Це мало бути чергове «значне погіршення погодних умов». Цим одеситів не налякати, кількість людей на робочих місцях та вулицях була трохи менша від звичайної. На те, що відбудеться вже за кілька годин, ніхто не чекав. Чому наслідки саме цієї зливи виявилися найстрашнішими в Одесі, намагалося з’ясувати «ОЖ».
Ключові моменти
Звісно, тиждень – занадто малий строк для аналізу всіх потенційних обставин, дій або бездіяльності відповідних організацій та відомств, що могли призвести до трагічних наслідків масштабної зливи в Одесі. Працюють відповідні комісії, і поки ми чекаємо на їхні висновки, згадаємо перебіг подій та ознайомимося з коментарями експертів.
«Оперативне» реагування на повідомлення ДСНС ще від 29 вересня викликає логічні запитання щодо комунікаційного алгоритму співпраці різних структур міста. Адже наслідками стало те, що до дітей у садочках і школах не могли дістатися батьки; не були вчасно сповіщені співробітники, що вимушено лишалися на робочих місцях; а також були заблоковані пасажири та водії тощо.
Хоча, слід віддати належне подальшим повідомленням офіційної влади, які оперативно інформували одеситів про місця підтоплень, рух громадського транспорту та локації ускладненого проїзду.
Через потужну зливу 30 вересня в Одесі загинули 9 людей (за іншими даними – 10), серед яких родина, що мешкала у цокольному поверсі, зокрема й восьмирічна дитина. Тіла ще двох осіб були знайдені пізніше. Наразі триває слідство щодо причин їхньої загибелі.
У результаті зливи пошкоджено 868 будинків, з них:
Значних пошкоджень зазнали інженерні мережі, були повалені дерева, утворилися провалля на дорогах, частково було відсутнє електропостачання, виявилися заблокованими пасажири та водії в авто та громадському транспорті.
У найбільш підтоплених місцях при спробі перетнути дорогу людей зносило потоками води. Багато хто дістав переохолодження, зазнав ушкоджень від потоків води та бруду.
Попри залучення усієї техніки, рятувальників, поліції та працівників ЖКС ліквідовувати одночасно наслідки усіх підтоплень було неможливо. Проте, завдяки професійній роботі, зокрема ДСНС, кількість жертв не стала більшою.
За тиждень основні наслідки для життєдіяльності міста усунуті, наразі тривають точкові ремонтні роботи.
Зони з високим ризиком затоплення визначили… після зливи
Спеціальна комісія, яка була скликана для подолання наслідків негоди, прозвітувала:
Одночасно продовжували працювати оперативні штаби з подолання наслідків негоди та була визначена сума компенсацій постраждалим й родичам загиблих.
Глава держави повідомив на своїй ФБ-сторінці, що ситуацію в Одесі буде контролювати особисто. Володимир Зеленський доручив віцепрем’єр-міністру з відновлення України – міністру розвитку громад та територій Олексію Кулебі провести повну перевірку всіх фактів, що передували трагедії.
Перебуваючи в Одесі, пан Кулеба провів засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (ТЕБ та НС). На загал ймовірні причини трагедії поки не озвучив, лише анонсував «відповідні кадрові рішення».
Чи будуть кадрові рішення кардинальними, залежатиме також від результатів кримінального провадження. Воно має на меті з’ясувати, чи проявили службову недбалість посадовці Одеської міської ради та інших структур, яка призвела до масштабного затоплення міста.
У першу чергу перевірятиметься причетність посадовців до неналежного утримання дренажно-відвідної системи і відсутність необхідних заходів для своєчасного водовідведення. На даний момент триває низка слідчо-оперативних заходів і вивчення вилучених документів.
– Я проаналізував нашу роботу з 2014 року і готую об’єктивну вичерпну інформацію, підкріплену документально: що зроблено, які є проблеми та в цілому про стан системи водовідведення та каналізації, – заявив Труханов.
Одна з найпоширеніших версій причин масштабних наслідків зливи в одеському інфопросторі — засмічення колекторів. Першим спростувати або підтвердити цей факт вирішив відомий екстремал і волонтер, нині бойовий медик Євген Лата.
Він спустився в мережу колекторів під вулицею Балківською і Пересипським мостом, які повинні відводити дощові води, щоб перевірити їх справність. Як видно з фото- та відеофіксації, великі магістральні тунелі більш-менш чисті, хоча й мають проблемні ділянки. Натомість інші, бокові дренажні ходи, практично не функціонують.
Поки місто чекає на офіційні висновки, «ОЖ» звернулося за коментарем до керівника ГО «Зелений лист» Владислава Балінського.
Попри запевнення міської влади, що це нібито найпотужніша злива, яку бачила Одеса, це не відповідає дійсності. Цьогоріч випало 94 мм опадів, але, наприклад, 2016-го — було понад 114 мм. Проте наслідки останньої зливи виявилися значно масштабнішими.
Не можна назвати одну причину. Загальний стан водовідведення міста залежить від багатьох факторів. Перший – це співвідношення площі багатоповерхової забудови до зелених зон. Асфальт і бетон утворюють водонепроникний шар, який не дає дощовій воді природно всмоктуватися в ґрунт. У результаті формуються потужні потоки, що рухаються відповідно до рельєфу місцевості.
Якщо порівняти з 2016 роком, то сьогодні ми маємо зовсім інше співвідношення: зелені зони масово знищуються, забудова хаотична. Цей фактор уже неможливо радикально змінити, але наслідки можна мінімізувати. При проєктуванні нових будинків слід ретельніше розраховувати пропускну спроможність систем водовідведення, зокрема й колекторів.
Другий ключовий фактор – технічний стан інженерних споруд і комунікацій зливової каналізації, які останні роки стрімко деградували. Йдеться не лише про колектори, а й про дорожні водозбірні сифони – це елементи, які мають накопичувати пісок, каміння та сміття, запобігаючи засміченню труб.
Через фактичну монополію будівельних компаній (передусім групи «РОСТ», яку пов’язують із мером Одеси) та відсутність належного контролю порушуються технологічні норми. У результаті сифони швидко засмічуються, а до колекторів потрапляють замулені стоки, що зменшує їхню пропускну спроможність.
Не менш важливою є якість робіт під час нескінченних ремонтів теплових, газових і водопровідних мереж. Труби укладають у П-подібні залізобетонні лотки, які часто засипають звичайним піском замість гравійної суміші, як вимагає технологія. Пісок просідає під вагою транспорту, а після злив він вимивається до колекторів, де утворює тверді відкладення. Через це дороги просідають або провалюються, а бокові гілки колекторів, зокрема аварійні, втрачають функціональність.
Система колекторних шлюзів в Одесі спроєктована так, щоб під час сильних злив надлишкова вода відводилася аварійними каналами безпосередньо в море. Якби ці гілки були прочищені й підтримувалися в робочому стані, підтоплень вдалося б уникнути. Але сьогодні, завдяки відео дигерів, всі бачать, у якому вони стані. Прикро, що міська влада навіть не намагається забезпечити хоча б мінімальний догляд за колекторами.
Без уваги залишилися й інші проекти, які могли б суттєво розвантажити зливову систему – наприклад, будівництво або реконструкція буферних ставків-накопичувачів. Про це говорять роками: нещодавно міськрада знову обіцяла облаштувати водойму в парку Савицького.
Громадські слухання щодо цього проекту ще у 2016 році вже проводилися. Ба більше, ще у 2012 році пан Труханов обіцяв особисто контролювати стан зливової каналізації міста.
Робота каналізаційних насосних станцій (КНС), які мають відкачувати воду, під час зливи також викликає чимало запитань. Чому місто не забезпечило безперебійне живлення трансформаторних підстанцій, що їх обслуговують?
КНС – це ключові об’єкти водовідведення, і їх не можна вимикати під час зливи. Якщо трансформаторні підстанції, які живлять ці станції, підтоплюються – це свідчить про серйозні прорахунки у проектуванні або в обслуговуванні. Забезпечити такі об’єкти автономними, незатоплюваними джерелами енергії – це елементарна інженерна логіка.
На думку Балінського, інженерний захист міста потребує системного перегляду. Необхідно провести повний аудит стану зливової каналізації, колекторів і дренажних галерей, розробити план реконструкції та технічного обслуговування. І це треба робити не після зливи, а постійно.
Окрему увагу слід приділити дренажним системам уздовж узбережжя – їхній стан критичний, а ризик зсувів через підтоплення лише зростає. В умовах кліматичних змін подібні зливи вже не виняток, а нова реальність. І місто має навчитися з нею жити – технічно, а не декларативно.
Слід уважно ставитися до того, що відбувається навколо, не нехтувати правилами безпеки, тренувати навички домедичної допомоги і пам’ятати – немає важливіших за наше життя та здоров’я справ. Всі справи мають зачекати, поки йде велика вода.
Читайте також:
Бюветні комплекси закриють для проведення технічного обслуговування та дезінфекції згідно з рекомендаціями МОЗ України. Про… Read More
Фахівці КП «Міські дороги» звітують про роботи з очищення гідрооб'єктів і систем водовідведення від опалого… Read More
Люстдорфська дорога на відрізку між вулицями Левітана і Костанді повністю перекрита через провал дорожнього полотна,… Read More
У Білгород-Дністровському районі поліція затримала двох чоловіків, які займалися незаконною вирубкою дерев у лісосмузі. За… Read More
Незвична операція була проведена у місті Одеса. Рятувальники ДСНС в Одесі успішно врятували двох поросят,… Read More
Продовжити дистанційне навчання в закладах освіти вирішив Департамент освіти та науки Одеської міської ради через… Read More