Минув рік з моменту прийняття головою Одеської обласної військової адміністрації (ОВА) Олега Кіпера розпоряджень №694/A-2024 про перейменування вулиць та №695/A-2024 про демонтаж пам’ятників, спрямованих на деколонізацію публічного простору Одещини. Ці заходи стали частиною ширшої державної політики, спрямованої на подолання російських імперських і радянських наративів, що формували міф про Одесу як «російське місто».
Ключові моменти:
Обговорення результатів, проблем і пропозицій щодо подальшого вдосконалення процесу деколонізації відбулося в Одеській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. М. Грушевського за участі експертів і громадських діячів.
Формування наративу про Одесу як «російське місто» розпочалося після захоплення фортеці Хаджибей російською імперією наприкінці XVIII століття. Царський історик Аполлон Скальковський створив концепцію, що Одеса була «заснована» Катериною II у 1794 році, а до того тут «нічого не було». Цей міф активно підтримувався в Російській імперії, Радянському Союзі та навіть після відновлення незалежності України через офіційні документи, де 2 вересня 1794 року вказувалося як дата заснування міста, попри відсутність історичного указу Катерини II про це.
Радянська влада формувала пантеон «великих одеситів» – літераторів, таких як Ісаак Бабель, Валентин Катаєв, Юрій Олеша, Едуард Багрицький, Ільф і Петров, які жили переважно в Москві й прославляли радянський режим. Будь-які спроби висвітлити діяльність українських чи інших діячів, що протистояли імперії чи СРСР, зазнавали критики та маргіналізації. Російська федерація використовувала ці наративи для просування тези про «російську Одесу» («місто Пушкіна, Воронцова, Бабеля»), що стало інструментом гібридної війни, особливо після 2014 року.
За рік перейменовано значну кількість вулиць, зокрема на честь українських військових, загиблих у війні з Росією, та діячів, які протистояли імперським чи радянським наративам.
Наприклад, вулиця генерала Петрова в Хаджибейському районі стала вулицею Євгенія Танцюри, активіста й бійця «Азову», загиблого в Маріуполі. Вулиця Ільфа та Петрова перейменована на честь сім’ї Глодан, яка загинула від ракетного удару по Одесі, та ін.;
За темою: Вулиця, яка більше не сміється: від Ільфа і Петрова до сім’ї Глодан (відео)
Вшановано українських митців та істориків, архівістів і бібліотекарів, чиї дослідження розкривали українську історію Одеси, попри маргіналізацію.
Загалом 97% нових назв пов’язані з Одесою чи одеситами.
Демонтувати вдалося лише 4 з 19 пам’ятників, зазначених у розпорядженні. Пам’ятники Пушкіну, Воронцову, радянським генералам тощо ще не демонтовано через бюрократичні перепони та статус «культурної спадщини», наданий у радянські часи.
Під час дискусії спікери наголосили, що Одеська міська рада частково саботує виконання розпоряджень ОВА, затягуючи демонтаж пам’ятників і встановлення нових табличок. Наприклад, не розроблено кошториси для демонтажу, а брендбук для нових адресних покажчиків досі в розробці.
Використовуються маніпуляції, апелюючи до ЮНЕСКО та звинувачуючи активістів у «вандалізмі» чи «антисемітизмі». Зокрема, пам’ятник Пушкіну, як наголосили спікери, помилково вважається захищеним ЮНЕСКО, хоча єдиний об’єкт під захистом – пам’ятник Дюку де Рішельє.
Читайте також: Деколонізація в Одесі: конфлікт через табличку переріс у бійку
Що маємо? Недостаню законодавчу базу: Закон про деколонізацію зобов’язує голову ОВА видавати розпорядження, але їх виконання покладено на місцеву владу, яка часто ухиляється. Відсутні механізми примусу. Статус «культурної спадщини» для радянських пам’ятників ускладнює їхній демонтаж, адже потрібна складна процедура виключення з реєстру.
Частина одеситів досі сприймає лише російську версію історії міста, що ускладнює просування українських наративів. Через постколоніальний і постгеноцидний контекст багато одеситів взагалі не знали про українських діячів чи історію боротьби за незалежність, що ускладнює сприйняття нових назв. Інформація про українських героїв Одеси залишалася тільки в наукових працях, недоступних широкому загалу.
Продовження повноважень ОВА:
Захист результатів деколонізації:
Залучення місцевих бюджетів:
Посилення просвітницької роботи:
Як наголосили спікери, рік деколонізації в Одесі показав значний прогрес: перейменовано десятки вулиць на честь українських героїв і діячів, демонтовано кілька пам’ятників. Однак опір місцевої влади, бюрократичні перепони та інформаційні маніпуляції гальмують процес. Законодавство потребує вдосконалення, щоб забезпечити виконання розпоряджень і захистити результати деколонізації. Одеса, як частина України, має утверджувати свою українську ідентичність, вшановуючи тих, хто боровся за її незалежність, і відкидаючи імперські міфи, що століттями спотворювали її історію.
Фото авторки
Цього недільного дня, 3 серпня, у нашій країні відзначають День Повітряних Сил Збройних Сил України… Read More
Рятувальники призупинили пошуки 16-річного підлітка, який зник безвісти, купаючись під час шторму під Одесою. За… Read More
Чи доречно проводити курортний сезон під час війни та за що люблять Одесу? Такі теми… Read More
У перші дні серпня Чорне море біля узбережжя Одещини радує комфортною температурою для купання —… Read More
Доброго ранку, любі друзі! Неділя — ідеальний день для відпочинку й сміху. Зустрічайте нашу нову… Read More
Сьогодні, 3 серпня, магнітних бур не очікується, геомагнітне поле залишиться спокійним. Read More