У сільській родині водія Василя і вчительки Галини Степаненків із села Ясенове Друге Зеленогірської громади свято бережуть народні звичаї та традиції. Особливо шанують Різдво Христове — родинне свято, вщерть сповнене прадавніми обрядами. Їхня невелика затишна оселя — енергетичний центр великого роду, а чарівна господиня поєднала в собі усі чесноти щирої, гостинної, люблячої дружини, матусі й бабусі.
— Моя сім’я зберігає родинні традиції, заповідані моєю матусею Любов’ю Миколаївною і бабусею Домною. І всього, що вони навчили мене насамперед приготування різдвяних страв, я свято дотримуюсь. Особливе місце на святковому столі займає кутя, яку ми готуємо за сімейним рецептом, — ділиться секретами Галина Георгіївна. — Спершу чоловік тре макогоном у макітрі пшеницю. Потім зерно сушимо, просіваємо від полови, варимо. Як казала моя матуся, зерно обов’язково повинно бути неподрібненим і непошкодженим, бо воно символізує вічне життя. І додаємо горіхи, родзинки, цукати, мак, мед.
Кутя має бути такою, щоб її було смачно і зручно їсти: щоб вона не текла з ложки, але й не була сухою.
Обов’язковою другою стравою на різдвяному столі є узвар. Галина Степаненко варить його із сухофруктів, заготовлених з літа із плодів свого саду. Здавна цей чудодійний напій вважається символом очищення тіла і душі.
Традиційно на Святвечір готують вареники — символ місяця, який допомагав землеробам висівати чи збирати урожай. Степаненки готують їх з кислою капустою. А ще бабця навчила свою онуку за особливим рецептом пекти картопляники (не варто плутати з дерунами) і паляниці з картоплею, свіжою капустою або вишнями.
Мати Галини любила робити вінегрет, обов’язково добавляючи у страву квасолю і кислу капусту.
— Доньки пішли моїми стопами, вивчились на вчительок і працюють в рідній школі. Мають аж по дві вищі освіти. Ми їм справили весілля, допомогли придбати будинки, — розповіла турботлива мати. — Як ведеться, навчила їх усього, а також прищепила любов до традицій, зокрема, народної обрядово-кулінарної спадщини предків.
З давнини у селі різдвяні «коники» і «панянки» пекли виключно перед Святвечором. Хрещені батьки дарували їх «вечірникам». Для дівчат готували печиво у вигляді баринь, для хлопців – у вигляді коней.
Замолоду, коли мала з чоловіком 37 похресників (зараз носять вечерю лише семеро), обдаровувала дітей подарунками й цією смакотою.
Щедро приймають Степаненки десятки колядників, щедрувальників та посівальників, бо вважають, що побажання обов’язково здійснюються.
Традицію пекти обрядове печиво у вигляді коників, панянок і Віфлеємських зірочок Галина Степаненко також перейняла від матері та бабусі Домни Фомівни Паладій.
— Моя бабця народилася у 1905 році, прожила 75 літ. Ясенівські коники пекла і продавала з ранньої юності, перейнявши традицію від своєї матусі. Бабуся Домна була підприємлива. Пам’ятаю, як виробляли їх мої бабуся й мама, бо з дитинства допомагала їм у цьому, — повідала Галина Степаненко. — Тоді ми жили усі гуртом. І серед сільського жіноцтва панувала велика конкуренція. Господині пекли ляльок лише невеличкого розміру. Їх по-нашому називали «верховодець» і «пані», а ось зірочка називалась «крекетка». У людей були ще форми «голуба» і «півника», а у нас не було. Тож, щоб подолати конкурентів, моя бабуся після Другої світової війни замовила аж у Києві у якогось майстра 20-30-сантиметрові форми. Коли вони були готові, то вона, щоб їх забрати, цілий тиждень пішки прошкувала до столиці, а потім — назад.
Відтоді печиво такого великого розміру в окрузі пекли лише Паладії.
Готуватися Домна Фомівна разом з невісткою та онукою розпочинали ще в грудні. Заздалегідь заготовляли якісне борошно, цукор і дефіцитний та вкрай необхідний інгредієнт — харчовий амоній (в народі його любовно називали «амоняк»). Тісто для коржиків бабуся робила сама, рецептом ні з ким не ділилася, лише з рідними.
— Щодня ми випікали по 500-600 штук різдвяних смаколиків. У мої обов’язки входило витягування готового печива з печі. Я вправно це робила і з великою обережністю складала продукцію у ящики, щоб, не дай Боже, не зламати. Це дуже важка праця. На другий день сідали розписувати коржики. Щіточки майстрували з сірника і вати. Червону фарбу бабуся робила з буряка, а в якості зеленої використовували аптечну зеленку. Готовий та запакований різдвяний товар продавала моя матуся Любов Миколаївна.
Потім матуся запропонувала мені займатися цим ремеслом. У ті часи це був досить вагомий приробіток. Бувало, по тисячі коників і панянок на передсвяткових базарах продавали. А згодом у магазинах з’явилося різноманітне печиво, мама померла, і традиція призабулася.
Якось, більш як два десятки літ тому, надибала дбайливо упаковані бабусині форми у старенькій хатині і вирішила потішити донечок. Розписувала коржики разом з дівчатками. Їм дуже сподобалося. Тож відтоді поступово відроджується сімейна традиція, у родині вже підростають допитливі онуки.
Можливо, ясенівський коржик стане брендом автентичного місцевого печива нарівні з ясенівською ковбасою. Й буде визнаний елементом нематеріальної культурної спадщини Одещини.
Італія заявила про готовність підтримати відновлення Одеської області через реалізацію низки спільних проєктів. Це питання… Read More
Ця історія про учнів херсонської школи та їхню вчительку Олену, які підтримують українських захисників на… Read More
Новорічні свята вже не за горами. Саме час задуматися про подарунки. Кожна дитина вірить у… Read More
Поблизу села Комишівка Саф'янівської громади Ізмаїльського району зареєстровано спалах африканської чуми свиней (АЧС). Це вже… Read More
Сьогодні, 22 листопада, в Одесі спостерігається потужний вітер, що призвів до падіння дерев та пошкодження… Read More
Руслан Тимченко пішов серед перших захищати Україну добровольцем. Спочатку потрапив на Миколаївський напрямок, потім –… Read More