Одеська зливова каналізація опинилася у критичному стані: зношені мережі, хаотична забудова та застарілі системи водовідведення призводять до регулярних потопів і аварій. Після останньої трагедії, коли загинули люди, питання модернізації стало не просто інфраструктурним — а життєво необхідним. Чи є шляхи вирішення цієї проблеми, дізнавалося «Одеське життя».
Ключові моменти
Зливову каналізацію в Одесі почали створювати наприкінці ХІХ століття. Сьогодні в місті є кілька її різновидів:
Сьогодні одеська зливова каналізація включає понад 4500 дощоприймачів, більше 23 тисяч погонних метрів лотків і канав, близько 123 кілометрів колектора. Її обслуговуванням і утриманням займається міське комунальне підприємство «Міські дороги».
Щоб дощові води не перетворювали міські вулиці на річки та озера, зливову каналізацію треба регулярно чистити. На входах до системи ливнівки обладнані спеціальні сміттєзбірники. Вони затримують і збирають сміття, не дозволяючи йому потрапляти в каналізаційні труби. Зрозуміло – сміттєзбірники постійно засмічуються. А якщо вони забиті, дощові стоки в каналізацію просто не потраплять.
Чистити зливову каналізацію можна вручну – тобто, за допомогою драбини, щітки, совка і сантехнічного троса. А можна – із застосуванням сучасних технологій. І для очищення та промивання мереж ливнівки КП «Міські дороги» має спецмашини, обладнані сучасними високонапірними гідродинамічними установками. З їх допомогою в каналізацію подається потужний струмінь води, що руйнує сміттєві пробки.
За допомогою таких машин також можна відкачати й мулові засмічення. До того ж машини обладнані мобільними діагностичними лабораторіями з системою телеінспекції. Тобто, при очищенні колектора є можливість отримати точну інформацію про стан ливнівки.
Використовують ці спецмашини на великих ділянках. У невеличкі вулиці, міжквартальні проїзди та двори вони, як правило, не заїжджають. Та й чистили останнім часом «Міські дороги», в основному, дощоприймачі, поділився з нами співробітник КП, який побажав зберегти анонімність. А самі зливові мережі замулені на 60%.
Каналізаційній системі в центральній частині Одеси вже 150 років. По-хорошому, треба було б створити дві каналізації – зливову і фекальну. Але побудували одну – загальноплавну. Стоки в ній йдуть по одних трубах. Поки мешканці будинків користувалися єдиною дворовою колонкою, така система себе виправдовувала.
Але місто розросталося, воду підводили в кожен будинок. Відповідно – навантаження на каналізацію збільшилося. І сьогодні під час сильних дощів, коли зливова гілка переповнюється, фекальні та дощові потоки, зриваючи люки, вириваються фонтанами на вулиці.
Більшість інших каналізаційних мереж в Одесі будувалася в радянські часи. Причому, в 60-ті роки – за часів буму «хрущовок» – прокладені вони були за тимчасовою схемою, поділився фахівець. Але, як відомо, немає нічого більш постійного, ніж тимчасове. Схема дожила до наших днів й сучасним вимогам не відповідає.
Сьогодні каналізаційна система Одеси ділиться на дві основні частини: північну і південну. Розділення відбувається приблизно в центрі міста. Через кожен район проходить своя система труб і колекторів, по яких стічні води переміщуються до очисних споруд – станції біологічної очистки (СБО) «Південна» та СБО «Північна». А потім скидаються в море – в районі Дачі Ковалевського або Лузанівки.
На Великому Фонтані та в частині селища Котовського ливнівка зливає дощову воду без будь-якого очищення прямо в море. Стоки з Фонтану йдуть у Фонтанську балку. З селища Котовського – у Крижанівську.
Останні десятиріччя ці балки активно забудовуються, перекриваючи природні зливові стоки. Так само, як і балка Дачі Ковалевського. Що і призвело в результаті до трагічних наслідків недавнього одеського потопу.
На Черьомушках та в селищі Таїрова є роздільні системи фекальної та зливової каналізації. Але всередині кварталів вона все ще є загальносплавною.
Поєднані зливова та фекальна каналізації на Середньофонтанській та Балківській. І «гейзери», що б’ють тут після злив, фонтанують не тільки дощовою водою.
На вулицю Балківську стікає дощова вода з усієї Молдаванки, Бугаївки та частини Слобідки. І це – одна з найбільш проблемних ділянок одеської каналізації.
Раніше тут протікала невелика річка. Під час реконструкції в 70-ті роки її прибрали під землю, в колектор. Тут були закладені системи відведення зливових і фекальних вод – загальносплавна каналізація. А ставок, в який річка стікала, перетворили на буферний. Прибирають його мінімум двічі на рік. Як правило – після сильних дощів.
– У 70-ті роки було складно передбачити, як Одеса буде розвиватися в подальшому. Місто продовжує забудовуватися. Тротуарами покриваються земельні ділянки. Як наслідок – збільшується і відтік дощових вод, і господарські зливові води, – пояснює наш співрозмовник. – Якщо колектори переповнюються, води сходять у буферний ставок. Це дозволяє зняти з них навантаження та уникнути розривів.
У верхній частині ставка знаходяться отвори для відведення води. Але на її відтік потрібен час. Якщо опадів випадає дуже багато, ставок заповнюється повністю. І тоді затоплення Балківської та каналізаційних «фонтанів» не уникнути.
До того ж під час недавнього потопу ставок воду не приймав. Як з’ясувалося пізніше, засувки були закриті…
Ще одна серйозна територія підтоплення – район Пересипського мосту. Тут сходяться каналізаційні системи вулиць Балківської та Приморської. А основна причина потопів у тому, що ця зона знаходиться майже на рівні моря.
Щоб їх уникнути, тут встановлено насосну систему. Вона відкачує воду, яка виливається з колекторів на вулицях Церковній, Отамана Головатого, Чорноморського козацтва та Газового провулку. Потім вона викидається в море. Але якщо опади сильні, воду доводиться викачувати протягом декількох годин. А пересипські вулиці тим часом перетворюються на озера.
Разом з тим, проєкти реконструкції зливового колектора на Балківській були розроблені управлінням капітального будівництва міськради ще у 2023 році. Їх втілення в життя дозволило б перекидати надлишки води з буферного ставка в дощовий колектор на вулиці Щеголєва. В результаті – уникнути затоплення під час злив. Але, як зазначає депутат Петро Обухов, за два роки зроблено не було нічого.
Грошей не знайшлося? Дійсно, для того, щоб реконструювати каналізаційну систему в Одесі повністю, роз’єднати зливову і фекальну, потрібні мільярди гривень. Орієнтовні ж бюджети проєктів, розроблених управлінням капбудівництва, становлять 231,4 і 134,6 мільйонів. Невже за два роки не можна було їх «нашкребти» в міському бюджеті?
Але навіть якщо буде знайдено фінансування на ці проєкти, їхня доцільність та ефективність викликає багато питань. Наприклад, місцевість, де загинуло найбільше людей до них навіть не включена. Подробиці в нашому розслідуванні – Наступна злива без людських жертв: що зробила одеська влада, аби трагедія 30 вересня не повторилася.
Водночас міськрада подала до державної цифрової системи DREAM, призначеної для інвестиційних програм, що вимагають залучення бюджетних коштів, п’ять проектів капітального ремонту та будівництва нових зливових колекторів. Серед них:
Для реалізації всіх цих проєктів потрібно близько трьох мільярдів гривень.
Але поки що уряд виділив Одесі лише 100 мільйонів. І не на реконструкцію каналізації, а для підготовки міста до непростої зими. Питання модернізації міського каналізаційного господарства, як і раніше, тільки обговорюється. І це не дивно – кожен із проєктів, представлених на DREAM, в середньому коштує близько 400 мільйонів гривень.
Що думають одесити, стосовно причин затоплань в Одесі, можна дізнатися з нашого матеріалу: Хто винен у катастрофічному затопленні Одеси? – Думка одеситів (відео).
Читайте також:
Громадські діячі заявили, що під приводом воєнного стану влада фактично перешкоджає перевірці можливих порушень під… Read More
Одеські депутати підтримали проєкт будівництва інклюзивного туалету у центрі міста, кошторис якого складає 6 мільйонів… Read More
Напередодні Дня педіатра кореспондентка «Одеського Життя» поспілкувалась з лікаркою-педіатринею Сімою Пірієвою щодо головних помилок, яких… Read More
В Одесі тривають активні заходи для запобігання новим затопленням після масштабної повені у вересні 2025… Read More
Сьогодні, у четвер, 20 листопада 2025 року, у другій половині дня в Одесі та області… Read More
Генеральний директор «Київстару» повідомив, що ранок 20 листопада став одним із найскладніших за останні місяці:… Read More