Проржавілі, з розбитими стеклами та спущеними шинами або, на вигляд, цілком справні, але покинуті – такі автомобілі «прикрашають» чимало одеських дворів та вулиць. Часто вони не тільки не «радують око», але й становлять реальну небезпеку. Особливо у воєнний час, коли серед покритих пліснявою «сидінь» можуть бути заховані не тільки «закладки», але й вибухівка. Втім, і цілком пристойні безхазяйні авто нерідко ускладнюють життя одеситам. Чи реально в Одесі позбутися покинутих автомобілів, з'ясовувало «Одеське життя».
Про те, як покинутий автомобіль став причиною підтоплення цілого будинку, згадує одеситка Олена. Причому допомогти його мешканцям не змогли ні поліція, ні рятувальники.
– У нас у дворі на Сегедській прорвало каналізаційну трубу, – розповідає дівчина. – Залило весь двір. Люди писали тисячі скарг і в комунальні служби, і в безліч інших інстанцій. Але усунути аварію оперативно виявилося неможливо з абсурдної причини. Щоб відремонтувати трубу, потрібно було прибрати авто, припарковане у дворі на тому самому місці, де потрібно було провести ремонтні роботи.
Покинута машина стояла тут вже довгий час. Господаря знайти не могли. Тому аварійники розводили руками – допомогти нічим не можемо, питання з безхазяйним авто вирішуйте самі.
– Через тиждень, коли води вже було по коліно, заливало під’їзди і підвали хрущовки, приїхали поліція і ДСНС. З’ясувалося, що господар машини зараз на фронті. Зв’язалися з його рідними – але це питання не вирішило. Ні поліцейські, ні рятувальники нічим допомогти не змогли – евакуатор на допомогу затопленим каналізаційними стоками мешканцям не примчав, – іронізує Олена. – Зрештою товпа чоловіків, які живуть у нашому будинку, просто руками підняла цю машину і перенесла її, звільнивши місце, необхідне для ремонту. Потім це авто стояло у дворі, напевно, ще місяць. Поки в ротацію не приїхав господар і не відігнав її звідти.
– У нашому дворі на вулиці Тополиній, де розташовані будинки 12, 14, 16, 10, 24 та інші, багато авто, якими довгий час не користуються власники, – пише нам мешканець будинку за адресою Тополина, 10, Олексій Масенко. – Та й знайти власників немає можливості: чи щось сталося, чи поїхали, може, хтось на фронті. А ці машини залишилися як пам’ятники, на жаль. Ось останнім часом йшов ремонт покриття – ці неприбрані авто заважали ремонтним роботам. Нам ще пощастило, що вони не стоять на якомусь люку каналізаційному. Крім того, місця для паркування також, виходить, постійно зайняті. Це додаткова незручність – немає місця де припаркуватися, щоб розвантажити машину, наприклад, після походу в магазин чи на базар. Але що робити з цим явищем, яке за час повномасштабного вторгнення стало масовим, – не знаємо. І куди звертатися за допомогою – також.
Покинутих машин в Одесі – чимало. Періодично одесити, втомлені від споглядання іржавого металобрухту у своєму дворі, або ті, хто претендує на паркомісце, зайняте безгосподарною машиною, звертаються до міськради з проханням евакуювати покинуті авто. Але, на жаль, за словами голови транспортної комісії Петра Обухова, такі звернення поки що безглузді. На сьогодні евакуацією кинутого транспорту в Одесі не займається жодна міська служба. Законної процедури для цього в Україні не існує.
– Правда, у нас в Конституції написано, що приватну власність в певних випадках можна стягувати відповідно до закону. Автомобілі – це теж приватна власність. Тому єдиний правильний вихід: щоб Верховна Рада прийняла закон, який би легалізував подібне, – вважає Петро.
Законопроєкт «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо порядку набуття права власності на безхазяйні транспортні засоби» був поданий до Верховної Ради ще в 2023 році. Документ далекий від досконалості – і, безумовно, потребує доопрацювання. Але, як стверджує депутат, у Верховній Раді цей законопроєкт навіть не розглядали.
На сьогодні, згідно із законодавством, поки у машини є господар – а те, що він є, приймається апріорі, – забирати її з місця паркування комунальні служби не мають права. Це кваліфікується як крадіжка.
У міськраді нам підтвердили: такі питання – зона відповідальності Нацполіції.
Але і поліція має право евакуювати авто, тільки якщо воно припарковане з порушенням ПДР. А ось у дворах паркування цілком законне і дозволене для всіх автовласників. Звичайно, якщо господар не поставив свою машину на клумбу або поруч зі сміттєвим контейнером. Тож жодні комунальні колапси не змусять поліцейських торкатися до законно припаркованого авто.
І дійсно, в поліції нам відповіли, що якщо машина покинута у дворі, то евакуювати її законно тільки після рішення суду про визнання майна безхазяйним. Довівши відсутність власника машини, її визнають «знахідкою» – наприклад, кого-небудь із сусідів. Поліція повинна забрати авто на штрафмайданчик. І якщо власник не з’явиться протягом півроку, його можна буде продати або здати на металобрухт.
Звернутися до суду з цього приводу може будь-який мешканець будинку, в тому числі і ОСББ.
Втім, дані власника покинутого авто можна спробувати дізнатися через сервісний центр МВС. Ну а потім якось із ним домовитися.
Евакуація «безпритульного» автомобіля, залишеного на вулиці, можлива, якщо він припаркований з порушенням ПДР. У цьому випадку поліція має право приймати рішення самостійно. Перед цим поліцейський зобов’язаний скласти адміністративний протокол на власника машини. Тобто – для початку його встановити.
Загалом в Одесі ситуація з евакуацією «безпритульних» машин, м’яко кажучи, не найоптимістичніша. А ось в інших містах цю проблему все ж вирішують.
У Києві, наприклад, муніципалітет постановив визнати старі безхазяйні «раритети» відходами. Склали список покинутих авто, зібрали комісію, що займається утилізацією відходів. Але це все ж не та процедура, яка повинна бути, зазначає Петро Обухов. І головна складність у тому, що законодавчо не визначено, коли «закінчується» автомобіль і «починається» металобрухт. Такої експертизи не передбачено жодним нормативним документом, який стосувався б безхазяйного сміття.
У Львові прийняли свої правила боротьби з «безпритульними» машинами. Тут вирішили очистити місто від покинутих авто, які не експлуатуються не менше місяця. Серед них ті, що мають ознаки втрати експлуатаційних можливостей – незалежно від перспектив встановити власника. І ті, які не мають власника відповідно до Єдиного державного реєстру транспортних засобів. Після складання спеціальною комісією акту виявлення занедбаного транспортного засобу відповідне повідомлення розміщують на лобовому склі. Через місяць, якщо власник не з’являється, машину переміщують на спеціальний майданчик Нацполіції. Після сплати вартості послуг зі зберігання господар може її повернути. Якщо протягом шести місяців від дня опублікування оголошення щодо переміщення занедбаного авто про свої права на нього ніхто не заявить, воно може бути продане. А сума виторгу – внесена на спеціальний рахунок у банку.
– У Львові це працює. Але якщо буде якесь сильне невезіння, наприклад вони заберуть машину, а господар потім знайдеться і подасть до суду, то будуть великі проблеми, – зазначає Петро Обухов.
На думку депутата, є два шляхи вирішення ситуації: поговорити з нардепами, щоб вони все ж проштовхнули закон – і Петро збирається цим зайнятися, – або все ж скопіювати не зовсім законні процедури Києва або Львова.
Правда, втілити в життя їхній досвід буде не так просто.
– Нам було б нікуди ці машини звозити, – зізнається Обухов. – Місто повинне побудувати для них штрафмайданчик. Землю під нього ми виділили ще минулого року. Мали зробити це в цьому році, але грошей немає. Тому відклали на наступний. До того ж два евакуатори, які нам подарували німці, можна використовувати далеко не в усіх ситуаціях. Вони величезні, і в розкладеному вигляді займають майже три смуги руху. А ще їх не можна використовувати під трамвайними або тролейбусними проводами. Тобто нам бажано купити ще якийсь один евакуатор – нормальний. Але купувати поки що не збираються.
А тим часом – дієва порада від автолюбителя: якщо «безпритульна» машина вам дуже заважає, попросіть друзів перемістити її в недозволене місце. Тоді її, мабуть, заберуть.
Читайте також:
Зі школи ми знаємо, що свині – тварини соціальні та надзвичайно чистоплотні. Але одесити пішли… Read More
В Одесі комунальні служби продовжують ліквідувати наслідки нічної масованої дронової атаки, яку зазнали цієї ночі… Read More
Сьогодні, у суботу, 19 липня 2025 року, розпочалася 1242-та доба початку повномасштабної війни країни агресора… Read More
Ніч на суботу, 19 липня 2025 року, запам'ятається одеситам як одна з найстрашніших за весь… Read More
Одеса зазнала важкої і непоправної втрати: у п'ятницю, 18 липня, під час виконання бойового завдання… Read More
Сьогодні, у суботу, 19 липня 2025 року, частина Одеси залишилася без світла до вечора через… Read More