Розстріляні ліхтарі та скарги на велику кількість світла у дворах — це не жарти, а реалії комунального підприємства «Одесміськсвітло». «Одеське життя» поговорило з його директором Олександром Прокопцем та з'ясували багато цікавого. Наприклад, ви знаєте, як виглядає кімната, де вмикають усі міські ліхтарі?
Одеська контора з експлуатації та будівництва зовнішнього вуличного освітлення «Одесміськсвітло» була зареєстрована у 1951 році. Тоді на її балансі було 2000 світильників з лампою розжарювання, а довжина мереж освітлення складала два кілометри. Через 70 років в Одесі налічується майже 50 тисяч ліхтарів та 1500 кілометрів мереж освітлення. І роботи тривають. Директор підприємства Олександр Прокопець уточнює, що міськсвітло займається експлуатацією світильників, а не їх встановленням. Тому якщо на території нового житлового комплексу немає ліхтарів, то це недбалість забудовника, а не підприємства. А ось непрацюючі ліхтарі – це вже до міськсвітла.
— Щоночі чергова група проїжджає містом — якщо на одній ділянці більше 3% непрацюючих світильників, уранці на місце поломки виїжджають майстри. Плюс сучасна система освітлення, яку ми запроваджуємо останні три роки, – це розумна система. По-перше, такі світильники самостійно регулюють яскравість, залежно від часу доби. А по-друге, за їхнім станом можна стежити в режимі реального часу. Цим у нас опікується оперативно-диспетчерська служба, — пояснив Олександр Прокопець.
Кабінет, де вмикають все вуличне освітлення, виглядає несподівано просто. За моніторами комп’ютерів сидять диспетчери, які вмикають світло і уважно стежать за станом світильників та трансформаторних підстанцій. В ідеалі після повної зміни системи освітлення завдяки розумній системі можна буде бачити кожен ліхтар і розуміти причину його поломки не виходячи з кабінету. Поки що розумних світильників близько 10 тисяч.
Перші ліхтарі з’явилися в Одесі завдяки герцогу де Рішельє. Ще 210 років тому він розумів, що вулиці треба освітлювати. Цікаво, що перші світильники «працювали» на салі, налитому у плошки, – 1818 року їх налічувалося 400 штук. Надалі для освітлення використовували конопляну олію, спирт, гас і газ. До речі, газових світильників 1868 року було встановлено 2140 штук. А ось електрику — у вигляді свічок Яблочкова (вугільні дугові лампи. — Прим. ред.) — вперше застосували в Одесі 1880 року на Миколаївському бульварі (сьогодні Приморському). І, нарешті, за 10 років вже електричні ліхтарі на центральних вулицях радували одеситів.
Списки на капремонт мереж зовнішнього освітлення формуються з урахуванням закінчення термінів експлуатації світильників, скарг населення, пропозицій районних адміністрацій, пропозицій депутатів Одеської міської ради.
Отже, якщо у вашому дворі немає зовнішнього освітлення, треба написати до однієї з інстанцій:
А для посилення реакції на повідомлення можна надіслати листи всім одразу. Олександр Прокопець розповідає про курйозний випадок, коли до міськсвітла прийшла скарга на відсутність зовнішнього освітлення в одному з дворів спального району. Після цього вона неодноразово дублювалася у телефонному режимі навіть після того як ліхтарі відремонтували. Наполегливого одесита запросили на зустріч, і тут виявилося, що він інвалід за зором, точніше, повністю незрячий, а тому елементарно не міг бачити світильники. Чоловік переживав за онучку і хотів бути впевненим, що у дворі їхнього будинку і вночі ясно. Але, що б там не було, метод спрацював.
У 2021 році Одеська міськрада ухвалила рішення про проведення капітального ремонту мереж зовнішнього освітлення в історичній частині міста із заміною наявних світильників із натрієвою лампою на світлодіодні світильники. Всього на 118 об’єктах – вулицях, провулках, скверах – у 2021 році замінено 3800 ліхтарів. Цього року роботи тривають. Наприклад, на Соборній площі у січні нинішнього року співробітники міськосвіту встановили 119 світильників та 67 торшерних стійок, проклали 1775 метрів кабельної лінії. А в поки що не затверджених планах — заміна світильників на центральних вулицях, у міжквартальних зонах спальних районів та подальша робота з архітектурного освітлення (підсвічування будівель).
— Якщо ліхтарі працюють вдень, це означає, що ми проводимо ремонтні роботи, а не просто «палимо електрику». Бо за технікою безпеки у темний час доби навіть закручувати лампочки заборонено. А по-справжньому економити електрику сьогодні дозволяють нові світлодіодні світильники, — каже про найчастішу претензію до міськсвітла Олександр Прокопець.
Зміна освітлення тішить око, а от довгограючі роботи на початку вулиці Катерининської багатьом припали не до вподоби. Але для того щоб усі вулиці засяяли, як експериментальна Рішельєвська, доведеться трохи потерпіти. Адже якісне освітлення просто необхідне місту: і щодо естетики, і щодо безпеки.
Уличное освещение Одессы: сколько в городе осталось газовых фонарей
Хоча, на жаль, нерідкі й випадки вандалізму. Наприклад, у новорічну ніч у світну скриню на Дерибасівській запустили петарду і спалили інсталяцію.
Ліхтарі ж розстрілюють та зрізають разом із металевими торшерами. Наприклад, на узвозі в Херсонському сквері 2006 року встановили на сходах торшери. А за два місяці все було розстріляно. У 2016 році знову були встановлені торшерні стійки – все вкрадено разом зі світильниками. Така сама проблема є і на Трасі здоров’я.
У середньому на рік через вандалізм, а також через ДТП, непридатними стають близько 30-40 світильників.
У 2021 році міськосвітло отримало 1686 скарг від одеситів. І якщо деякі з них абсолютно логічні та закономірні, то є й такі, що викликають подив. Цитуємо одну з таких скарг:
«У нашому будинку стоять три стовпи із двома лампами. Раніше о 12 годині ночі одну лампу відключали. Зараз цього не роблять, забагато світла, і це світло завдає незручності, світло б’є у вікна і нічим його не закриєш. Прохання: чи можна взагалі залишити по одній лампі? Потрібно заощаджувати».
Підставою для вибору потужності нового світлодіодного світильника є світлотехнічний розрахунок, який виконується в електронному вигляді з урахуванням заданих параметрів вулиць: ширини дороги, ширини тротуару, з урахуванням факту використання наявних опор та відстані між ними або потреби встановлення нових опор. Згідно з останніми нормативними актами із зовнішнього освітлення, основним показником, який характеризує якість вуличного освітлення, є відсутність засліпленості водія. Допоміжним показником є рівень освітленості проїзної частини та тротуару.
На узвозі Віталія Блажка стартує будівництво нової дренажної системи. У зв'язку з цим з 23… Read More
Ми живемо в час історичних подій. 10 років Революції Гідності, 20 років Помаранчевої революції, роковини… Read More
До керівництва підприємства звернулися співробітники обласної станції переливання крові з проханням здати кров для потреб… Read More
Новорічний настрій уже стукає у двері, а разом із ним — фантастичні подарунки від VARUS!… Read More
В Одеській області два співробітники районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки продавали військовозобов'язаним відстрочки. Read More
У Південному попрощалися одразу з двома загиблими воїнами - солдатом Марковським Ігорем Григоровичем і бойовим… Read More