Відбулася “пряма лінія” з головою Національної служби здоров'я України Наталією Гусак. Вона дала відповіді на запитання, які стосуються обслуговування переселенців сімейними лікарями.
– Доброго дня. Я переселенець із Херсона, зараз проживаю в Києві. Чи можу отримати безплатну медичну допомогу, якщо мій сімейний лікар виїхав за межі України та не обслуговує пацієнтів? До кого конкретно я можу звернутися?
– Ви можете звернутися до будь-якого найближчого територіально розташованого до вас закладу, який законтрактований із Національною службою здоров’я України (НСЗУ). Щоб дізнатися, який заклад є поблизу, ви можете зайти на сайт НСЗУ. Там є інтерактивна мапа, де позначені всі законтрактовані з НСЗУ заклади й де можна знайти лікарню за потрібною адресою.
Або ви можете зателефонувати на телефон «гарячої лінії» за номером 16-77 (усі дзвінки на цей номер зі стаціонарних та мобільних телефонів безплатні) й оператори знайдуть найближчий до вас заклад.
Якщо ви шукаєте медзаклад на сайті НСЗУ, відкрийте вкладку Е-ДАНІ, перейдіть на Аналітичні панелі (дашборди), натисніть на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», натисніть на розділ ІІ – «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та Населений пункт» введіть назву вашого міста, вид послуг, напрям, група послуг, форма власності, надавач послуг.
Телефон «гарячої лінії» НСЗУ працює з понеділка по четвер із 9:00 до 18:00, у п’ятницю – з 9:00 до 16:45.
– Добрий день! У мене немає сімейного лікаря, виїхав, як тільки почалася війна. Я перебуваю в Києві. До кого конкретно я можу звернутися і мене там приймуть?
– Ви можете переукласти декларацію з будь-яким обраним вами лікарем у Києві, щоб звернутися по медичну допомогу. За відсутності сімейного лікаря також можете отримати спеціалізовану медичну допомогу, особливо в ургентному стані.
– Після цього я можу звернутися до будь-якої державної лікарні?
– Із НСЗУ законтрактовані також і приватні заклади. Якщо, наприклад, вам потрібен сімейний лікар чи терапевт і поряд з вами є приватний заклад, що законтрактований із Національною службою здоров’я України, то ви можете також отримати медичну допомогу і там.
Якщо вам десь відмовлять, телефонуйте на «гарячу лінію» НСЗУ за номером 16-77 і залишайте ваше звернення чи скаргу на заклад, який вам відмовив. Ми обов’язково її розглянемо.
– Як подолати психологічний бар’єр перед тим, як писати скаргу на лікаря або медзаклад за неякісні послуги? Боюся, що мене взагалі не будуть обслуговувати, якщо в лікарні дізнаються моє прізвище.
– Я це називаю медичним булінгом і завжди публічно говорю про те, що люди бояться, що їх не будуть обслуговувати, якщо вони поскаржаться в НСЗУ чи в МОЗ, чи в інші інстанції.
Водночас у нас є велика кількість доказів, що після звернення людей на «гарячу лінію» за номером 16-77 ми відновлюємо право на безоплатний медичний документ та послуги. Я думаю, що зараз не час боятися. Сьогодні особливо необхідно відстоювати своє законне право на безплатну медичну допомогу. Тому раджу звертатися до НСЗУ.
Перед тим як телефонувати на «гарячу лінію» раджу не соромитися і ще раз звернутися до головного лікаря медзакладу й нагадати, що ви знаєте про номер 16-77 та про те, що НСЗУ має договір із лікарнею, і за неналежним чином надані послуги ви будете скаржитися. Більшість питань громадян вирішуються на місці конфлікту й необхідність писати скаргу відпадає.
– Якщо лікарня, в якій я обслуговуюся, не має контракту з НСЗУ, то я не зможу звернутися зі скаргою на 16-77?
– Безумовно, ми відповідаємо в рамках договірних зобов’язань за ті заклади, з якими укладаємо договори. Але я б не була категоричною стосовно того, що у всіх цих закладах, що не законтрактовані з НСЗУ, неякісна медична допомога або, до прикладу, не повністю безоплатна. В такому разі треба звертатися до засновника цього закладу. Наприклад, якщо це Міністерство охорони здоров’я – за телефоном 0 800 505 201 із 8:00 до 20:00. Якщо це Національна академія медичних наук – у них також є контакти, щоб залишити скаргу. Насправді фінансування цих закладів не менше, а то й значно більше, ніж тарифи Національної служби здоров’я України.
– Я розумію, що є телефонні гарячі лінії в НСЗУ, Міністерства охорони здоров’я?
– Ні, їх значно більше. Приміром, є НАМНівське, Міністерство охорони здоров’я. Це може бути звичайний комунальний заклад, який може не захотіти укладати договори з Національною службою здоров’я України. Ми не є єдиним закупником. Можуть закуповувати медичні послуги так само і громади, і заклад може не мати договору з Національною службою здоров’я України. Тому пацієнту раджу дивитися, у чиєму підпорядкуванні перебуває медзаклад, якщо немає договору з НСЗУ. Спочатку необхідно дізнатись, хто є засновником закладу і туди звертатися, перш ніж іти до його керівника, щоб залишити скаргу.
«Гаряча лінія» МОЗу у випадку, якщо медичний заклад не законтрактований з НСЗУ, – 0 800 505 201
– Що робити, коли в медичному закладі відповідають, що буцімто наразі немає місць для планового обстеження?
– У такому випадку вони мають дати чітку відповідь, коли таке місце буде. А по-друге, ви можете знайти ту ж саму послугу в іншій лікарні. У цьому допоможуть дані на сторінці НСЗУ. Адже ви маєте право звернутися за цією послугою в будь-який інший заклад. У нас немає прив’язки в направленнях. А направлення — це здебільшого про планові речі. Немає прив’язки про заклад, про лікаря і про будь-що, що б зв’язувало людей з конкретним закладом.
– Дякую. Ще таке запитання: коли йдемо до вузького спеціаліста за направленням сімейного лікаря, то в реєстратурі кажуть, що запис проходить у загальній черзі, а не телефоном. Чи мають право так відповідати в реєстратурі й що робити, коли так відповідають?
– Зараз важко сказати, чи мають таке право в реєстратурі. До сімейного лікаря має бути чітко визначений графік і вказано в договорі, що попередній запис може здійснюватися різними шляхами, не тільки через реєстратуру, а й через електронні інструменти.
Що стосується реєстратури, чому там можуть сказати, що прийом відбувається в рамках живої черги – це питання конкуренції пацієнтоорієнтованості. Заклади зараз здебільшого зацікавлені в пацієнтах, бо від цього залежить оплата. Якщо заклад не зацікавлений, то пацієнт може піти в інший медзаклад. Особливо це стосується великих міст. Бо, наприклад, кардіолог чи інший вузький спеціаліст у великих містах є в багатьох клініках. Я розумію, що в районному центрі можуть бути трішки інші підходи до цього питання. Законодавчих обмежень немає. Але тут спрацьовують правила пацієнтоорієнтованості, людиноцентричності та конкурентоспроможності закладу.
– Чи змінився час реагування на виклик швидкої допомоги під час воєнного стану?
– Ні, стандарти не змінилися.
– Доброго дня. В Одесі в поліклініці №6 відмовляються вакцинувати від поліомієліту дитину-ВПО, примушуючи укласти з їхнім сімейним лікарем декларацію. Буцімто без цього вони не можуть списати вакцину. Хотілося б, щоб для ВПО розробили спрощену процедуру вакцинування без переукладання декларації. Сподіваюсь на розв’язання питання.
– Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Наказу МОЗ України від 17.03.2022 № 496 “Деякі питання надання первинної медичної допомоги в умовах воєнного стану”, надавач ПМД зобов’язаний забезпечити проведення вакцинації згідно з вимогами календаря профілактичних щеплень.
– Чи правда, що сімейний лікар не має права відкривати листок непрацездатності за неврологічною патологією (зокрема, щодо чергового загострення остеохондрозу), якщо такий хворий раніше оглядався невропатологом?
– Сімейний лікар має право відкрити листок непрацездатності для пацієнтів із різними станами, включаючи неврологічні розлади, такі як остеохондроз. Однак, у конкретних випадках, коли пацієнт із неврологічними скаргами обслуговується вузьким спеціалістом, таким як невропатолог, може бути доцільніше, щоб саме цей спеціаліст відкрив листок непрацездатності. Саме він знає специфіку стану пацієнта і може надати точнішу оцінку непрацездатності та тривалості відпустки. Однак, це залежить від практики взаємодії між лікарями різних спеціальностей.
На “прямій лінії” працювали Юлія Крапивина і Сергій Чернявський.
Читайте також:
Двоє громадян Молдови спробували провести через кордон до України майже тисячу пар окулярів. Проте спроба… Read More
Ввечері 20 серпня мешканці Одещини почули серію вибухів. Моніторингові ресурси повідомляють про використання балістичних ракет,… Read More
У середу, 21 серпня, в Одесі та області очікується тепла та сонячна погода без опадів.… Read More
Нещодавно на перетині вулиці Генуезької та Курортного провулку встановили світлофор. Але цього виявилося недостатнім, щоб… Read More
21 серпня в Одесі проведуть масштабну профілактичну акцію: містяни зможуть безкоштовно здати аналіз для раннього… Read More
Будівництво бюветного комплексу з артезіанською водою біля колишнього кінотеатру «Зоряний» в Одесі фактично завершено. Споруда… Read More