Незважаючи на війну, наша молодь продовжує прагнути до знань і підкорювати не тільки освітні вершини, а й світові майданчики. Причому роблячи це з прицілом на майбутнє країни. Саме цього сьогодні прагнуть хлопці з команди «Формула студент» Одеської політехніки. У Києві на фестивалі винахідництва, креативності та інновацій Maker Fair Kyiv вони презентували одразу два експонати — перегоновий автомобіль класу Formula SAE і універсальний стрічково-шліфувальний верстат — гриндер. Винаходи отримали високу оцінку організаторів фестивалю. Тепер одесити хочуть підкорити світові майданчики. Про одеських студентів-винахідників і піде мова далі.
Formula SAE — це найбільші міжнародні студентські інженерні змагання, організовані з ініціативи спільноти автомобільних інженерів Великої Британії. Уперше їх провели 1978 року. І відтоді ці змагання стали дуже популярними. Адже це можливість виявити найбільш талановитих, здатних неординарно мислити розробників та інженерів.
— Я був фанатом Формули 1, — розповідає старший викладач кафедри динаміки машин і механічної інженерії Вадим Хамрай. — І коли побачив у Німеччині, в Магдебурзі, команду, що бере участь у наймасштабніших у світі змаганнях на побудованих студентами машинах, загорівся ідеєю створити таку саму в Одесі, в політеху. Це був 2011 рік. Наша команда «Формула студент» стала першою в Україні. Тоді здавалося, все просто, і буквально завтра створена нами машина поїде. Але тільки у 2012-му з’явилася перша машина, яка ніяк не хотіла їздити. Нормальний автомобіль ми зробили 2013 року і вирушили на етап кубка світу в Угорщину.
Вадим Хамрай пройшов у команді шлях від капітана до куратора. Йому дуже подобається азарт, з яким хлопці втілюють у життя свої ідеї. Він одразу визначає серед студентів тих, хто займається винахідництвом: чітко мислять, добре формулюють свою точку зору, не бояться найсерйозніших завдань.
— «Формула студент» відрізняється від будь-яких практик тим, що тут весь шлях від ідеї до її реалізації студент проходить сам і з командою, — продовжує Вадим Хамрай. — Робить ескізи, готує технічне завдання, шукає матеріали, домовляється зі спонсорами, розподіляє обов’язки, вирішує проблемні ситуації. Тобто від самого початку отримує чудовий досвід проєктного менеджера. Особисто мені він дуже став у пригоді, коли після закінчення навчання я зайнявся масштабними проєктами.
Вадим Хамрай допомагав організовувати команду «Формула студент» у Вільнюсі. Проректор Київського політеху імені Сікорського, де на фестивалі представляли свої роботи одесити, Віталій Пасічник у 2014 році приїжджав до Одеси, щоб вивчити накопичений досвід і створити команду «Формула студент» у своєму виші. Їхня команда стала другою в Україні.
Студент 5-го курсу інституту цифрових технологій, дизайну і транспорту Михайло Яковлєв у команді з початку свого студентства. Зараз — капітан. І будівництво автомобіля, і підготовка документів, і переговори зі спонсорами — все на ньому.
— Хочеться більше дізнатися про техніку, глибше вивчити природничі науки, — каже Михайло. — Планую попрацювати, подивитися, що потрібно країні, вступити до закордонного вишу, щоб підучитися, а потім повернутися додому і робити щось своє, не гірше за закордонний.
Замкапітана Влад Тавожнянський — переселенець із Херсона. Займається верстатною справою. Свій стрічково-шліфувальний верстат розробляв пів року.
— Швидка і якісна робота з металом, композитними матеріалами сьогодні затребувана скрізь, — вважає Влад. — Як і універсальність, простота експлуатації верстатів, які дають змогу виконувати якомога більше операцій. Саме це й лягло в основу моєї розробки стрічково-шліфувального верстата. Зараз займаюся створенням вимірювального приладу. Дивлюся в інтернеті, які розробки найбільше потрібні, і починаю думати в цьому напрямку.
Завідувач кафедри динаміки машин і механічної інженерії Олександр Лимаренко справедливо вважає команду «Формула студент» копією невеликого машинобудівного заводу. Це передова технічного прогресу. Саме тому студентські змагання Formula SAE настільки популярні та викликають пильний інтерес.
— Новинки машинобудування знаходять застосування в найрізноманітніших галузях, — каже Олександр Михайлович. — Ми спільно з кафедрою травматології Одеського медуніверситету допомагали робити пристосування для лікування переломів стоп, брали участь у проведенні розрахунків зубних протезів, розробці полегшених ваг для зважування вантажних авто, парогенератора для атомного підводного човна, силовимірювальних датчиків для атомних станцій. Студенти отримують досвід і відпрацьовують навички, без яких не обійтися на етапі повоєнної відбудови, коли доведеться вирішувати дуже складні комплексні завдання.
* * * * *
На мій погляд, хлопцям дуже важливо не втрачати зв’язок із міжнародною спільнотою студентів-винахідників, не втрачати мотивацію до подальшого вдосконалення. Але два роки тому команду не пустили на змагання до Голландії, рік тому — до Німеччини. Зараз під питанням поїздка до Польщі. Хоча закон не забороняє виїзд студентів, яким немає ще 25 років, за кордон. Сподіваємося, що влада допоможе команді Одеської політехніки не пропустити етап у Польщі. Це престиж країни, яка продовжує боротися за перемогу у війні, і при цьому прагне не відставати в технічному прогресі.
Філія «Інфоксводоканал» повідомляє, що у зв'язку з необхідністю проведення ремонтних робіт на об'єктах водопроводу у… Read More
У вихідні в Одесі активісти знесли низку меморіальних дощок, а також адресні таблички на честь… Read More
За останніми історичними даними, сьогодні ,19 травня 2025 року, Одесі виповнилося 610 років. Журналістка "Одеського… Read More
Лідер партії «Велика Молдова» Вікторія Фуртуне заявила про своє бажання повернути своїй країні Буджак на… Read More
У другому турі президентських виборів у Румунії здобув перемогу чинний мер Бухареста Нікушор Дан -… Read More
За останніми історичними даними, 19 травня 2025 року Одесі виповниться 610 років. Перша відома назва… Read More