Чим греко-католицька церква відрізняється від інших християнських конфесій, розповів голова Одеського екзархату Української греко-католицької церкви Владика Михайло.
Сама назва греко-католицької церкви вже викликає інтерес. А якщо звернути увагу на те, що парафіяни хрестяться як православні праворуч наліво та трьома пальцями, у храмах висять православні ікони, а священики під час служби одягнені у золотисті шати, то постає питання: а до чого тут католицизм? Ось за відповідями на це та багато інших питань ми звернулися до Владики Михайла.
— Насамперед історична довідка: як виник український греко-католицизм?
— Церкву створив наш Спаситель Ісус Христос на таємній вечері, зібравши своїх апостолів. Потім виникли різні християнські обряди: візантійський, римський, коптський, вірменський та багато інших. Так християнство, яке проповідують апостоли, розійшлося по всьому світу.
Андрій Первозванний, прийшовши на Київські гори, перший приніс християнство на нашу землю. Вважають, що київське християнство пішло від князя Володимира Великого, який прийняв віру з Візантії 988 року. Тоді й виникла Київська митрополія.
У ті часи ще не було поділу церкви на східну та західну. Главою Римсько-католицької та Візантійської церков був найсвятіший Отець — Папа Римський. Без нього не відбувався жоден церковний Собор. Це єдиновладдя походить від Апостола Петра, якому сам Христос сказав: «Ти — скеля, на тобі збудуємо церкву мою», дав йому ключі та дав йому владу.
Нещодавно археологи відкрили, що труна Петра знаходиться точно під вівтарем базиліки Святого Петра у Ватикані. Про це свідчить напис: Tu est Petrus. Ось чому Папа Римський продовжує місію Апостола Петра і досі є главою церкви. Розкол між сходом і заходом розпочався 1054 року. Це болісна сторінка в історії церкви, яку спровокували імператори.
— А як згодом розвивалося християнство у наших краях, і чому Московська церква отримала такий вплив в Україні?
— Москва була започаткована вже після хрещення Київської Русі. Тож як ми можемо належати до православної церкви Московського патріархату, коли вони виникли пізніше та відійшли від єдності з Римом? Так само і з Константинопольським патріархатом вони теж відійшли від єдності з Римом.
Тому митрополит Київський Ісидор після розколу поїхав до Риму на Вселенський Собор, щоб ствердити, що Київська митрополія буде в єдності з Апостольською столицею — Римом і визнає свою єдність з Папою Римським.
За це Москва анексує Київську митрополію, надсилає свого митрополита та повністю встановлює свою духовну владу. Істинні Київські митрополити, що залишилися, перенесли свою резиденцію спочатку до Володимира-Волинського, потім до Галича. Тому сьогодні голова Української Греко-Католицької Церкви – Блаженніший Святослав – Митрополит Києво-Галицький.
Ось такий у нас зв’язок часів походить, звідки з’явилися греко-католики. Наша церква зберегла єдність від Апостола Петра з римськими архієреями через Київську митрополію, незважаючи на минулі гоніння та анексії, ми й зараз зберігаємо єдність з апостольською столицею. Ми ніколи не робили схизми. У СРСР нас переслідували лише через те, що ми належали до Римо-католицької церкви.
— Яка сьогодні географія Української Греко-Католицької Церкви?
— У наші дні це церква міжнародного рівня. Наші структури є на всіх континентах: німецький екзархат, італійський екзархат, митрополія перемишльсько-варшавська в Польщі, у Франції, в Англії, Штатах, Канаді, Австралії, Аргентині, навіть в Арабських Еміратах і ще в багатьох країнах є наші храми.
В Україні 24 єпископи, а всього у світі вже 54. Ми йшли разом з емігрантами з України по всьому світу ще з кінця 19-го століття. Важливо було не залишати своїх вірян без духовної опіки. Сьогодні ми відкриті не лише для українців, ми відкриті для всіх, хто любить наш візантійський обряд та хоче належати до католицької церкви.
— Українська Греко-католицька церква славиться своїм лібералізмом по відношенню до деяких «суворостей» у дотриманні церковних традицій, як православних, так і католицьких…
— Ми простіше підходимо до справ та речей. Є догми, які незмінні:
В той самий час є речі, які є просто предметами, якими ми користуємося в процесі літургії, церковних обрядах чи звичайних домашніх умовах.
Греко-католицька церква розумно підходить до справ і речей, чітко розрізняючи де є догми, а де церковні закони. Божі та моральні закони не можна змінювати, а всі церковні норми та правила можуть змінюватися. Обряди згодом змінюють свій зовнішній вигляд. Мова, якою ми говоримо, теж розвивається.
Мені сподобалося, як деякий час тому до нашої мови увійшло слово «Блекаут». Це слово не українське і не російське, але воно міцно увійшло до нашого побуту. І наші нащадки користуватимуться цим словом, воно їм буде зрозуміло, хоч воно й англійське. Мова розвивається, культура розвивається, то чому обряд не може розвиватися?
— Як Українська Греко-Католицька Церква прийшла до Одеси?
— Тут спочатку була уніатська церква. Вона походила від Берестецької унії 1596 року, коли було підтверджено єдність з апостольською столицею – Римом. Згодом уніатську церкву витіснили на Галичину. Але це не означає, що людей, які вважали себе греко-католиками, або, як тоді говорили, уніатами, тут не лишилося.
Суспільство розвивається, люди переїжджають із місця на місце та несуть із собою свої переконання, свою віру. За радянських часів багато греко-католиків із Галичини приїжджали навчатися до Одеси та залишалися тут, створювали родини. І ось тому люди з цих місць почали звертатися до глави нашої церкви та просити надіслати їм священика.
І Греко-католицька церква прийшла до людей, які визнають нашу віру, щоб служити їм духовно. Глава церкви спрямовував священиків на Одещину, Херсонщину, Миколаївщину. Священик збирав греко-католиків та починав будувати церкву. Так з’явилися наші громади.
Церква – це живий організм, церква – це люди. І церква є там, де живі люди. Тому ми й служимо для своїх парафіян, хоча двері наших храмів завжди відчинені для всіх охочих. В Одесі церковна структура — Одесько-кримський екзархат — була заснована у 2003 році, з єпископом Василем Івасюком на чолі. Окрім Одеської, Миколаївської, Херсонської, Кіровоградської областей, до нього входила ще й Автономна республіка Крим. Єпископ призначав священиків, створював парафії та розвивав церковну структуру.
— У наші дні, під час воєнних дій, як УГКЦ допомагає численним вимушеним переселенцям та ЗСУ?
— Нині ми активно займаємось гуманітарною діяльністю. З початку війни в Одеському екзархаті роздали вже:
До звільненого Берислава, що на Херсонщині, ми доставили машину швидкої допомоги та тисячі продуктових наборів.
Збройним силам передали:
Все це наша невелика структура зробила. А уявіть, що зробила вся наша українська церква. Нам у цьому допомагають усі закордонні парафії. У «Карітасі» працює дитячий садок для переселенців, щоб батьки могли організувати своє життя, влаштуватися на роботу, а наші черниці доглядають дітей.
Наша діяльність не обмежується лише проголошенням Слова Божого. Людина складається з душі та тіла. Тому ми допомагаємо і служимо людям для душі та тіла.
Валерій Романов.
Фото Алесі Кареліної-Романової
Жителів одеського мікрорайону Черемушки не на жарт злякала змія, яку місцеві жителі виявили на дереві… Read More
Сьогодні, у День працівника соціальної сфери України, «Одеське життя» розповідає, хто такі соцпрацівники, яку вони… Read More
Цього недільного дня, 3 листопада 2024 року, в Україні відзначають День інженерних військ – професійне… Read More
Через війну багато людей були змушені залишити свої будинки і переїхати до безпечніших регіонів. На… Read More
Усіх із добрим ранком! І дня недільного вам виключно легкого, приємного і позитивного! А щоб… Read More
3 листопада 2024 року в Україні поздоровляють захисників, які служать в інженерних, ракетних військах та… Read More