У невеличкому нарисі авторка “Одеського Життя” Марія Котова розповідає про Одесу 1920-х — місто натхнення і свободи, де сторіччя тому творча атмосфера стала ґрунтом для народження легендарного фільму «Броненосець “Потьомкін”».
Ключові моменти:
Тут в об’єктив дивилось море та грали ролі кораблі
Цього року виповнюється 100 років фільму Сергія Ейзенштейна «Броненосець «Потьомкін»» (1925) — стрічки, яку називають однією з найвпливовіших у світовій історії кіно. Роботу над фільмом розпочали наприкінці березня 1925 року в Ленінграді, а завершили у тому ж році в Одесі, коли саме море, місто та його люди стали живими декораціями для знакової картини світового кіно.
Цікаво, що у ролі самого броненосця знімався не «Потьомкін», а старий корабель Чорноморського флоту «Дванадцять апостолів», підфарбований і перетворений на символ. Саме в Одесі знято легендарну сцену на сходах, яка прославила місто на весь світ. Епізод із дитячим візочком, що котиться вниз, народився спонтанно — як образ беззахисності перед жорстокістю, і став одним із найвідоміших у світовому кінематографі.
Одеса здавна має кінематографічну душу. Її кіностудія, заснована 1919 року на Французькому бульварі, 33, — одна з перших кінофабрик світу. Перші павільйони тут звели інженери, які працювали над Ейфелевою вежею. Саме в Одесі ще 1906 року фотограф і кінооператор Мирон Гроссман відкрив перше кіноательє «Мирограф».
Уже у 1920-х роках місто стало серцем українського кіно — тут діяло Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ), де творили Лесь Курбас, Олександр Довженко, Георгій Стабовий.
Петро Манелис, засновник Музею-кав’ярні «Стара Одеса», часто говорить, що історія одеського кіно — це не лише про фільми, а про саму атмосферу міста:
— Тут, на Французькому бульварі, зароджувалося українське кіно. Тут пахло морем, світлом і кавою, а в павільйонах народжувалися емоції. Саме Одеса навчила кіно говорити людською мовою, мовою серця.
А серед перших зірок одеського кіно сяяла Віра Холодна (Левченко) — легендарна акторка німого кіно, яку називали «королевою екрану». Саме в Одесі вона знімалася у перших фільмах, тут її впізнавали на вулицях, а кінозали збирали аншлаги.
Та історія фільму неможлива без історії самого корабля. «Князь Потьомкін-Таврійський», спущений на воду 1900 року в Миколаєві, увійшов в історію як корабель, на якому розгорнулися події літа 1905 року. Згодом він змінював імена — «Пантелеймон», «Борець за свободу», — переходив від флоту до флоту, поки 1923 року не був розібраний на метал. Але його історія залишилася у хвилях Чорного моря — як спогад і легенда.
Про ті події та про Одесу того часу нагадують експонати Музею-кав’ярні «Стара Одеса». Тут зберігається примірник часопису «Нива» 1905 року, де описані ті самі дні, названі тоді просто бунтом.
У залах музею можна побачити картину Петра Коновського з артистками ВУФКУ, відчути атмосферу старого кіно і роздивитися, як виглядали знамениті сходи ще до того, як стали Потьомкінськими.
— Це не просто експонати, — каже Петро Манелис. — Це дотик до самої історії Одеси. Тут оживають і ті, хто творив кіно, і ті, хто в ньому жив. У кожній речі — частинка часу, який пахне морем і кіноплівкою.
Коли ми сьогодні дивимося кадри старого фільму чи підіймаймося Потьомкінськими сходами, то бачимо не лише кіно — ми бачимо Одесу, яка вміла бути вільною, талановитою і справжньою ― символом людської гідності, сили та морського серця міста, яке ніколи не мовчить навіть у шторм…
«Броненосець “Потьомкін”» — німий фільм режисера Сергія Ейзенштейна, знятий 1925 року на Одеській кіностудії. Стрічка створювалася до 20-річчя революції 1905 року і мала показати бунт моряків на кораблі «Князь Потьомкін-Таврійський». Проте Ейзенштейн перетворив політичне замовлення на справжній мистецький експеримент, який змінив саме уявлення про кіномову.
Фільм став революційним у технічному й художньому сенсі. Ейзенштейн уперше застосував монтаж як інструмент емоційного впливу — коли послідовність кадрів створює не просто оповідь, а психологічну напругу. Його “монтаж атракціонів” став основою сучасної кінорежисури й теорії кіно. Саме завдяки цій новаторській техніці стрічка здатна викликати у глядача відчуття співпереживання навіть без жодного слова.
Найвідоміший епізод — сцена на Потьомкінських сходах, де дитячий візок котиться вниз серед паніки, — став символом жорстокості й беззахисності людини перед владою. Цю сцену вивчають у всіх кіношколах світу, а її ритм, композицію й символіку десятки разів цитували інші режисери — від Браяна Де Пальми до Террі Гілліама.
«Броненосець “Потьомкін”» неодноразово визнавали найкращим фільмом усіх часів — зокрема, на Всесвітньому кінофестивалі в Брюсселі 1958 року. Стрічка вплинула на світовий кінематограф XX століття так само, як живопис Ван Гога — на мистецтво, або симфонії Бетховена — на музику.
Для Одеси ця картина стала частиною культурного міфу: вона навіки пов’язала місто з історією світового кіно, зробивши його не лише знімальним майданчиком, а місцем, де море і свобода дали світові нову мову кінематографа.
Читайте також:
З 14 грудня набуває чинності новий розклад Укрзалізниці на 2025–2026 роки — у ньому з'являться… Read More
В Одесі, 28 листопада, будуть діяти два графіки відключення світла. Адже в місті сьогодні функціонують… Read More
У кількох селах Одеської області розпочалися аварійні роботи, які повинні поліпшити проїзд по важливій регіональній… Read More
Ніч проти 28 листопада принесла в Україні нові атаки. Окупанти знову атакували Дніпропетровщину та Херсонщину:… Read More
Рибалка в Одеській області займався незаконним виловом риби у межах Національного природного парку «Тузловські лимани».… Read More
Вибір та покупка комп'ютерної техніки — відповідальна справа, оскільки треба придбати дійсно якісну продукцію та… Read More
View Comments
Дякую Марії за чергову чудову статтю.
Коли чуєш словосполучення "броненосець Потьомкін", то не пригадуєш всі ті жахи, що відчувало місто під час бунту, а згадується тільки геніальний фільм. Фільм, де реальні і тим більше фейкові події бунту подані ще більше фейковими та пафосними. Але час все це відсіяв і залишився тільки фільм, що дав кінематографу нову мову, став ніби локомотивом, що вивів його на новий рівень. Це був як закат епохи витрильників та настання епохи пару з котелен Потоьомкіна.
Продовження (частина 2).
І цей злам епох відбувся в Одесі.
Статя Марії Котової як пояснення, чому це відбулось саме в нашому місті - місті "гідності, сили та морського серця", яке надихає на створення шедеврів.
Я бував в чудовому Музеї-кав’ярні «Стара Одеса», знайомий з його засновником Петром Манелісом. Але про поетичну складову цього хранителя часу довідався тільки зі статті Марії - "У кожній речі — частинка часу, який пахне морем і кіноплівкою" - браво, Петре!
Продовження (частина 3).
P.S. До імен Леся Курбаса, Олександра Довженко та Георгія Стабового не можно не додати ім"я Юрія Яновского, який також працював в цей час на Одеській кіностудії, то описав це в своєму романі "Майстер корабля".
P.P.S. Вражає картина Петра Коновського, де вся увага на жінку в центрі - схоже, вона вже щось передчуває.