Стрічка довжиною у чотири роки
«Жива ватра» — це історія, яка прийшла до нас з Карпат. Там, у горах, живуть представники зникаючої у наш час професії — вівчарі. У центрі уваги фільму — три покоління: діду Івану вже виповнилося 82 роки, Василю — 39, а наймолодшому Іванку — всього 10. Аби розказати історію їхнього життя, яке тісно переплетено з вівчарством, документалісти витратили чотири роки. Проте режисер Остап Костюк не вважає цей термін занадто довгим.
— Я бачив фільм своїх колег-документалістів, які працювали ще довше. Вони знімають по сім-вісім років і не переживають стосовно часу, — стверджує режисер. — Тут головне — розказати якусь історію. Людське життя — воно складне… Знаєте, є такий принцип: чим гірше для героя, тим краще для драматургії, тому що тоді є перипетії, події, злети й падіння. Тобі треба лише дочекатися свого часу, зрозуміти і відчути, коли у людини відбуваються важливі події, і вчасно все зафіксувати.
— Домовитися про те, щоб люди пустили у своє життя, — це, можливо, й не проблематично. Але наскільки щирою буде ця розмова? Ось цього добитися — справді важко. Тут потрібно набратися терпіння, — радить Остап Костюк. — Ніколи не треба «перетискати», треба бути дуже делікатним до якихось живих процесів. І тоді ці двері поступово відкриваються. Ми знайомимося, розмовляємо. Я ділюся з людьми своїми глибокими переживаннями, а вони у відповідь хочуть поділитися своїми думками. І я вважаю, що усім цим процесом рухає саме довіра один до одного, яка виникає під час розмови.
Три секрети документального мистецтва
— Я думаю, що в української документалістики є шанси на розвиток. Не буває такого, щоб шансів не було. Навіть у такій ситуації, яка зараз склалася. Повністю незалежна робота документаліста як раз і полягає у тому, щоб не піддаватись на будь-які зовнішні ситуації. Наприклад, на наявність чи відсутність грошей, — вважає режисер Остап Костюк. — Документаліст знімає тому, що не може цього не робити. Але я думаю, що поки що у нас не має такої спільноти документалістів, чи взагалі кіношників. Нас мало, тому ми мусимо об’єднуватись, а не конкурувати.
Втім, на думку Остапа, останнім часом кількість людей, які намагаються зафіксувати події навколишнього світу, все ж таки стає більше. Але при цьому слід розрізняти реактивне документальне кіно (тобто миттєва реакція на те, що відбувається) та незалежне дослідження. Наприклад, документалісту не обов’язково слідкувати за тим, що саме зараз відбувається в соціальному і політичному житті. Він може у цей час вивчати зовсім інші, але не менш важливі явища.
Ще один важливий момент у роботі документаліста — виконати свою роботу максимально точно, але непомітно, не впливаючи на події. Так, у знімальної групи «Живої ватри» була справжня спокуса прикрасити «картинку».
— Фільм можна було б зробити більш екзотичним, більш привабливим. Можна було додати автентики, гуцульських вишитих орнаментів і таке інше, — згадує Костюк. — Але ми не хотіли робити такого прикрашання. Ми хотіли показати реальну історію: як люди одягаються, як вони живуть.
Зараз «Жива ватра» продовжує своє фестивальне життя. Але не виключено, що згодом з’явиться у широкому прокаті та на телеекрані.
— Для мене головне — щоб якомога більше людей побачили цю історію, — зізнається Костюк.
Пряма мова
* ватра — вогнище, багаття.
Автор: Ирина Уманец
Защитные характеристики бронежилета в первую очередь зависят от качества бронеплиты. Подбирать их нужно в зависимости… Read More
Завтра, в четверг, 3 апреля 2025 года, в медучреждениях Одессы проведут День профилактики и раннего… Read More
По информации Гидрометцентра Черного и Азовского морей, завтра, в четверг, 3 апреля 2025 года, в… Read More
В городском парке отдыха города Балта в Одесской области сегодня, 2 апреля, появился питьевой фонтан.… Read More
Национальное агентство по предотвращению коррупции (НАПК) выявило признаки незаконного обогащения более чем на 81 млн… Read More
Во вторник, 1 апреля 2025 года, в США в возрасте 65 лет скончался популярный голливудский… Read More