Перші карикатури одеський художник Віктор Джевага почав малювати ще у школі прямо на партах. Це були нехитрі шкільні сценки з життя однокласників та вчителів. Нині йому соромно за псування шкільного майна, але у 70-ті роки минулого століття такі вчинки додавали популярності серед однолітків. Наразі роботи Джевагі знаходяться у приватних колекціях США, Німеччини, Канади, Бельгії, Данії, Болгарії та інших країн. «Одеське життя» зустрілося з художником і дізналося про те, чи можна зараз говорити про таке поняття, як «українська карикатура».
Звідки беруться ідеї?
Все дуже просто. Достатньо сісти в тролейбус і проїхати від однієї зупинки до іншої (не обов’язково навіть їхати до кінцевої), і ціла купа виникає. Усі мої роботи взяті із життя.
Мої роботи є у приватних колекціях. Як вони там опинилися? Якщо розповідати по порядку, то 1989 року я прийшов до Одеського клубу карикатуристів, де, до речі, й познайомився вже з метрами карикатури — Петею Сігутою та Ленею Левицьким. Я тоді був зовсім молоденький і недосвідчений. У клубі поширювався список усіх виставок у світі – Японія, Китай, Іран, Бельгія, Болгарія, Данія, Італія, Португалія, Іспанія, Канада, США, практично всі країни світу. Я посилав туди свої роботи. Роботи купувалися, а мені лише надходило повідомлення про те, яка робота до чиєї колекції потрапила.
Роботи яких художників вам подобаються?
Я завжди захоплювався роботами Левицького: чудова графіка, чудові теми. У його голові завжди був «мільйон тем». Коли ми разом з ним працювали в журналі «Фонтан», за ним неможливо було наздогнати — він цілими днями малював, малював, малював. А головний редактор Валерій Ісаакович Хаїт вибирав із цієї величезної кількості робіт: щось у номер, щось у архів. Деякі роботи із цієї маси Левицький сам відправляв на виставки та брав на них призи. Його роботи — гостро соціальні та завжди відрізнялися тонкою сатирою. Метр одеської карикатури Леонід Левицький останніми роками жив у Австралії. На жаль, він уже помер.
Кого можете виділити з українських карикатуристів?
Серед українських художників-карикатуристів я виділив би одесита Сашу Барабанщикова (він дуже успішно брав участь у багатьох міжнародних виставках), Валентина Стоянова. З київських художників заслуговують на увагу учасник та організатор багатьох міжнародних виставок Володя Казаневський, Костянтин Казанчев та Юра Кособукін, який теж, на жаль, пішов від нас. Юра взагалі був унікальною особистістю — в якій би виставці не брав участі, він завжди отримував призове місце. Найбільший приз – 20 тисяч доларів – він отримав від японської газети, яка щороку влаштовує конкурси карикатур.
Поняття «українська карикатура» існує. Українські карикатуристи зображують усе, що не далеко від людини: любов, гордість, соціальні відносини, все що завгодно. Хоча, на мій погляд, жанр карикатури перебуває зараз у «тяжкому стані». Все через те, що через кризу багато газет та журналів закрилися. Для того, щоб гумористичний журнал хоч якось тримався на плаву, потрібне фінансування — спонсори, меценати, якісь великі фірми.
А що з молодим поколінням?
«Розворушити» молоде покоління ми намагалися багато разів, але це ні до чого не призвело. Якось ця тема сучасної молоді не цікава. Є перспектива, але вони чомусь не приєднуються до нас. Дуже багато талановитих художників, але карикатуристом, мабуть, треба народитися. Треба бачити світ трохи по-іншому — не так, як його бачать звичайні люди.
Я був у Музеї карикатури у польському місті Лейбніц. Це дуже милий містечко за 50 кілометрів від німецького кордону. Я був вражений масштабами музею та представленими у ньому роботами. Перший його поверх нагадує наш Одеський археологічний музей — із гробницями та старовинними монетами. А на другому поверсі – Музей карикатури. Щороку поляки в ньому влаштовують Міжнародний конкурс карикатур і, на мій погляд, нам є чому повчитися.
Одеський гумор зрозумілий усім. Одеса, безперечно, справжня південна столиця країни. Вона дуже схожа міста південних країн — Італії, Болгарії, Іспанії, Португалії. Тому над нашими жартами сміються усі. Незрозумілим для нас, на мою думку, залишається американський гумор. Він дуже своєрідний. Там чомусь жартують з президента, Сенату та сенаторів, в «іншу сторону» вони чомусь не дивляться. У них практично немає такого поняття, як соціальний гумор. І дуже дивний бельгійський та датський гумор. Навіть не можу пояснити, з чого вони сміються. Я отримував дуже багато каталогів з виставок карикатур і коли дивишся на ці роботи, то думаєш, що, мабуть, це їм і смішно.
«Для душі» я люблю малювати шаржі на американських та радянських акторів. Кожна людина унікальна і завжди є якісь деталі (очі, ніс, форма голови), які можна трохи спотворити. Виходить дуже смішно. Але на жінок намагаюсь шаржі не малювати — це дуже тонке заняття.
Сьогодні, у неділю, 3 листопада 2024 року, розпочалася дев'ятсот вісімдесят четверта доба широкомасштабної збройної агресії… Read More
Жителів одеського мікрорайону Черемушки не на жарт злякала змія, яку місцеві жителі виявили на дереві… Read More
Сьогодні, у День працівника соціальної сфери України, «Одеське життя» розповідає, хто такі соцпрацівники, яку вони… Read More
Цього недільного дня, 3 листопада 2024 року, в Україні відзначають День інженерних військ – професійне… Read More
Через війну багато людей були змушені залишити свої будинки і переїхати до безпечніших регіонів. На… Read More
Усіх із добрим ранком! І дня недільного вам виключно легкого, приємного і позитивного! А щоб… Read More