергетичній інфраструктурі України та, як наслідок, відключення світла стали шоковим випробуванням не тільки для пересічних громадян, а й для бізнесу. За даними Мінекономіки, через відключення світла підприємцям довелося скорочувати робочий час на виробництвах та розв’язувати проблеми з готовою продукцією, зберігати яку стало набагато важче. Купівля генераторів та палива для їх роботи також вплинула на збільшення вартості товарів.

Причина №4: відкриття «зернових коридорів»

Через війну нашу країну залишили за різними оцінками від 7 до 12 мільйонів людей, а отже, виробники не дорахувалися такої самої кількості покупців. У цих умовах ціни на деякі продукти довгий час не підвищували свідомо, аби не втрачати попит на товари з обмеженим терміном придатності. Але з відкриттям «зернових коридорів» ситуація в економіці вирівнялася і ціни закономірно пішли вгору.

«Ціни на яйця дуже довго трималися близько 2 гривень (за одиницю), тоді як інші групи товарів дорожчали. Це було пов’язане з тим, що споживання яєць впало, а курки продовжували нестися. Товар треба було якось продавати. Виробникам доводилося тримати ціни низькими, щоби продукцію розкуповували до того, як вона встигне зіпсуватися. З відкриттям «зернових коридорів» наш товар пішов за кордон, а терміни реалізації яєць стали не такими критичними. Тому ми одразу побачили зростання цін. Аналогічна ситуація сталася і з курячим м’ясом», – пояснює Едуард Каражія.

Причина №5: зростання цін на схожі товари

За словами Едуарда Каражії, зростання цін на одні харчові продукти може вплинути на всю групу товарів, навіть якщо якісь продукти з неї формально не мали б подорожчати.

«Візьмемо мед. Його врожай було зібрано ще у 2020-2021 роках, всі витрати на його збирання були покриті. Але ціни на мед все одно піднялися, тому що вони загалом піднялися на всю цю групу товарів: конфітюр, варення тощо. Чи можемо ми звинуватити підприємців? Ні, тому що вони просто пропонують свою ціну. Якщо покупець згоден – купує, не згоден – не купує товар», – пояснює економіст.

Чи обманюють нас магазини?

На думку економіста, обдурити споживача у магазині сьогодні майже неможливо, тому що економіка у нас працює за принципом вільного ринку. Якщо попит на якийсь товар різко падає, ціни на нього знижуються, і навпаки.

«У війну якраз проблема продати продукцію, яка б вона не була. І будь-який виробник сьогодні не зацікавлений у необ’єктивному завищенні цін, особливо на товари, які мають обмежений термін придатності. А магазини ціни не призначають, вони просто здають свої полиці. Щобільше, продукція торгових марок, які належать самим супермаркетам, зазвичай коштує на 5-10% дешевше, тому що для свого товару є свої привілеї: наприклад, низька орендна плата», – пояснює Едуард Каражія.

За словами директора одного із мережевих супермаркетів Ірини Заліської, торгові мережі роблять мінімальну націнку на товари, а найчастіше й самі ініціюють акції та знижки.

Ірина Заліська

«У нашій торговельній мережі є різні програми лояльності: «Карта сусіда», соціальна програма. Також кожні два тижні ми друкуємо газету з новими акційними пропозиціями. Для цього наша торгова мережа домовляється з постачальником про зниження цін на певні товари, і ми не ставимо на них свою націнку. Таким чином продукти виходять дешевшими на 20-30%», – розповідає Ірина Заліська.


Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів

Читайте також: Наскільки сильно зростуть ціни на продукти у 2023 році.

Share

Recent Posts

  • Новини

Війна, день 1003: росія випробувала в Україні нову балістичну ракету

1003-й день Україна протистоїть повномасшатабній агресії російської федерації. На ранок, 22 листопада, ситуація на фронті… Read More

2024-11-22
  • Новини

В Одесі жінка за кермом «Ssang Yong» переїхала пішохода

В Одесі 49-річна водійка автомобіля «Ssang Yong» наїхала на жінку, яка переходила проїжджу частину і… Read More

2024-11-22
  • Positive News

Анекдот дня: чого бажає Рабінович у банку

Доброго ранку, друзі! Почніть свій день з посмішки - ми підготували для вас свіжу порцію… Read More

2024-11-22
  • Статті

Ціни на листопадовому Привозі: під дощиком – за салом

Привоз в останню декаду листопада: легкий дощик, «тяжкий» вітерець. Людей (чи так здалось) менше, аніж… Read More

2024-11-22
  • Новини

День гуманного суспільства та любові до веснянок: що ще святкують 22 листопада

Що святкують в Україні та світі 22 листопада. Історичні події, пам'ятні дати, народження відомих людей… Read More

2024-11-22
  • Новини

Церковні свята 22 листопада: прикмети, кого вшановують і чого не можна робити

Церковне свято сьогодні, 22 листопада. Розповідаємо, пам'ять яких святих вшановують православні віряни в цей день,… Read More

2024-11-22