Можливо у місті «Укрпошта» не має надто великого значення, але для сільської місцевості – це найголовніший зв’язок з «великою землею». Сьогодні в жодному селі Тарутинської і Бородінської громад немає ні банкоматів, ні терміналів. Вони в наявності лише у Бессарабському і Буджаку. Усі платежі, пенсії, періодика, більшість відправлень проходять саме через відділення «Укрпошти».
Все було більш-менш добре, доки у 2018 році «Укрпошта» не почала скорочувати стаціонарні і запроваджувати пересувні мобільні поштові відділення. До Тарутинщини ця реформа докотилася у 2020 році — спочатку скорочували часи роботи відділень, потім почали скорочувати листонош, а зрештою і самі відділення. Люди протестували, скаржились, просили залишити листонош в селі, але керівництво «Укрпошти» було непохитним. Сьогодні поштові відділення можна перерахувати по пальцях. Вісімдесят відсотків населених пунктів обслуговують пересувні мобільні поштові відділення, які в народі охрестили «пересуньками».
Щоб дізнатися більше про роботу відділень, я зустрілася з трьома начальниками «пересуньок», що обслуговують Тарутинську і Бородінську громади.
Лілія Пепельжі, начальник пересувного мобільного поштового відділення №104:
Читайте також: Одеський поштамт відзначив ювілей та випустив святкову марку (фоторепортаж)
— Я працюю начальником відділення 4 роки. Коли починала, у нас було шість «пересуньок», зараз залишилось чотири. Спочатку в команді працювали я, листоноша і водій-супроводжувач. Зараз працюємо лише я і водій, який виконує й обов’язки листоноші. Раніше у більшості сіл працювали поштові відділення. Ми приїздили, роздавали пенсію, посилки, приймали оплату за комуналку, земельні податки. А те, що не встигали ми, робили листоноші. Але після хвилі скорочень у багатьох селах не залишилось ні відділень, ні листонош. Наше мобільне відділення обслуговує 12 сіл і майже до усіх них ще треба добратися. Час перебування у селі – усього година. За цей час ми маємо роздати пенсії, субсидії, посилки, прийняти комуналку, а ще рознести пресу. Звісно, що ми не встигаємо – звідси невдоволення та скарги людей. І їх можна зрозуміти: люди виписали газету і хочуть її отримати. Інтернетом користується молодь, а наші клієнти здебільшого пенсіонери, вони звикли читати місцеву пресу, обласну, їм подобається. Розумієте, без пошти немає села. Дуже б хотілося, щоб у селах залишили хоча б одного листоношу, хоч на пів або чверть ставки. Взагалі таке відчуття, ніби на село усім наплювати, але ж там живуть люди і більшість з них старенькі, які потребують турботи та уваги від держави.
Тетяна Плінгей, начальник мобільного поштового відділення №106:
— Наше відділення обслуговує також 12 сіл, в день по три села. Працюємо з водієм Іваном Власовим, який одночасно і поштар. Хочу від нашого маленького колективу подякувати дівчатам, які працювали раніше, — вони багато чому нас навчили, познайомили з людьми. Шкода, що досвідчених листонош скоротили, вони були згодні працювати на пів, чверть ставки, за копійки, аби тільки залишитись. Причому скоротили навіть прибуткові відділення — отака дивна оптимізація. На нас скаржаться і будуть скаржитись, бо нормально працювати без хоча б одного місцевого листоноші неможливо. Ось за сьогодні я роздала близько 30 посилок, майже півмільйона гривень пенсії. Звісно, що я не встигаю рознести періодику, прийняти в усіх комунальні, поповнити мобільні — пенсіонери користуються кнопковими телефонами. Люди питають, чому газети та журнали не розносить водій-поштар. Розумієте, у водія також велике навантаження: вивантажити, роздати посилки, і потім – коли ми веземо готівку, водій це ще й охоронець. А як важко нам взимку добиратися до кожного села по бездоріжжю! Буває, застрягаємо, штовхаємо машину. Крім того, графіки роботи нам складають у Києві, де не бачать реального положення. Наприклад, ставлять мені в один день Вознесенівку і Юр’ївку, хоча ці села знаходяться в різних напрямках. Я бачу з цієї ситуації такий вихід – щоб наше керівництво збільшило нам час перебування в селі до двох годин. І друге – повернути у кожне село, де мешкає більше 500 людей, хоча б одного листоношу. Може, ще громади домовляться з керівництвом «Укрпошти» і зможуть утримувати за бюджетні кошти листоношу, хоча б на чверть ставки. Це не великі гроші — 2,5-3 тисячі гривень, — зате яке полегшення для всіх.
Читайте також: Скільки коштує надіслати посилку за кордон і як це зробити?
Меланія Калина, начальник мобільного поштового відділення №102:
— Про труднощі мої колеги вже розповіли. Враховуючи, що 9 жовтня наше професійне свято, мені б хотілося подякувати колишньому начальнику Красненського відділення Євгенії Чорноус, яка багато чому мене навчила. Відзначити і нашу колегу Валентину Чиканчі, начальника пересувного відділення №101, та її водія Петра Столярчука, адже їхнє відділення в цьому році є передовим. Висловити від усіх дівчат велику подяку нашому менеджеру з Сарати Наталі Лєщук, яка завжди нас відстоює перед керівництвом. А ще сказати спасибі за розуміння мешканцям громад, які допомагають нам. Наприклад, прийшли за пенсією, бачать — газети прибули, то беруть не тільки свої, а ще і по дорозі розносять сусідам. Також хочу привітати усіх листонош з професійним святом — це тяжка праця, але вона дуже потрібна селянам.
Марія Гаврилюк, с. Вознесенівка, Бородінська громада:
— Багато років я виписувала місцеву газету «Знамено труда». Соцмережами не користуюсь, усі новини звикла отримувати з «районки». Але після того, як у селі скоротили відділення, доставка періодики по хатах припинилася. Поштарі «пересуньок» кажуть, що треба приходити до пошти і самій забирати газету. Але ж я оплатила поштові послуги, щоб мені газету приносили до хвіртки, і не розумію, чому повинна робити це сама. У селі є люди, які за станом здоров’я не можуть дійти до пошти, — що їм робити? Для старих людей листоноша – це світ у віконці: і ліки принесе, і побалакає за життя, і допоможе. Невже керівництву «Укрпошти» настільки неважливі люди?
Ольга Михайлова, с. Новотарутине (Новодолинське), Бородінська громада:
— З того часу, як нас почали обслуговувати «пересуньки», у мене повністю зникла довіра до «Укрпошти». Виписала газету на півроку – не отримала жодного номеру. Бачу, як вони працюють: приїдуть, стануть під деревом, і з капота пенсії роздають, на колінах комунальні приймають. Питаю: чого не в приміщенні, адже у будівлі старостату залишилось охайне поштове відділення. Виявляється, що «Укрпошта» не хоче утримувати своє приміщення, бо їм невигідно. Що ж це за оптимізація така, від якої якість поштових послуг погіршилась, а не покращилась? Мої односельці також незадоволені, реформа «Укрпошти» додала людям тільки купу проблем і негативу, якого зараз під час війни і так достатньо. Наші люди з цього приводу і сход села збирали, і на гарячу лінію звертались, але нас ніхто не чує. Як нові марки презентувати, так керівник «Укрпошти» на весь інтернет красується. Нехай приїде у село і побачить, як поштові послуги надаються, людей послухає.
Георгій Іванов, с. Лужанка, Тарутинська громада:
— Хочу захистити поштарів. Нас обслуговує відділення №101 — поштар Валентина і водій Петро. Вони завжди добре ставляться до всіх. Так, не усе встигають, але вони не винні, що керівництво їх загнало своїми тупими графіками в жорсткі рамки. Треба переглянути ці графіки і зарплатню поштарям додати. Яка може бути ефективність від працівника за копійки? Лужанка – село невеличке, як то кажуть, «глибинка», нам без листонош ніяк. Для нас приїзд пошти, особливо взимку, коли навіть автобуси не ходять, – це свято, усе село збігається. Знаю, що «Укрпошта» досі державне підприємство, а значить, держава має подбати про своїх громадян і подумати про те, що село не зможе вижити без поштових відділень, тим паче, що альтернативи тут немає.
Керівництво громад також занепокоєне ситуацією, що склалася в селах після реформи “Укрпошти”. Адже саме головам громад скаржаться люди. Майже на усіх сходах селяни висловлюють своє невдоволення. Тому у Тарутинській громаді усі стаціонарні відділення були звільнені від сплати за оренду приміщень, тільки би пошта працювала. У Бородінській пішли ще далі: Іван Кюссе, голова громади, три роки тому підписав меморандум про співпрацю з Одеською обласною дирекцією “Укрпошти”. У ньому громада взяла на себе обов’язки зробити капітальні та косметичні ремонти в поштових відділеннях за рахунок коштів з бюджету громади, аби тільки їх не закривали. Громада обіцяне виконала, а от керівництво “Укрпошти” все одно закрило вже відремонтовані стаціонарні відділення, заразом скоротивши і листонош.
Читайте також:
Свої 498-мі роковини Балта відзначила на хвилях вдячності ЗСУ. Старовинне місто цілющих джерел і магії,… Читати далі
В Одесі на 76-му році обірвалося життя наукового співробітника Музею західного і східного мистецтва, відомого… Читати далі
В Одесі запрацювала муніципальна служба «Соціальне таксі». Безоплатною послугою можуть користуватися люди з інвалідністю I… Читати далі
На селищі Котовського після тривалого капітального ремонту відкрили приміщення бювету, розташованого на Кримському бульварі. За… Читати далі
Уряд України ухвалив рішення про безкоштовне харчування для всіх учнів 1-4 класів. Для організації процесу… Читати далі
Сьогодні, 9 жовтня 2024 року, Верховна Рада проголосувала за перейменування міста Южне Одеської області на… Читати далі