Ручне не заводське виготовлення лікарських препаратів сьогодні зустрічається досить рідко. У День фармацевтичного працівника України, «Одеське життя» оновлює інтерв'ю за 2020 рік із завідувачкою аптеки №22 мережі «Фармація» Наталією Киссою, щоб розповісти про особливості ручного виготовлення ліків та їхню відмінність від фабричних аналогів.
— Так, є. Їх, щоправда, небагато, всього шість аптек — п’ять звичайних і одна гомеопатична. Раніше це було ціле виробництво з бюреточними системами, але зараз усе змінилося. Ми готуємо зовнішні, внутрішні та дитячі форми ліків. Лікарі іноді призначають ліки за індивідуальними рецептами і підбирають такі дозування, яких у заводському виконанні не знайти. Наприклад, свічки або «бовтанки», які виписують дерматологи, а ми виготовляємо за цими рецептами ліки. Це дуже індивідуально, наприклад, для новонароджених кожного разу змінюється дозування — адже дитина росте.
— Хто має право готувати ліки?
— Фахівці — фармацевти та провізори. Фармацевт безпосередньо бере участь у процесі приготування, а провізор-аналітик перевіряє його роботу. Для цього пишеться «контролька», де вказано, що фармацевт поклав, у якій кількості та в якому порядку. Тобто готують ліки не менш як двоє людей, а потім усе перевіряє провізор-аналітик. До речі, у нас перевіряється абсолютно все. Навіть коли лікар призначає пропис порошків, ми перевіряємо дозування — чи правильно він написав, чи не помилився. Адже людський фактор ніхто не скасовував.
— У чому різниця між фармацевтом і провізором?
— Фармацевт — це той, хто закінчив фармацевтичне училище, а провізор — інститут. Обов’язки фармацевта — готувати препарати або відпускати готові лікарські засоби, як ми їх називаємо, «першостольники». Провізор також може відпускати і готувати ліки, але при цьому він ще виконує організаційно-управлінські та ліцензійні завдання, тобто документальне управління аптекою.
— Хто навчає молодих провізорів і фармацевтів?
— Коли приходять молоді фахівці, їх якийсь час обов’язково навчають досвідчені співробітники, які працюють в аптеці, постійно перевіряють, що вони роблять і як. Їм можуть, наприклад, доручити приготувати якусь нескладну мазь, але все, що вони роблять, контролює старший провізор.
— Чи відрізняються ліки, приготовані вручну, від тих, що виробляють на фабриці?
— Звісно, відрізняються — ми не додаємо напівфабрикатів і консервантів, але через це у ліків, приготованих в аптеці, менший термін придатності. Ось, наприклад, є такий засіб, як натрію тетраборат. Цей препарат є заводський, але багато лікарів хочуть, щоб його готували ми, оскільки через допоміжні речовини, які додають на виробництві, може знижуватися ефективність основної речовини. Це і є одна з основних відмінностей наших ліків від фабричних — відсутність допоміжних речовин, які дають змогу продовжити термін придатності. А максимальний термін придатності лікарських форм, які готують в аптеці, — 30 днів.
— Чи трапляються помилки під час виготовлення препаратів?
— Ні, ніколи. В аптеках це абсолютно виключено. Усе, що ми готуємо, перевіряється не один раз, усі етапи контролюються.
— Чи є різниця між приготуванням дорослих ліків і дитячих?
— При виготовленні ліків для дітей існують інші вимоги. Дитячі форми готуються в асептичних умовах. Тобто безпосередньо перед тим, як приступити до приготування дитячої форми, фахівець переодягається, надягає рукавички, шапку, інше взуття, і тільки після цього заходить у приміщення, де відбувається приготування. Дорослі форми готуються в асистентській, там теж усе стерильно, працюють кварцові лампи, але там усе одно трошки інші умови.
— Чи знають працівники аптеки всі препарати, які існують, адже нові ліки з’являються постійно?
— Знання основної бази фармакології ми отримуємо в училищах та інститутах, але наука не стоїть на місці, і нам доводиться весь час удосконалюватися. Адже фармацевтичний ринок розвивається дуже швидко. Нам допомагає і інтернет, і постійне оновлення щодо препаратів — ми черпаємо інформацію з усіх фахових джерел. Це колосальний досвід і праця — розвиватися і не стояти на місці. Крім того, є комп’ютери, де містяться всі дані, вся база, проте основне ми тримаємо в голові — практично всю фармакологію.
— Друзі, сусіди та знайомі по допомогу звертаються?
— Так, часто буває. Але ми нормально реагуємо на такі речі. Звісно, приємно, що тобі довіряють, і хочеться допомогти людям.
— Що найскладніше або найнеприємніше у вашій роботі?
— Неприємного нічого немає. Якщо любиш свою роботу, немає якихось негативних думок чи жалю. А найскладніше, напевно, — спілкування з людьми, адже вони всі різні, і до кожного потрібно знайти правильний підхід. Іноді доводиться тримати себе в руках, а іноді бути психологом. Адже до нас звертаються не тільки по допомогу, а й приходять поспілкуватися — це самотні люди, яким нема з ким поговорити. Ну а конфліктів у нас не буває, ми намагаємося гасити їх у зародку.
— А що найприємніше?
— Сам процес роботи, а також коли люди приходять і кажуть: спасибі, допомогло, спрацювало.
— Чи існують міфи про роботу фармацевта?
— Багато хто уявляє собі фармацевта як дівчину в білому халатику, яка просто стоїть біля каси і відпускає медикаменти. Але за цією легкістю у кожної з нас — колосальна праця, великий багаж знань, розвиток, саморозвиток і важка фізична праця. Багато хто не бачить цей бік нашої роботи і навіть не підозрює про нього.
Поблизу села Комишівка Саф'янівської громади Ізмаїльського району зареєстровано спалах африканської чуми свиней (АЧС). Це вже… Read More
Сьогодні, 22 листопада, в Одесі спостерігається потужний вітер, що призвів до падіння дерев та пошкодження… Read More
Руслан Тимченко пішов серед перших захищати Україну добровольцем. Спочатку потрапив на Миколаївський напрямок, потім –… Read More
Викладачі проводять лекції в бомбосховищах, студенти навчаються з окопів, але конкурси та престиж вишу зростають,… Read More
На узвозі Віталія Блажка невдовзі почнеться будівництво нової дренажної системи. З 23 листопада 2024 року… Read More
Ми живемо в час історичних подій. 10 років Революції Гідності, 20 років Помаранчевої революції, роковини… Read More