В одному з недавніх випусків (№ 50 від 15 грудня минулого року) «Одеське життя» інформувало читачів про те, як можна замовити ліки через Інтернет. Продовжуючи тему, вирішили провести експеримент — у кращих традиціях журналістики «перевірити на собі».
Нашому колезі знадобився препарат «Ессенціалє». Ці ліки замовили онлайн, на одному із спеціалізованих ресурсів. Що з цього вийшло – розповімо у деталях.
Зайшли на сайт Tabletki.ua, ввели найменування лікарського препарату та отримали результат — безліч пропозицій (позицій) у різних аптеках Одеси. Є думка, що якість фармацевтичної продукції, що випускається в країнах Євросоюзу, вища. Щоправда, і ціна також. Проте немає правил без винятків, здалося, коли пошук увінчався, можна сказати, успіхом.
В електронній пошуковій системі абсолютна більшість аптек пропонують «Ессенціалє» українського виробника:«Ессенціалє Н р-н д/ін. 250 мг амп. 5 мл №5. Виробник — «Галичфарм». Тільки одна аптечна мережа (щоправда, досить розгалужена) рекламує ці ін’єкції (п’ять ампул по 5 мл) європейського виробника. У тексті рекламного оголошення прямо вказано: «Санофі, Франція».
Дивимося, зіставляємо та виявляємо: у нашому конкретному випадку ціна на даний препарат – що українського, що французького виробника – майже однакова. При цьому, як пояснили фахівці, саме «Санофі» (Sanofi, зі штаб-квартирою в Парижі) — одна з провідних світових фармацевтичних корпорацій. «Ессенціалє», що нею випускається, — бренд, який входить до десятка лідерів аптечного продажу в багатьох країнах світу.
Замовляємо упаковку ін’єкцій цього виробника – прямо на сайті, і за хвилин п’ятнадцять отримуємо підтвердження: номер замовлення, терміни для викупу, адреса та години роботи аптеки. Все чудово, вирушаємо за вказаною адресою, на вулицю Героїв Крут. Заходимо, називаємо номер замовлення, оплачуємо та отримуємо товар.
Відкриваємо фірмовий паперовий пакет (Мережа аптек «Подорожник»), в який продавець поклала упаковку ліків, і тут з’ясовується, що виробник препарату зовсім не французький. На звороті коробочки з ампулами написано: «Виробник: АТ «Галичфарм», Україна. 79024, м. Львів, вул. Опришківська, 6/8». Цікавимося у аптекарів: чому в їхній рекламі країною-виробником значиться Франція? Дівчина за прилавком відповідає: «Пояснити не можу, ми маємо тільки такий…» У діалог «втручається» її колега, мабуть, старша по аптеці: «Що пояснювати? Це і є «Ессенціалє», іншого не буває». (Підтекст: чого ви, мовляв, ще хочете-вимагаєте?..) Вона додає: «Годиться вам чи не годиться, це нас не цікавить. Ви вже купили, а ліки поверненню та обміну не підлягають…»
Це при тому, що все відбувається у приміщенні аптеки: не минуло й п’яти хвилин з моменту оплати товару, який все ще перебуває в руках продавщиці. На прохання дати координати керівництва мережею аптек вона парирує: «Подорожник» — це понад 1000 аптек по всій Україні. А керівництво – у Львові, їхніх телефонів у нас немає. Є тільки телефон гарячої лінії — он на вхідних дверях…»
Словом, скатертю дорога: обслуговування — «європейське».
Дзвонимо на ту саму «лінію», викладаємо ситуацію, просимо пояснень. Жіночий голос відповідає: «Сфотографуйте упаковку ліків і надішліть нам по вайберу». На запитання про «вайберський» номер обіцяє надіслати. Надходить повідомлення під брендом «Мережа аптек БАМ», куди саме слід надіслати знімки. «Скидаємо», у відповідь – тиша.
Через кілька годин ще раз телефонуємо на гарячу лінію. Цього разу відповідає молодик, який «не в курсі питання». Коротко викладаємо, заразом цікавимося: «Чому за «Подорожник» відповідає БАМ? Як можна зателефонувати до керівництва (власників) мережі?»
«БАМ — це наші партнери. Що ж до другого питання — не знаю, допомогти не можу», – стверджує оператор гарячої лінії. Чи то «Подорожника», чи то БАМe. Просимо його передати по «адміністративних сходах» побажання щодо зв’язку з кимось із керівників.
Через якийсь час від аптеки БАМ надходить SMS: «Санофі — диверсифікована фармацевтична компанія. Штаб-квартира компанії розташована в Парижі, Франція. Виробник є французький, але дистриб’ютор Україна».
Заспокоїмо читачів: диверсифікований – не від терміну «диверсія». Диверсифікація — це розповсюдження сфери діяльності фірми на виробництво різних видів продукції або на різні ринки.
Щодо заданих нами конкретних питань — відоме небагатослівне: «Чекайте на відповідь…» Чекаючи, ми навели деякі довідки, якось прояснилася ситуація.
Як пояснили експерти, основні обсяги продукції «Санофі-Авентіс Україна» реалізує через національних дистриб’юторів — оптові компанії, які безпосередньо співпрацюють з аптечними мережами по всій території України. Таких партнерів у вищезгаданої компанії — понад десяток.
«Що думати-гадати, коли виробник ліків чітко вказано на упаковці — у рядку, який так і позначений:«Виробник: АТ «Галичфарм», Україна. 79024, м. Львів…», — констатували у Державній службі з ліків та контролю за наркотиками. — Інше питання — хто є виробником недостовірної реклами, хто її розміщує, зокрема, в Інтернеті. Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону України «Про рекламу», недобросовісною є реклама, яка вводить або може ввести в оману її споживачів, завдати шкоди внаслідок своєї неточності, недостовірності, двозначності тощо»
Відомо, що реклама – основний двигун торгівлі. Вона є всюди: по телевізору, в Інтернеті, у смартфонах, на бордах. Але одна справа, коли її багато, а інша — коли вона містить спотворені дані, вводить в оману та порушує права споживачів.
Відповідно до положень Закону України «Про рекламу», «недостовірною є реклама, яка містить відомості, що не відповідають дійсності, неправдиву інформацію про продавця або виробника товару…»
В описаному вище випадку з мережею аптек ми спостерігаємо штучне «офранцужування» товару або просто «оконфужування» його реалізатора. (Слово конфуз запозичене саме з французької мови в середині XIX ст., походить від латинських confusus, confusio — «безлад, сум’яття, замішання»).
Як наголосили в Держспоживслужбі, «законодавчо заборонено розповсюдження в рекламі неповних, неточних або хибних відомостей, що вводять в оману». Там само уточнили: «За ці порушення рекламодавець, рекламовиробник, рекламорозповсюджувач несуть юридичну відповідальність».
Ресурс Tabletki.ua наголошує на своїй офіційній позиції: «Ми залишаємо за собою право визначати типи рекламних проявів, які будуть прийматися і відображатися. Ми не будемо приймати будь-яку рекламу, яка є неточною, недобросовісною та не відповідає вимогам до реклами на законодавчому рівні. Тabletki.ua дотримується основних принципів реклами відповідно до Закону України «Про рекламу».
Не секрет, що в сучасному світі для просування товарів або послуг бізнес використовує різні, часто досить винахідливі, рекламні інструменти. Реклама на ринку охорони здоров’я та фармацевтики не є винятком. Благо, якщо це робиться чесно, сумлінно і з помірною жагою отримання прибутку. Наскільки сумісні поняття здоров’я, людського життя та матеріального зиску, міркувати, напевно, безглуздо. Тут усе і всім ясно.
У Конституції України (зокрема, ст. 49) прописано, що кожна людина має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування. Істотною складовою цього права є доступність лікарських засобів та медичних виробів. Водночас їхня доступність також передбачає доступність повної та достовірної інформації про ці засоби, їхню ефективність та безпеку.
ВІД РЕДАКЦІЇ. Можливо, випадок, описаний автором матеріалу, просто помилка. І тоді її потрібно виправити та вибачитися перед покупцем. А ми, на жаль, бачимо відсутність нормальної комунікації.
І урок для наших читачів – будьте уважні!
Раніше ми розповідали про те, хто і коли може отримати ліки за страховкою.
Сьогодні, 22 листопада, в Одесі спостерігається потужний вітер, що призвів до падіння дерев та пошкодження… Read More
Руслан Тимченко пішов серед перших захищати Україну добровольцем. Спочатку потрапив на Миколаївський напрямок, потім –… Read More
Викладачі проводять лекції в бомбосховищах, студенти навчаються з окопів, але конкурси та престиж вишу зростають,… Read More
На узвозі Віталія Блажка невдовзі почнеться будівництво нової дренажної системи. З 23 листопада 2024 року… Read More
Ми живемо в час історичних подій. 10 років Революції Гідності, 20 років Помаранчевої революції, роковини… Read More
До керівництва підприємства звернулися співробітники обласної станції переливання крові з проханням здати кров для потреб… Read More