Спорт для одеситів завжди був способом життя, а спортивні змагання викликали інтерес у всіх жителів міста без винятку. Спортивна історія Одеси почалася понад 150 років тому, а першим спортивним снарядом для одеситів став велосипед.
В Одесі перші велосипеди з’явилися в продажу 1869 року, а одесити стали одними з перших, хто пересів на цей вид транспорту. У той час слова «велосипед» не існувало, а двоколісні машини називали самокатами. Однак пішоходів вигляд безглуздої машини на двох колесах дратував, і в інших містах навіть траплялося, що на велосипедистів нападали, перекривали дорогу і навіть били. Чи були в Одесі такі випадки, невідомо.
Уже через рік після появи першого велосипеда в одеських газетах з’явилося оголошення, що в місті відбулися спортивні велозмагання, організатором яких був такий собі, на прізвище Балі. Такого роду змагання в імперії до того не проводилися, і Одеса стала першим містом, де відбулися велоперегони.
Коли стало зрозуміло, що шанувальників велоспорту в місті безліч, вирішено було створити Одеське товариство велосипедистів-аматорів. Воно стало першим в Одесі й одним із перших в Україні. Метою цього об’єднання було «зближення любителів велосипедної їзди… і поширення вживання велосипеда як здорового, зручного і приємного засобу пересування».
Статут товариства було затверджено в січні, а президентом клубу став Вікентій Шерцль — відомий одеський спортсмен, який за рік до цього здійснив велопробіг із Мілана до Праги. Причому дистанцію він подолав на велосипеді, який у народі називали «павук» через переднє колесо, що було півтора метра в діаметрі. Щоправда, кататися на «павуках» одеситам довелося недовго, невдовзі їх замінили на велосипеди, що більше схожі на сучасні, з однаковими колесами, — біциклети. Ну, а самі велосипедисти отримали назву «циклісти».
Щоб потрапити в перший одеський велосипедний клуб, потрібно було пройти жорсткий відбір. Приймали туди тільки повнолітніх чоловіків, а для жінок та осіб із сумнівним минулим вхід до клубу був закритий. Щоправда, пізніше для жінок зробили виняток.
Тренував спортсменів і відповідав за проведення змагань учитель танців Олександр Цорн. 1893 року в Олександрівському парку (нинішній парк Шевченка) було обладнано «літню станцію» циклістів. Усе мало дуже серйозний вигляд і не гірший, ніж у Європі: нові трибуни для глядачів, «ангари» для зберігання велосипедів, ремонтна майстерня і, звісно, буфет.
Для змагань було влаштовано перший у місті велотрек, який на той час мав назву «циклодром». Він знаходився за Михайлівським монастирем, там проводили як міські, так і міжнародні змагання, в яких брали участь знамениті одеські гонщики.
Циклодром мав вигляд прямокутника, на його коротких сторонах були передбачені віражі висотою близько 170 сантиметрів. А вздовж довгих сторін було споруджено доріжки з новомодного на ті часи матеріалу — асфальту завширшки п’ять метрів і завдовжки 350 метрів. Циклодром працював до 1911 року, коли на його території почалося будівництво трамвайної лінії. А через рік його взагалі закрили.
В Одесі працювало багато магазинів, де продавали автомобілі та велосипеди. Але якщо судити з реклами, яку розміщували одеські газети, придбати велосипед мав щастя не кожен — це задоволення могли дозволити собі тільки забезпечені одесити. Щоб купити велосипед у 1913 році, потрібно було заплатити за нього від 100 до 300 рублів, а це були вельми серйозні гроші. Однак тим, хто не міг розрахуватися одразу, власники магазинів ішли назустріч і продавали «залізного коня» в розстрочку.
Одним із перших власників магазинів автомобілів і велосипедів був Сергій Уточкін. Однак спортсмен із нього вийшов набагато кращий, ніж бізнесмен. Його магазин постійно зазнавав збитків і зрештою улюбленець одеситів розорився.
Торгував велосипедами і Фердинан Цорн, проте сімейний бізнес Цорнів процвітав. Тут продавали відомі велосипеди «Дюркопп-Діана», на яких на той час каталися всі одеські чемпіони.
Вважається, що перший велосипед на території України з’явився все-таки не в Одесі, а у Львові. Хтось із львів’ян вирушив до Парижа і побачив там диво-машину на двох колесах. Цей засіб пересування так сподобався українцеві, що він придбав велосипед і привіз його на батьківщину.
Джерела: usionline.com, iodessit.com
Одещина може отримати додаткову підтримку від міжнародних військ. Франція заявила про готовність долучитися до оборони… Read More
Верховний Суд поставив крапку в суперечці за 11 гектарів природи в Одеській області, зберігши територію,… Read More
На півдні України помітно скорочується популяція сов, оскільки ці нічні хижаки не будують власних гнізд,… Read More
Привоз наприкінці листопада. Тепло, наче тільки вересень прийшов. Людей на Привозі, звісно, багато. Навіть почула,… Read More
В Одесі фіксують високі показники виявлення соціально небезпечних захворювань. За перші 10 місяців 2025 року… Read More
Всім привіт! П’ятниця вже на горизонті – нарешті дочекалися. До вихідних лишилося зовсім трохи. І… Read More