Статті

Фільм, який прославив Одесу на весь світ: “Броненосцю Потьомкіну” виповнюється 100 років

У невеличкому нарисі авторка “Одеського Життя” Марія Котова розповідає про Одесу 1920-х — місто натхнення і свободи, де сторіччя тому творча атмосфера стала ґрунтом для народження легендарного фільму «Броненосець “Потьомкін”».

Ключові моменти:

  • Фільму Сергія Ейзенштейна «Броненосець “Потьомкін”» виповнюється 100 років — його визнано одним із найвпливовіших у світовій історії кіно.
  • Легендарну сцену зі сходами, що прославила Одесу, зняли саме тут, а ідея з дитячим візком виникла спонтанно під час зйомок.
  • Одеса має кінематографічну душу: саме тут діяло ВУФКУ та знімали перші українські фільми.
  • Історія фільму тісно пов’язана з історією справжнього корабля «Князь Потьомкін-Таврійський» і з самою Одесою — містом, що навчило кіно говорити мовою серця.

Тут в об’єктив дивилось море та грали ролі кораблі

Роль панцерника зіграв інший корабель, а місто стало декорацією

Потьомкінські сходи на початку ХХ сторіччя. Саме вони стали однією з головних декорацій знаменитого фільму.

Цього року виповнюється 100 років фільму Сергія Ейзенштейна «Броненосець «Потьомкін»» (1925) — стрічки, яку називають однією з найвпливовіших у світовій історії кіно. Роботу над фільмом розпочали наприкінці березня 1925 року в Ленінграді, а завершили у тому ж році в Одесі, коли саме море, місто та його люди стали живими декораціями для знакової картини світового кіно.

Цікаво, що у ролі самого броненосця знімався не «Потьомкін», а старий корабель Чорноморського флоту «Дванадцять апостолів», підфарбований і перетворений на символ. Саме в Одесі знято легендарну сцену на сходах, яка прославила місто на весь світ. Епізод із дитячим візочком, що котиться вниз, народився спонтанно — як образ беззахисності перед жорстокістю, і став одним із найвідоміших у світовому кінематографі.

Кінематографічна душа Одеси

Одеса здавна має кінематографічну душу. Її кіностудія, заснована 1919 року на Французькому бульварі, 33, — одна з перших кінофабрик світу. Перші павільйони тут звели інженери, які працювали над Ейфелевою вежею. Саме в Одесі ще 1906 року фотограф і кінооператор Мирон Гроссман відкрив перше кіноательє «Мирограф». 

Архівна кіноафіша

Уже у 1920-х роках місто стало серцем українського кіно — тут діяло Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ), де творили Лесь Курбас, Олександр Довженко, Георгій Стабовий.

Архівні афіші початку ХХ сторіччя демонструють багатогранну творчу атмосферу в Одесі 100 років тому

Петро Манелис, засновник Музею-кав’ярні «Стара Одеса», часто говорить, що історія одеського кіно — це не лише про фільми, а про саму атмосферу міста:

 — Тут, на Французькому бульварі, зароджувалося українське кіно. Тут пахло морем, світлом і кавою, а в павільйонах народжувалися емоції. Саме Одеса навчила кіно говорити людською мовою, мовою серця.

Архівна афіша

А серед перших зірок одеського кіно сяяла Віра Холодна (Левченко) — легендарна акторка німого кіно, яку називали «королевою екрану». Саме в Одесі вона знімалася у перших фільмах, тут її впізнавали на вулицях, а кінозали збирали аншлаги. 

Історія фільму, історія корабля…

Та історія фільму неможлива без історії самого корабля. «Князь Потьомкін-Таврійський», спущений на воду 1900 року в Миколаєві, увійшов в історію як корабель, на якому розгорнулися події літа 1905 року. Згодом він змінював імена — «Пантелеймон», «Борець за свободу», — переходив від флоту до флоту, поки 1923 року не був розібраний на метал. Але його історія залишилася у хвилях Чорного моря — як спогад і легенда.

Панцирник “Князь Потьомкін-Таврійський”

Про ті події та про Одесу того часу нагадують експонати Музею-кав’ярні «Стара Одеса». Тут зберігається примірник часопису «Нива» 1905 року, де описані ті самі дні, названі тоді просто бунтом.

Видання Нива
Руйнування, які зазнала Одеса під час революції 1905 року
Одна з будівель, в яку влучив снаряд під час обстрілу Одеси повстанцями з панцерника “Потьомкін”

У залах музею можна побачити картину Петра Коновського з артистками ВУФКУ, відчути атмосферу старого кіно і роздивитися, як виглядали знамениті сходи ще до того, як стали Потьомкінськими.

Картину Петра Коновського з артистками ВУФКУ
Так виглядали знамениті сходи ще до того, як стали Потьомкінськими

— Це не просто експонати, — каже Петро Манелис. — Це дотик до самої історії Одеси. Тут оживають і ті, хто творив кіно, і ті, хто в ньому жив. У кожній речі — частинка часу, який пахне морем і кіноплівкою.

У кафе-музеї Стара Одеса/Фото Марії Котової

Коли ми сьогодні дивимося кадри старого фільму чи підіймаймося Потьомкінськими сходами, то бачимо не лише кіно — ми бачимо Одесу, яка вміла бути вільною, талановитою і справжньою ― символом людської гідності, сили та морського серця міста, яке ніколи не мовчить навіть у шторм…

Довідка “Одеського Життя”

«Броненосець “Потьомкін”» — німий фільм режисера Сергія Ейзенштейна, знятий 1925 року на Одеській кіностудії. Стрічка створювалася до 20-річчя революції 1905 року і мала показати бунт моряків на кораблі «Князь Потьомкін-Таврійський». Проте Ейзенштейн перетворив політичне замовлення на справжній мистецький експеримент, який змінив саме уявлення про кіномову.

Фільм став революційним у технічному й художньому сенсі. Ейзенштейн уперше застосував монтаж як інструмент емоційного впливу — коли послідовність кадрів створює не просто оповідь, а психологічну напругу. Його “монтаж атракціонів” став основою сучасної кінорежисури й теорії кіно. Саме завдяки цій новаторській техніці стрічка здатна викликати у глядача відчуття співпереживання навіть без жодного слова.

Найвідоміший епізод — сцена на Потьомкінських сходах, де дитячий візок котиться вниз серед паніки, — став символом жорстокості й беззахисності людини перед владою. Цю сцену вивчають у всіх кіношколах світу, а її ритм, композицію й символіку десятки разів цитували інші режисери — від Браяна Де Пальми до Террі Гілліама.

«Броненосець “Потьомкін”» неодноразово визнавали найкращим фільмом усіх часів — зокрема, на Всесвітньому кінофестивалі в Брюсселі 1958 року. Стрічка вплинула на світовий кінематограф XX століття так само, як живопис Ван Гога — на мистецтво, або симфонії Бетховена — на музику.

Для Одеси ця картина стала частиною культурного міфу: вона навіки пов’язала місто з історією світового кіно, зробивши його не лише знімальним майданчиком, а місцем, де море і свобода дали світові нову мову кінематографа.

Читайте також:

Share
Марія Котова

Авторка видання "Одеське життя". Журналістка з майже 20-річним досвідом. Пише про життя, культуру та історію Одеси. Членкиня Національної спілки журналістів України (НСЖУ), авторка чотирьох книг прози. Публікації доповнює власними фото.

Recent Posts

  • Новини

На Одещині масово загинула риба та аномально забарвилася водойма

В Одеській області у водоймі села Жеребкове виявили масову загибель молоді карася сріблястого та незвичний… Read More

13-10-2025 в 22:53
  • Новини

Погода в Одесі: що прогнозують сноптики на вівторок, 14 жовтня

У вівторок, 14 жовтня 2025 року, в Одесі та області синоптики оприлюднили оновлений прогноз погоди.… Read More

13-10-2025 в 21:40
  • Новини

Позбавлення громадянства Труханова: що зміниться в Одесі

Якщо указ щодо позбавлення українського громадянства мера Одеси Геннадія Труханова буде підписано, його повноваження припиняться… Read More

13-10-2025 в 20:34
  • Новини

Готували диверсії на залізниці: на Одещині затримали російських агентів

Правоохоронці затримали двох юнаків, які за грошову винагороду підпалювали релейні шафи, і повідомили їм про… Read More

13-10-2025 в 19:44
  • Новини

В Україні змінили умови початку опалювального сезону

Кабінет Міністрів змістив офіційні дати опалювального періоду на 1 листопада — 31 березня замість традиційних… Read More

13-10-2025 в 18:36
  • Новини

«З’являються раз на кілька років»: Труханов спростував чутки про російське громадянство

Мер Одеси Геннадій Труханов прокоментував нову хвилю чуток про нібито російське громадянство, наголосивши, що за… Read More

13-10-2025 в 17:34